شهر خبر

شایع‌ترین عوارض داروهای ضد کلسترول را بشناسید

شایع‌ترین عوارض داروهای ضد کلسترول را بشناسید

امروزه بسیاری از افراد با مشکلات ناشی از چربی خون و کلسترول دست و پنجه نرم می کنند. استاتین ها یکی از رایج ترین این داروها محسوب می شوند که دارای عوارض جانبی زیادی هستند. در این گزارش به بررسی شایع ترین این عوارض می پردازیم.

به گزارش بهداشت نیوز، داروهای ضد کلسترول اگرچه در کنترل این فاکتور خونی موثر هستند ولی دارای عوارض متعددی بوده و شناخته شده ترین عوارض جانبی استاتین ها سردرد و دردهای عضلانی است. سایر عوارض جانبی رایج استاتین ها شامل درد معده، سرگیجه، یبوست و احساس بیماری است.

با این حال، برخی از افرادی که از داروهای کلسترول استفاده می کنند، مشکلاتی را در دست و پای خود گزارش می دهند. این احساس سوزن سوزن شدن معمولاً به دلیل قطع شدن خون برای مدتی در قسمتی از بدن ایجاد می شود.

بررسی های مختلف نشان می دهد برخی افراد معمولا احساس سوزن و سوزن در دست و پا را به عنوان یک عارضه جانبی مصرف استاتین ها گزارش می کنند.

به طور کلی از استاتین ها برای کاهش سطح کلسترول LDL که به عنوان کلسترول نوع بد  معروف است، استفاده می شود. افزایش این نوع کلسترول در صورت عدم درمان می تواند باعث انسداد شریان ها و عوارض جدی شود. در حقیقت سطح بالای نوع بد کلسترول یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی به شمار می رود که حدود نیمی از بزرگسالان بالای ۵۰ سال را مبتلا می کند.

در این میان استاتین ها با مسدود کردن مکانیسم بدن برای تولید کلسترول عمل کرده و معمولا برای افرادی که میزان بالای بیماری قلبی عروقی در خانواده خود داشته یا دارای شرایطی هستند که منجر به سطوح بالای کلسترول می شود، تجویز می شود.

محققان از مدت ها پیش به دلیل عوارض جانبی استاتین ها، به دنبال جایگزین هایی برای کاهش کلسترول هستند. یکی از روش هایی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته استفاده از غذاهای طبیعی با خواص کاهش دهنده کلسترول است.

پژوهشگران طی یک مطالعه جدید به بیماران غذاهایی حاوی گردو، شکلات تلخ و اسموتی های حاوی توت فرنگی و موز دادند. این غذاها معمولا دارای سطوح بالایی از استرول های گیاهی، فیبر، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها هستند.

نتایج مطالعات فوق نشان داد که سطح کلسترول افراد شرکت کننده در این آزمایش، به طور متوسط در سه روز ۹ درصد کاهش یافته و برخی نیز شاهد کاهش ۳۰ درصدی بودند.

دکتر استفان کوپکی، نویسنده اول این مطالعه، درباره مساله فوق گفت: بر اساس نتایج مشاهده شده در مطالعه ما، استفاده از این نوع غذاها به عنوان رویکرد دارویی، گزینه‌ هایی را برای متخصصان پزشکی و بیماران گسترش می ‌دهد.

توصیه می شود بیمارانی که تمایلی به مصرف داروهای استاتین نداشته یا قادر به مصرف این داروها نیستند، با یک مداخله مبتنی بر غذا به مدیریت کلسترول بالا یا هیپرلیپیدمی خود کمک کنند.

یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان می تواند کلسترول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در این میان خوردن جو و محصولات مبتنی بر جو ،سطح دو نوع کلسترول بد  LDL  لیپوپروتئین با چگالی کم  وHDL   لیپوپروتئین با چگالی کم را کاهش می دهد.

خوردن بادام نیز  سطح کلسترول خوب را بهبود بخشیده و همچنین کلسترول بد را از بین می برد. مشکلی که باعث می ‌شود افراد عادت‌ های خود را تغییر دهند این است که مصرف یک قرص بسیار آسان ‌تر از رژیم غذایی و رعاست ظولانس مدت دشتورالعمل های پزشکی است.

منبع: سیناپرس