شهر خبر

استراتژیست لبنانی بررسی کرد؛

سه دستاورد عملیات پهپادی حزب الله لبنان بر فراز اراضی اشغالی

سه دستاورد عملیات پهپادی حزب الله لبنان بر فراز اراضی اشغالی

استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی و نظامی با اشاره به قدرت نمایی پهپاد حزب الله بر فراز اراضی اشغالی از سه دستاوردی سخن گفت که مقاومت به دست آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پهپاد حسان روز گذشته به مدت چهل دقیقه بر فراز اراضی اشغالی به پرواز درآمد و ماموریت شناسایی انجام داد و با وجود تمام اقدامات دشمن صهیونیست برای هدف قرار دادن و ساقط کردن آن، سالم به پایگاه خود بازگشت.این شکست و رسوایی بر روحیات ارتش رژیم صهیونیستی به صورت کلی تأثیر خواهد گذاشت و گرایش به فرار از رویایی و فرار از میدان را تقویت خواهد کرد. این عملیات از نظر زمان، مکان و بُرد، دستاوردی نظامی، راهبردی و منحصر به فرد برای مقاومت بود و منجر به رسوایی بزرگ دشمن صهیونیستی شد

امین حطیط استراتژیست لبنانی و تحلیلگر امور راهبردی و نظامی در این باره به العهد گفت: پهپاد حسان با انجام این مأموریت سه دستاورد را محقق کرد:

۱.توانایی ساخت این پهپاد بویژه آنکه پس از سخنرانی اخیر «سید حسن نصرالله» که علنا اعلام کرد حزب‌الله پهپاد می‌سازد و هر کسی پهپاد می‌خواهد درخواست بدهد.

۲. این اقدام ثابت کرد که حزب‌الله از فناوری مهمی برخوردار است که می‌تواند در داخل عمق ۷۰ کیلومتری دشمن مأموریت انجام دهد و این دستاورد دوم است.

۳.دستاورد آخر توانایی بازگرداندن سالم این پهپاد است و این یک چالش بزرگ برای دشمن است که احساس می‌کند تحت نظر است و این نظارت دقیق، مقاومت را قادر می‌سازد که بانک اهدافش را به صورت روزانه، بروزسازی کند. این موضوع از نظر عملیاتی دشمن را خسته کرده و آن را مجبور می‌کند که برای دوری از این خطر نوظهور هزینه‌های زیادی متحمل شود.

حطیط می افزاید: بروزرسانی بانک اهداف به صورت عملی، نتیجه نظارت دقیق این پهپاد و عکسبرداری آن است موضوعی که دشمن ابدا انتظار آن را نداشت. علاوه بر آن، بازگشت سالم این پهپاد به پایگاه خود علیرغم فعال شدن پدافند هوایی و گنبد آهنین، این سامانه را رسوا کرد.

حطیط گفت: این شکست و رسوایی بر روحیات ارتش رژیم صهیونیستی به صورت کلی تأثیر خواهد گذاشت و گرایش به فرار از رویایی و فرار از میدان را تقویت خواهد کرد. این عملیات از نظر زمان، مکان و بُرد، دستاوردی نظامی، راهبردی و منحصر به فرد برای مقاومت بود و منجر به رسوایی بزرگ دشمن صهیونیستی شد.

وی در پایان پیش‌بینی کرد که دشمن صهیونیستی احتمالا شروع به نمایش هوایی و فرستادن جنگنده بر فراز بیروت و ضاحیه برای شکستن دیوار صوتی خواهد کرد اما این نمایش‌ها و عرض اندام توهمی از دستاورد مقاومت نخواهد کاست و شکست دشمن را جبران نخواهد کرد.

اگر اسکادرانی از پهپادها در مرحله آتی به فلسطین اشغالی فرستاده شود چه رخ خواهد داد؟

از سوی دیگر العهد در گزارشی نوشت: پهپاد «حسان» متعلق به نیروی هوایی مقاومت اسلامی بر فراز فلسطین اشغالی، سران سیاسی و فرماندهی نظامی دشمن را غافلگیر کرد چراکه این پرنده در منطقه هدف به مدت چهل دقیقه در قالب یک مأموریت شناسایی به طول هفتاد کیلومتر جولان داد و سپس به‌سلامت بازگشت و سران دشمن را در برابر سطح جدیدی از چالش‌ها و خطرات قرار داد.

