شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

پهپاد «حسان» چگونه ترجمه عملی سخنان سید حسن نصرالله را به نمایش گذاشت؟/ مانور صهیونیست‌ها چه معنایی دارد؟

پهپاد «حسان» چگونه ترجمه عملی سخنان سید حسن نصرالله را به نمایش گذاشت؟/ مانور صهیونیست‌ها چه معنایی دارد؟

بازخوانی سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که عملیات موفق پهپاد «حسان» حزب‌الله بر فراز فلسطین اشغالی ترجمه عملی اظهارات ایشان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عملیات موفق پهپاد حزب الله در آسمان فلسطین اشغالی و ناکامی صهیونیست‌ها در رهگیری آن ترجمه عملی سخنان اخیر سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله است که حامل پیام‌های بازدارنده بسیار مهمی بود.

سخنرانی سید حسن نصرالله که چهارشنبه هفته گذشته به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان مقاومت انجام شد متوجه دشمن صهیونیستی بود و همانند سخنان معمول دبیرکل حزب الله شامل مواضع سیاسی و پیام‌های جنگی مربوط به معادله بازدارندگی مقاومت می‌شد. سخنرانی اخیر دبیرکل حزب الله تحول بسیار مهمی را در زمینه توان بازدارندگی مقاومت نشان داد؛ زمانی که اعلام کرد مقاومت سال‌ها پیش ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را در در داخل لبنان آغاز کرده و توانایی تبدیل موشک‌های موجود به هزاران موشک دقیق را دارد. سید نصرالله همچنین پیشرفت موشکی و پهپادی مقاومت لبنان را به واقعیت مسیر بحرانی رژیم اشغالگر که به سمت فروپاشی حرکت می‌کند ربط داد.

به فاصله بسیار کمی بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله نتیجه عملی تحولی که وی اعلام کرده بود نمایان شد و حزب الله با صدور بیانیه‌ای عملیات موفق پهپاد خود را بر فراز منطقه الجلیل در شمال اراضی اشغالی اعلام کرد؛ در حالی که این پهپاد به مدت 40 دقیقه و در عمق 70 کیلومتری فلسطین اشغالی به پرواز درآمده و بعد از ناکامی رژیم اشغالگر صهیونیستی در رهگیری آن و اعتراف صهیونیست‌ها به این شکست، پهپاد حزب الله به سلامت به لبنان برگشت.

مانور ساختگی صهیونیست‌ها بعد از نفوذ پهپاد حزب‌الله به فلسطین اشغالی چه معنایی دارد؟

واکنش صهیونیست‌ها به عملیات موفق پهپاد حزب الله در آسمان فلسطین اشغالی نیز پر معنا بود و آنها بعد از شکست در سرنگونی پهپاد حزب الله، با دو فروند هواپیمای جنگی یک مانور ساختگی در ارتفاع پایین در آسمان لبنان انجام دادند. اما این مانور ساختگی چه معنایی دارد؟ واقعیت آن است که بررسی زمینه قبلی این اتفاقات در پاسخ به این سوال کمک می‌کند. در مرحله گذشته حوادث امنیتی زیادی رخ داد و رژیم صهیونیستی قبلا چندین بار از درگیری پهپادی با مقاومت خبر داده بود. علاوه بر آن اتفاقات مرموزی نیز در مرزهای فلسطین اشغالی رخ داد که جزئیات آن اعلام نشد.

در این مرحله چندین بار حوادثی همچون سقوط پهپادها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی تکرار شد، مانند سرنگونی پهپاد اسرائیلی در نزدیکی شهر بلیدا در جنوب لبنان در ابتدای ماه جاری، سرنگونی یک پهپاد صهیونیستی دیگر در آسمان مناطق جنوبی لبنان در جولای گذشته، سرنگونی یک پهپاد اسرائیلی دیگر در آسمان جولان اشغالی در سپتامبر 2021 و سرنگونی یک پهپاد صهیونیستی دیگر در جنوب لبنان در همان ماه.

