شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شبه

اختصاصی| عوارض یک شبه مانکن شدن که از آن بی خبرید!

اختصاصی| عوارض یک شبه مانکن شدن که از آن بی خبرید!

عمل جراحی ابدومینوپلاستی، در افراد چاق و دارای اضافه وزن با محتوای چربی زیاد داخل شکم مناسب نمی باشد چون نه تنها در این افراد هدف زیبایی که شکم صاف و زیباست به دلیل چربی زیاد احشایی داخل شکم حاصل نمی شود، خطرات و عوارض با احتمال بالایی نیز برایشان دارد.

این روزها عمل های زیبایی طرفداران زیادی پیدا کرده اند و زنان و مردان بیشتر از قبل نسبت به تناسب اندام خود حساس هستند، البته اینکه کدام عمل می تواند نتیجه ی مورد انتظار را برای افراد داشته باشد نیاز به تحقیق و بررسی و مشورت با پزشک مربوطه دارد تا کم ترین عوارض را برای افراد داشته باشد.

از طرف دیگر علاوه بر مناسب بودن شرایط هر فرد برای هر عمل زیبایی، توجه به مراقبت های دقیق بعد از عمل جراحی نیز بسیار اهمیت دارد زیرا متاسفانه بسیاری از افراد با امید رسیدن به اندام زیباتر، به سراغ عمل های زیبایی رفته اند که پس از مدتی نه تنها نتیجه ی خوبی حاصل نشده، بلکه دچار عوارضی چون عدم تناسب و به هم ریختگی هیکل شده اند. در زیر یکی از این عمل های زیبایی به نام "ابدومینوپلاستی" را مورد بررسی قرار داده ایم؛

افراد چاق مناسب ابدومینوپلاستی نیستند

دکتر مصطفی رجبی، عضو مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت نیوز در خصوص عمل جراحی ابدومینوپلاستی گفت: این عمل به طور کلی مناسب افرادی است که پوست اضافه شکم همراه با شلی عضلات شکم یا به اصلاح دیاستاز دارند. بنابراین چون این عمل ارتباطی با وضعیت اشتها ندارد، راهی برای کاهش وزن نیست.

وی تصریح کرد: این عمل جراحی در افراد چاق و دارای اضافه وزن با محتوای چربی زیاد داخل شکم مناسب نمی باشد چون نه تنها در این افراد هدف زیبایی که شکم صاف و زیباست به دلیل چربی زیاد احشایی داخل شکم حاصل نمی شود، خطرات و عوارض با احتمال بالایی نیز برایشان دارد.

ابدومینوپلاستی باعث نازایی می شود؟

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با بیان اینکه عمل جراحی ابدومینوپلاستی ارتباطی با نازایی ندارد، افزود: به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود یک فاصله حدود 2 ساله با این عمل داشته باشند چون در این عمل عضلات شکم ترمیم می شود.

رجبی گفت: عوارض این عمل در افرادی که مناسب این عمل باشند با احتمال خیلی اندک رخ می دهد، اما به موازات افزایش وزن، عوارض در افراد چاق که متأسفانه مناسب این عمل نیستند، شامل آمبولی یا ایجاد لخته در پا و مهاجرت به ریه، عفونت زخم، باز شدن زخم، سیاه شدن پوست نزدیک محل بخیه، ایجاد سروما یا مایع در محل عمل یا همان اسکار است که ممکن است در صورتی که تکنیک مناسب به کار برده نشود، پهن و نامناسب شود.

وی ادامه داد: بعد از انجام این عمل باید ثبات وزن حفظ شود و افراد تغییرات زیاد وزنی نداشته باشند. این عمل مناسب خانم هایی هست که زایمان انجام داده اند یا کاهش وزن زیاد داشته اند و در مردان هم صرفا در کسانی که کاهش وزن زیاد داشته اند مناسب است.افراد سالمند مناسب این عمل نیز باید وضعیت سلامت عمومی مناسبی داشته باشند.

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

مصطفی رجبی در رابطه با مراقبت های بعد عمل خاطرنشان کرد: مراقبت های بعد عمل شامل، مراقبت از زخم و فشار نیاوردن به آن است. معمولا دو روز بعد از درآوردن درن، افراد می توانند حمام کنن ، در ضمن حداقل تا 3 ماه بعد عمل کارهای سنگین نباید انجام دهند و گن نیز بین 3 ماه تا 6 ماه بعد عمل باید پوشیده شود.

عضو مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی اضافه کرد: داروهای بعد عمل شامل داروی ضد لخته است که در بعضی افراد لازم است تا چند روز به صورت زیر جلدی مصرف می شود. مسکن و آنتی بیوتیک نیز لازم است معمولا به مدت یک هفته مصرف شود.