سه دستاورد عملیات پهپادی حزب الله لبنان بر فراز اراضی اشغالی

العهد گزارش داد: ارسال پهپاد حسان تصمیم سران مقاومت و زمینه‌سازی برای سطح جدیدی از پاسخ هوایی را عملا نشان داد. مقاومت یک الگوی عملی از پهپادهای ساخت خود و فناوری‌های پیشرفته آن را به نمایش گذاشت. این مأموریت ناتوانی سامانه پدافند هوایی ارتش دشمن را در مقابله با پهپادهای پیشرفته مقاومت آشکار ساخت آن هم پس از آنکه این پهپاد توانست ده‌ها کیلومتر پرواز کند و به‌سلامت بازگردد.

این پایگاه خبری لبنانی در ادامه با یادآور شدن این مسئله که برای اولین بار در تاریخ جنگ با تل‌آویو یک پهپاد ده‌ها کیلومتر در عمق خاک فلسطین نفوذ کرده و توانسته به جمع آوری اطلاعات بپردازد، می نویسد: مأموریت شناسایی همچنان نگرانی دستگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی رژیم صهیونیستی درباره گنج اطلاعاتی‌ای که پهپاد با آن بازگشت را بر خواهد انگیخت. تلاش‌های پی‌درپی و ناموفق با ابزارهای رهگیری، پدافند، بالگرد و موشک، فضایی جنگی را برای شهرک‌نشینان ایجاد کردمأموریت شناسایی همچنان نگرانی دستگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی رژیم صهیونیستی درباره گنج اطلاعاتی‌ای که پهپاد با آن بازگشت را بر خواهد انگیخت. تلاش‌های پی‌درپی و ناموفق با ابزارهای رهگیری، پدافند، بالگرد و موشک، فضایی جنگی را برای شهرک‌نشینان ایجاد کرد. واکنش‌های ارتش دشمن در آسمان فلسطین اشغالی باعث شد شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها بروند و همین مسئله موجب شد که بیانیه‌ای صادر کنند و از آن‌ها بخواهند که به زندگی عادی خود بازگردند.

در ادامه این گزارش آمده است: این مأموریت باعث دستپاچگی زیاد سران سیاسی و نظامی دشمن و نهادهای اطلاع‌رسانی آن‌ها شد که برخی از نشانه‌های آن در بیانیه‌های پی‌درپی و متفاوت آن‌ها نمایان شد تا آنکه به اتفاق رخ داده و خطرات آن اذعان کردند. این یک دستاورد ویژه و دیگر برای مقاومت در جنگ روانی به شمار می‌آید که کارشناسان دشمن نیز به آن اذعان کردند.

العهد همچنین آورده است: بیانیه مقاومت اسلامی و برعهده گرفتن مسئولیت عملیات، دستپاچگی سران دشمن را عمیق‌تر کرد. بیانیه مقاومت سران دشمن در برابر یک پاسخ ملایم و در مقابل واکنش ساکنان اراضی اشغالی قرار داد. مقاومت اسلامی توانایی خود را در واکنش متناسب آشکار ساخت. مقاومت به دشمن و ساکنان اراضی اشغالی پیامی مبنی بر اینکه آسمان فلسطین اشغالی ممکن است محلی برای یک معادله جدید باشد، مخابره کرد.

العهد همچنین نوشت: مقاومت اسلامی نهادهای تصمیم‌گیر در رژیم دشمن را در برابر یک سناریوی وحشتناک قرار داد و آن اینکه «چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر اسکادرانی از پهپادها در مرحله آتی به فلسطین اشغالی فرستاده شوند؟ مقاومت دلیل ملموسی به دشمن مبنی بر توانمندی خود برای ارسال پهپاد انتحاری و هدف قرار دادن ویژه و خاص هر گونه هدف راهبردی در عمق ده‌ها کیلومتری ارائه کرد البته اگر قصد این کار را داشته باشد.