شهر خبر

رفع مشکلات گوارشی دام و افزایش امنیت غذایی با محصول ایرانی

رفع مشکلات گوارشی دام و افزایش امنیت غذایی با محصول ایرانی

پژوهشگران برای حذف اسید شکمبه دام به ترکیبی جایگزین برای جوش شیرین، رسیده‌اند که با عدم‌ کاهش خوراک دام، میزان شیر این حیوانات نیز کاهش پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، فهیمه موسوی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: میزان اسیدی یا قلیایی بودن شکمبه گاوها باید بهینه باشد در غیر این صورت، مصرف خوراک افت می‌کند و با بروز اسیدوز، چربی شیر و قوام مدفوع کاهش پیدا کرده و در نتیجه سلامتی گاوها به خطر می‌افتد.

وی افزود: افزودن بافرها به جیره غذایی دام‌ها یکی از بهترین راهکارهای تغذیه‌ای برای بهینه‌سازی شرایط شکمبه است. به ترکیبی هم که توانایی حفظ پی‌اچ را داشته باشد، بافر گفته می‌شود.

به گفته وی، نوع ماده اولیه مورد استفاده در این ترکیب برای اولین بار در خوراک دام استفاده شده است. این ترکیب توان مقاومت در دما و اسید شکمبه را دارد و از شکمبه عبور کرده و وارد روده شده که باعث افزایش جذب و بهبود قابلیت هضم می‌شود و علاوه بر آن، از اسهال تغذیه‌ای پیشگیری می‌کند.

موسوی با بیان اینکه این ترکیب به شکل پودر، در خوراک انواع دام سبک و سنگین استفاده می‌شود، گفت: این خوراک در دام‌هایی چون گاو، گوساله، گوسفند و بز، به عنوان آنتی‌اسید عمل کرده و ضمن حذف اسید شکمبه، باعث می‌شود تا خوراک دام کاهش پیدا نکند. این اتفاق سبب می‌شود تا میزان شیر و چربی موجود در شیر دام با کاهش مواجه نشود.

مدیر شرکت ادامه داد: بسیاری از دامداران، تا پیش از تولید این محصول، از جوش شیرین استفاده می‌کردند که حلالیت بالایی داشت و به محض ورود به شکمبه، حل می‌شد و این نتایجی که امروز از استفاده این محصول به دست آمده را نشان نمی‌داد.