شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان#مجموعه

گلایه‌های تندِ پرویز شیخ طادی در آیین رونمایی از سریالِ «مرضیه دباغ»/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس پول گزافی از ما گرفتند

گلایه‌های تندِ پرویز شیخ طادی در آیین رونمایی از سریالِ «مرضیه دباغ»/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس پول گزافی از ما گرفتند

کارگردان سریال «آتش در گلستان» در مراسم رونمایی از این مجموعه تلویزیونی در انتقاداتِ تندی اعلام کرد که چالش‌های زیادی برای ساخت این سریال داشتیم و هرچه پول داشتیم برای آهن قراضه دادیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی از سریالِ «آتش در گلستان» قرار بود در ایام دهه فجر روی آنتن برود و از امشب پخش خودش را شروع می‌کند، با حضور عوامل، مدیران شبکه پنج و خانواده مرضیه دباغ برگزار شد. سریالی که پرویز شیخ طادی کارگردانی کرده و سیدحامد حسینی تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده دارد.

این سریال که پیش از این «خداحافظ مادر» نام داشت، روایتگر قصه‌ای زنانه و در عین حال حماسی در خطه غرب کشور است که در سال 1358 اتفاق می‌افتد و مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ در شکل‌گیری این قصه احساسی حماسی نقش مؤثری دارد.  مرجان قمری، پانته‌آ سیروس، فریدون محرابی، مهران نائل، فرید قبادی، داریوش فائزی، آرزو تاج‌نیا و مهری آل‌آقا در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

یکی از نکاتی که لازم به یادآوری است نقشِ مرضیه دباغ است که مرجان قمری در این سریال ایفا می‌کند.  مرجان قمری در سال 1388 با سریال «دوازده ساعت» جلوی دوربین رفت و پیش از آن نیز بیشتر او را در صحنه تئاتر دیده بودیم. در سینما هم می‌توان به بازی تحسین‌برانگیزِ او در «متری شیش و نیم» سعید روستایی اشاره کرد. 

نشستی که کم حاشیه نداشت خصوصاً زمانی که خبرنگار تسنیم از پرویز شیخ‌طادی درباره حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها برای ساخت این سریال، سؤال کرد. شیخ‌طادی این‌گونه پاسخ داد: "انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس  پول گزافی از ما گرفتند ! هرچه پول داشتیم برای آهن قراضه دادیم، حدود هفتصد، هشتصد میلیون پول آهن پاره دادیم ماشینی دادند که نزدیک بود بازیگران با آن به دره بروند! شهرک سینمایی دفاع مقدس کاملاً ناامن است و امیدوارم برایش کاری کنند. امیدوارم تلویزیون هرچه زودتر فکری برای این موضوع بکند یا خودش بتواند در شهرک غزالی یا جایی دیگر فضایی فراهم کند تا فیلمسازان بتوانند به راحتی وارد موضوعات دفاع‌مقدس یا روایتِ قهرمانان ملی بشوند."

اما حامد حسینی تهیه‌کننده سریال این‌گونه پاسخ به این سؤال را ادامه داد: وقتی درباره یک قهرمان صحبت می‌کنیم نباید بگوییم کدام نهاد چقدر کمک کرد. شرایط پردازش و سریال‌سازی در کشور برای قهرمانان ما خیلی سلامت نیست. فضایی داریم که قهرمانان را می‌خواهند تصاحب کنند. متأسفانه به عنوان قهرمان ملی به آن نگاه نمی‌کنند بلکه به عنوان قهرمان جناحی درباره‌اش صحبت می‌کنند. ما قهرمانان ملی را به صورت جدّی باور نداریم و فکر می‌کنیم جناحی مهمتر است. برای قهرمان کار کردن واقعاً سخت است چون بخشی از رفتار یک کاراکتر به ذائقه بخشی از جناح‌ها خوش می‌آید و به ذائقه بخشی دیگر خوش نمی‌آید.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که ما باید درباره جهان افراد صحبت کنیم و صرفاً نیاز نیست وارد بیوگرافی صرفِ افراد شد؛ حسینی افزود: "برخی فکر می‌کنند باید بیوگرافی صرف کار کنیم. ما در این سریال نخواستیم بیوگرافی بگوییم وگرنه باید یک سریال صد قسمتی می‌ساختیم. ما می‌خواهیم جهان یک نفر را نشان دهیم. ما روزهای اول از خانواده دباغ اجازه گرفتیم و گفتیم قرار نیست نعل به نعل جلو برویم و می‌خواهیم اقتباس آزاد داشته باشیم. نهادها و جناح‌ها خیلی دنبال تملک‌اند، گویی فیلمسازان موظف‌اند فقط بخشی را که آن نهادها انتظار دارند، بسازند. در بحث قهرمان‌سازی نه تنها دامن خانم دباغ را می‌گیرد که دامن باقی قهرمانان را هم می‌گیرد. من همیشه می‌گویم جنگ زمان «تولید» سریال، عین جنگ زمان «دفاع مقدس» است بعضی‌ها دوست ندارند درباره خانم دباغ فیلم و سریال ساخته شود به همین خاطر نمی‌خواهند تجهیزات برسانند."