از سوی دیگر رژیم اشغالگر صهیونیستی چندین بار از پرواز پهپادهای مقاومت در مرزهای فلسطین اشغالی یا بر فراز این منطقه خبر داده است. این امر نشان می‌دهد که در مرحله جدید درگیری‌ها پهپادها جایگاه مهمتری نسبت به گذشته دارند.

عملیات موفق پهپاد حزب‌الله و بازتاب عملی سخنان سیدحسن نصرالله

اما پرواز پهپاد حسان برای مدت نسبتا طولانی یعنی 40 دقیقه و در عمق 70 کیلومتری فلسطین اشغالی بعد از آن رخ داد که سید حسن نصرالله اعلام کرد توانایی مقاومت در ساخت پهپادها از سال‌ها قبل ثابت شده است. او همچنین هرچند تلویحا اشاره کرد که امکان فروش این پهپادها نیز وجود دارد و همین مسئله تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به مقاومت و توانایی‌های آن داشت. در واقع معادله جدیدی که امروز مقاومت اعلام کرد این بود که برتری اسرائیل در میدان پهپادها دیگر به پایان رسیده و فایده‌ای برای صهیونیست‌ها ندارد.

در اینجا می‌توان توانایی مقاومت در کنترل و استفاده از اطلاعات را ارزیابی کرد. نکته قابل توجه این است که مقاومت میزان دقیق توانمندی خود در زمینه پهپادی را فاش نکرده است و همین مسئله دشمن را در زمینه کسب اطلاعات از اندازه قدرت مقاومت در زمینه پهپادها ناتوان می‌کند؛ اما در عین حال تحت تاثیر این توانمندی مقاومت قرار می‌گیرد.

همانطور که گفته شد پرواز پهپاد حسان در آسمان اراضی اشغالی ترجمه عملی سخنان سید حسن نصرالله درباره قدرت مقاومت در زمینه ساخت پهپادهای پیشرفته بود. یک نکته خطرناک دیگر برای صهیونیست‌ها آن است که دبیرکل حزب الله علاوه بر پهپادها درباره توان موشکی مقاومت و قدرت آن در زمینه نوسازی این موشک‌ها و تبدیل آنها به هزاران موشک دقیق صحبت کرد و همین مسئله اسرائیلی‌ها را بیشتر به وحشت می‌اندازد.

شاخص‌ها نشان می‌دهد که مانور ساختگی صهیونیست‌ها بر فراز آسمان لبنان بعد از ماموریت موفق پهپاد حسان در فلسطین اشغالی صرفاً به معنای بالا بردن روحیه شهرک‌نشینان صهیونیست انجام شده است. به ویژه بعد از شکستگی که ارتش اسرائیل و نیروی هوایی آن در رهگیری این پهپاد متحمل شد.

از طرف دیگر انتظار می‌رود مقاومت همچنان به استراتژی خود در افشای تدریجی اطلاعات درباره توانمندی پهپادی و موشکی ادامه دهد که این مسئله عامل اصلی سردرگمی صهیونیست‌هاست. سید حسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود همچنین به تشریح بن بست استراتژیک رژیم صهیونیستی پرداخته و از موجودیت بحرانی اسرائیل صحبت کرد که رو به نابودی است.

تلاش بیهوده سازشکاران برای محافظت از اسرائیل

اعلام توانایی تبدیل هزاران موشک به موشک‌های دقیق(نقطه زن)‌ از جانب دبیرکل حزب الله نیز همچون صاعقه‌ای بود که دشمن صهیونیستی را به وحشت انداخت و دشمن پیام عملی آن را در پهپادی که روز جمعه در آسمان فلسطین اشغالی به پرواز درآمد مشاهده کرد. سید حسن نصرالله به موازات سخنان خود درباره قدرت پهپادی مقاومت جنایات رژیم صهیونیستی در زمان اشغال جنوب لبنان را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد این مقاومت بود که با همکاری حاکمان واقعی لبنان حاکمیت این کشور را حفظ کرد.