عدم رعایت رژیم غذایی سالم و بد شکل شدن بدن

در ادامه ی بحث دکتر فرناز فارسی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به بهداشت نیوز گفت: با توجه به کاهش سلول های چربی در ناحیه شکم و پهلو بدنبال انجام جراحی ابدومینوپلاستی، در افرادی که رژیم غذایی خود را رعایت نکرده و هیچ گونه فعالیتی ورزشی در این خصوص انجام نمی دهند، ممکن است هر گونه دریافت کالری اضافی به صورت چربی در سایر نواحی بدن مانند پشت کتف، پشت ران و ساق پا و سایر نواحی ذخیره شده و منجر به بد شکل دیده شدن فرم بدنی شود.

عضو مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی تأکید کرد: یک رژیم غذایی سالم باید شامل طیف گسترده ای از مقدار توصیه شده روزانه میوه جات و سبزیجات تازه، لبنیات، غلات کامل و پروتئین باشد. این افراد تا جایی که ممکن است باید از سبزیجات با رنگ های متنوع استفاده کنند، سبزی های تیره، قرمز و نارنجی نشان دهنده محتوی بالای ویتامین ها هستند و همچنین سبزی های برگدار التهاب را کاهش می دهند.

وی افزود: منابع غذایی پروتئین مانند ماهی یا مرغ کبابی یا کبابی، یا حبوبات و آجیل فرآوری نشده همگی انتخاب خوبی برای تامین پروتئین کافی هستند که قادر هستند بافت هایی را که در طی جراحی آسیب دیده اند، ترمیم کنند. همچنین غلات و مغزها به بدن شما کمک می کنند تا سلول های جدید تولید کند.

خوردن مایعات و آب فراوان عوارض بعد از عمل را کاهش می دهد

فرناز فارسی گفت: افرادی که عمل ابدومینوپلاستی انجام داده اند تا حد امکان باید از خوردن فست فود و غذاهای فرآوری شده و از غذاهای شور پرهیز کنند زیرا غذاهای شور باعث نفخ و التهاب غیرضروری می شود که می تواند بهبودی را ناراحت کننده کند.

وی ادامه داد: در ضمن کم آبی می تواند این افراد را در معرض خطر عوارض قرار دهد و بهبودیشان را متوقف کند. پس دریافت کافی آب در طول روز نباید فرموش شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: افراد پس از انجام عمل ابدومینوپلاستی میزان شکر، تنقلات و کربوهیدرات فرآوری شده و تصفیه شده، چربی های ترانس و اشباع شده و میزان قند یا غذاهای فرآوری شده مصرفی خود را باید محدود کنند زیرا غذاهای سرشار از قند یا غذاهای فرآوری شده هیچ کمکی به بهبودی نمی کنند.

رژیم غذایی سبک بعد از عمل ابدومینوپلاستی و تسریع در بهبودی

فارسی با اشاره به اینکه نوشیدنی های الکلی بلافاصله پس از جراحی، بی خطر تلقی نمی شود و سیگار می تواند بسیار مضر باشد، بیان کرد: این موارد جریان خون فرد را محدود می کنند زیرا فرد بعد از عمل ابدومینوپلاستی به گردش خون فراوان نیاز دارد تا برش شکمش در اسرع وقت ترمیم شود و بتواند بافت آسیب دیده را سالم نگه دارد.

عضو مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی گفت: بیماران باید سعی کنند در چند روز اول بعد از عمل ابدومینولاستی رژیم غذایی خود را سبک نگه دارند. غلات سبوس دار، ماست، سوپ ها و پنیرهای نرم همیشه انتخاب های خوبی هستند. همچنین شیک های پروتئینی نیز مملو از پروتئینی هستند که افراد برای حمایت از بهبودی به آن نیاز دارند.

در نتیجه برای انجام عمل های زیبایی چون ابدومینوپلاستی، باید عوارض و موارد ریسکی را نیز در نظر بگیریم و بدانیم که از هیچ عملی نتیجه ی صد درصدی و مطابق انتظار ما حاصل نمی شود.

در ضمن افرادی که تصمیم به عمل جراحی ابدومینوپلاستی گرفته اند باید بدانند که مراقبت های بعد از عمل مانند ورزش و رژیم غذایی مناسب، آن ها را به نتیجه ی مطلوب نزدیک خواهد و عمل جراحی صرف تنها بخشی از ماجراست. وگرنه باید با بد اندامی و عدم تناسب و به هم ریختگی شکل ظاهری خود روبرو شوند.