شهر خبر

رسانه دولت:

پیشرفت مذاکرات معطل تصمیم‌گیری سیاسی واشنگتن است

فشارها چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه پیدا می‌کند که پیشرفت این گفت‌ وگوها معطل تصمیم‌گیری سیاسی واشنگتن است؛ فشارها یا ادعاهای سیاسی بر ملت ایران، چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند.

اعتمادآنلاین|

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه پیدا می‌کند که پیشرفت این گفت‌ وگوها معطل تصمیم‌گیری سیاسی واشنگتن است؛ اما آمریکا همچنان در حال بازی‌سازی برای انداختن توپ تصمیم‌گیری در زمین ایران است.

به گزارش ایرنا، روز گذشته جلسه دوجانبه میان هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و روسیه به ریاست علی باقری و میخائیل اولیانوف برگزار شد. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان همچنین پیش از نشست دو جانبه با اولیانوف، با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها دیدار کرد.

رایزنی‌های روز گذشته در وین با برگزاری جلسه‌ای دو جانبه میان هیات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران و چین به ریاست علی باقری و وانگ کوان مذاکره‌کنندگان ارشد دو کشور ادامه پیدا کرد.

کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته میزبان بسیاری از رؤسا و وزرای خارجه کشورها بود؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس حاضر شده است، با رؤسا و نمایندگان بسیاری از این کشورها دیدار و درخصوص موضوعاتی مانند مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین دیدار و گفت‌ وگو کرد.

وزیرامورخارجه با رد برخی اظهارات درخصوص تعیین ضرب‌الاجل های ساختگی، تاکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت. ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.

مخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و اعضای تیمش دیدار کردم تا پیشرفت‌های حاصل شده را بررسی کنیم.

وی با اشاره به رایزنی دو طرف در مورد موضوعات باقی‌مانده‌ای که باید به منظور نهایی کردن توافق وین حل و فصل شود، تصریح کرد که هنوز زمان مناسبی برای استراحت نیست.

این دیپلمات روس همچنین با بازنشر توییت فیلیپ اِرِرا مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، افزود گرچه سران هیأت‌های مذاکره کننده سه کشور اروپایی برای دو روز وین را ترک می‌کنند، با این وجود سایر اعضای هیأت‌های مذکور باقی می‌مانند و به مذاکرات ادامه می‌دهند.

وی با دلگرم کننده خواندن حضور اعضای تیم های مذاکره‌کننده تمامی طرف‌های برجام در وین نوشت: ما به اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات برجام نزدیک هستیم.

تحرکات اخیر و اخباری که از وین می‌رسد، نشان می‌دهد که همه مذاکره‌کنندگان در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند و تنها در صورتی می‌توان آینده‌ای را برای گفت‌ وگوهای وین متصور بود که واشنگتن تصمیم‌های لازم را خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد. اما آمریکا با تعلل در تصمیم‌گیری باعث تطویل مذاکرات شده است.

بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیم‌های لازم و پیشبرد گفت‌ وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد.  

سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در گفت‌ وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هیات ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده است و پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف‌های دیگر مذاکره را براساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیات ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تامین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، تصریح کرد: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند.

رئیسی تاکید کرد: هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی شود.