پرویز شیخ‌طادی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم  که نقش مرضیه دباغ کاندیدای دیگری هم داشت و چطور به مرجان قمری برای ایفای این نقش رسیدید، تأکید کرد: "این نقش آمادگی جسمانی مناسبی لازم داشت. فرزندان‌شان می‌گفتند مادر ما ورزشکار و ورزیده بود و ما حتماً نیاز به چنین کسی داشتیم. کارهای آپارتمانی همه را تنبل کرده و آثاری هم ساخته نمی‌شود که فعال بودن،‌سوارکاری و ورزشکاری و ورزیده بودنِ خانم‌های بازیگر در آن کارها بیشتر دیده شود؛ اما خانم قمری این محاسن را داشت. حتی سکانس‌های دراماتیکی که نیاز به احساساتِ ویژه‌ای داشت آن صحنه‌ها هم با حضور خانم قمری به بهترین شکل ممکن درآمده است."

کارگردان سریال «آتش در گلستان» که او را مخاطبان بیشتر با فیلم سینمایی "شکارچی شنبه" به یاد می‌آورند درباره چالش‌های ساخت این‌گونه کارها یا به تعبیری پرتره‌سازی و ساخت سریال‌ها درباره قهرمانان ملّی این‌گونه گفت: در حوزه پوشش باید پوشش مناسب باشد، از اینجا شروع می‌شود تا گریم و وضعیت ظاهری تا محیط کار که همه اینها گرفتاری دارد و باید موارد ممیزی‌ها را هم رعایت کنیم. شاید در زندگی رئال خودمان این‌قدر چالش نداشته باشیم.

شیخ‌طادی خاطرنشان کرد: مسیرمان در سریال‌سازی باید تغییر کند. حرف‌هایی که قبلاً نمی‌زدیم را بزنیم و نترسیم. جامعه طرفیتش را دارد. من خدا را شکر می‌کنم در این کار معجزاتی رخ داد. وگرنه اصلاً نمی‌شد ساخت. در جریان ساخت این سریال دوچندان نسبت به تمام سریال‌ها سختی کشیدیم اما معجزه‌وار از کنارِ این سختی‌ها گذشتیم.  از تصمیم‌گیرندگان خواهش می‌کنم در این حوزه جدّی باشند؛ به شدّت به مادران معتقد و الگو نیاز داریم. مادری که انرژی دارد و جوان‌پسند است.

وی به چالش گرانی هم اشاره و عنوان کرد: گرانی بیداد می‌کند گرانی‌های لحظه‌ای که هزینه‌ها را بالا می‌برد.

مرجان قمری بازیگر نقش اصلی سریال درباره رسیدن به این شخصیت و همذات‌پنداری با این نقش، گفت: برای من نقش پُرچالشی بود. تا به حال اسلحه دست نگرفته بودم و در این سریال یاد گرفتم‌ با اسلحه کار بکنم. کاراکتر خانم حدیدچی برایم جذاب بود. علاوه بر جنگاوری که داشتند مِهر مادری داشتند و خیلی‌ها ایشان را مامان مرضیه صدا می‌کردند. اینکه هم مِهرمادری را نشان دهیم و همین‌طور جسارت و قدرت یک زن در برابر دشمن، کار سختی است. امیدوارم ماحصل زحمت عوامل نتیجه خوبی داشته باشد.

او همچنین در ادامه، افزود: راه‌های متفاوتی برای نزدیکی بازیگر به کاراکتر وجود دارد. خیلی‌ها از ویژگی‌های درونی به ظاهر می‌رسند و بسیاری هم برعکس. خود من در ابتدا بیشتر روی ظاهر تمرکز می‌کنم بعد به خصوصیات درونی می‌رسم. با گفت‌و‌گوهایی که با آقای طادی داشتیم که بسیار نسبت به شخصیت خانم دباغ تسلط و اشراف داشتند بسیار توانستم بهتر با جزئیات این شخصیت ارتباط برقرار کنم. گاهی از دست من در می‌رفت و آقای طادی می‌گفتند این درست نیست. دنبال‌ِ این بودیم که چند بُعدی بودنِ شخصیت خانم دباغ را نشان دهیم، امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد.

رضوانه میزرا دباغ دختر مرضیه حدید چی(طاهره دباغ) به همراه دیگر خواهر خود و همچنین فرزندش در این نشست حضور داشتند و در پایانِ مراسم از عوامل سریال «آتش در گلستان» تجلیل به عمل آوردند. البته یادگاری شبکه پنج سیما هم به خانواده دباغ اهداء شد.

تصاویر این نشست را در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

سریال آتش در گلستان
سریال آتش در گلستان
سریال آتش در گلستان
سریال آتش در گلستان
سریال آتش در گلستان
سریال آتش در گلستان