سید حسن نصرالله در سخنرانی جامع چهارشنبه شب خود خط بطلانی بر باور برخی رژیم‌های سازشکار عربی کشید؛ رژیم‌هایی که تصور می‌کنند آینده منطقه به نفع اسرائیل خواهد شد و به همین دلیل به عادی سازی با این رژیم اشغالگر روی می‌آورند. سید حسن نصرالله توضیح داد که رژیم صهیونیستی یک موجودیت موقت بوده و رو به نابودی است و اکنون به سمت مرگ حتمی پیش می‌رود و آینده منطقه متعلق به گروه‌های مقاومت خواهد بود.

البته این وضعیت نابودی و افول اسرائیل صرفا محدود به تحلیل و ارزیابی‌های ارائه شده توسط سید حسن نصرالله نیست. وی در سخنرانی خود به حقایق دیگری اشاره کرد که توسط مقامات و تحلیلگران صهیونیست بیان شده بود؛ جایی که همین مقامات و تحلیلگران اسرائیلی اعتراف کرده‌اند که اسرائیل در وضعیت انحطاط و فروپاشی قرار دارد و نابودی اسرائیل با همه موسسات و جامعه صهیونیستی و ارتش این رژیم تنها مسئله زمان است.

دبیرکل حزب الله در تشریح بحران موجودیتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که خود اسرائیلی‌ها اعتراف می‌کنند موجودیت آنها با سه تهدید از جمله بحران اجتماعی و تجزیه جمعیتی روبه رو است. او همچنین حمایت مالی برخی از کشورهای عربی سازشکار از رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از تلاش‌ها جهت حفظ موجودیت این رژیم و خدمت به پروژه آن در منطقه را کاملا بیهوده دانست.

از آنجایی که موجودیت رژیم اسرائیل اساساً مبتنی بر ارتش و تسلیحات و جنایات ناشی از آن است اشاره سید حسن نصرالله به کاهش تمایل اسرائیلی‌ها برای جنگ و فقدان اعتماد آنها نسبت به ارتش خود، در راستای شرایط حساس جامعه صهیونیستی بود؛ جایی که سربازان صهیونیست در تلاش برای فرار از ارتش هستند.

پیام اطمینان بخش سیدنصرالله به ملت فلسطین

از سوی دیگر پیامی که سید حسن نصرالله در این سخنان خود برای ملت فلسطین فرستاد متفاوت بود. او از فلسطینی‌ها خواست تا همچنان به ایستادگی و مقاومت خود ادامه دهند و مطمئن باشند که مقاومت تنها راه آزادسازی فلسطین است و معادله‌ای که دشمن صهیونیستی ترسیم کرده بسیار ضعیف بوده و نابود شدنی است.

اعتمادی که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان و مناطق دیگر داد مبتنی‌بر حقایقی است که اتفاق افتاده و همچنین بر اساس اطلاعاتی است که امروز فاش می‌شود و روز بعد شکل عملی به خود می‌گیرد، مانند پرواز پهپاد حسان بر فراز سرزمین‌های اشغالی.

وی همچنین صهیونیست‌ها را به چالش کشید تا هرچقدر که می خواهند به دنبال موشک‌های دقیق حزب الله بگردند در حالی که نشانی از آنها پیدا نمی‌کنند و هرگز دستشان به زرادخانه موشکی مقاومت نخواهد رسید. در نهایت مهمترین پیام سخنرانی دبیرکل حزب الله مربوط به توانایی چشمگیر مقاومت در توسعه صنایع نظامی بود که از موشک‌های دقیق عبور کرده و به سطح پدافند هوایی و پهپادها رسیده است.

انتهای پیام/