شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلفن همراه

جاسوسی از تلفن همراه «لجین الهذلول» راز حملات هکری بدافزار اسرائیلی را فاش کرد

جاسوسی از تلفن همراه «لجین الهذلول» راز حملات هکری بدافزار اسرائیلی را فاش کرد

لجین الهذلول فعال برجسته سعودی با درخواست از شرکت سیتیزن لب برای بررسی هک تلفن همراهش باعث شد تا حملات سایبری بدافزار جاسوسی اسرائیل علیه هزاران قربانی در سراسر جهان فاش شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،تحقیقات یک خبرگزاری غربی نشان داد که جاسوسی عربستان علیه « لجین الهذلول» فعال برجسته سعودی عامل مستقیم افشای حملات سایبری بدافزار جاسوسی اسرائیل علیه هزاران نفر در سراسر جهان بوده است.

به گزارش رویترز، همه چیز با یک نقص نرم‌افزاری در تلفن همراه لجین الهذلول شروع شد.

به گفته متخصصانی که به بررسی تلفن همراه لجین الهذلول پرداخته‌اند، یک خطای غیرعادی در ‌نرم‌افزار جاسوسی «ان‌اس‌او» به لجین الهذلول و متخصصان امنیتی کمک کرده تا مجموعه‌ای از شواهد را کشف کنند که نشان می‌دهد از نرم افزارهای جاسوسی اسرائیلی برای جاسوسی هزاران نفر در سر تا سر جهان استفاده شده است.

ماجرا از این قرار بود که یک فایل تصویر جعلی مرموز در تلفن همراه لجین الهذلول که به اشتباه توسط بدافزار پگاسوس به جا مانده بود، توجه محققان امنیتی را جلب کرد.

لجین الهذلول یکی از برجسته‌ترین فعالان سعودی است که در پی راه‌اندازی کمپینی برای پایان دادن به ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور بازداشت و به زندان محکوم شد. او در فوریه 2021 و پس از نزدیک به سه سال حبس، از زندان آل سعود آزاد شد.

وی بلافاصله پس از آزادی ایمیلی از طرف گوگل دریافت کرد که در آن به او هشدار داده شده بود که هکر‌ها سعی کرده‌اند به حساب جی‌میل او نفوذ کنند.

سه نفر از نزدیکان الهذلول به رویترز اعلام کردند که این فعال سعودی از ترس هک شدن تلفن همراهش،با شرکت خصوصی کانادایی «سیتیزن لب» تماس گرفت و از آن‌ها خواست که تلفن همراه او را بررسی کنند.

«بیل مارکزاک» محقق شرکت سیتیزن لب پس از شش ماه جستجو، به «کشفی بی‌سابقه» دست یافت. یک نقص در نرم‌افزار جاسوسی که در تلفن همراه الهذلول کار گذاشته شده بود، پس از هک پیام‌های تلفن او، به جای پاک کردن رد خود، یک کپی از فایلی مخرب را جا گذاشته بود.

بر اساس گزارش بیل مارکزاک این کد به جامانده از این حمله، شواهد مستقیمی را ارائه کرد که پگاسوس ابزار جاسوسی را ساخته است.

مارکزاک گفت: سپس قوانین بازی عوض شد. ما چیزی را کشف کردیم که جاسوس‌ها فکر می‌کردند غیر قابل دست یافتن باشد».

این کشف شرکت اپل را بر آن داشت تا هزاران قربانی هک در سراسر جهان را مطلع کند.

یافته‌های «سیتیزن لب» و لجین الهذلول مبنای شکایت اپل در نوامبر 2021 علیه گروه «ان‌اس‌او» بود. این موضوع همچنین در واشنگتن پس از آنکه مقام‌های آمریکایی متوجه شدند از بدافزار پگاسوس برای جاسوسی از آن‌ها استفاده شده است ، طنین انداز شد.

در سال‌های اخیر استفاده از برنامه‌های جاسوسی رشد بی سابقه‌ای داشته، به گونه‌ای که بسیاری از دولت‌های مستبد در سراسر جهان نرم‌افزار هک تلفن را خریداری می‌کنند تا امکان نظارت دیجیتالی را علیه مخالفان و منتقدان به دست بیاورند.

طی سال گذشته، انبوهی از اطلاعات که توسط تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان فاش شد، شرکت‌های جاسوسی را به نقض حقوق بشر مرتبط کرده که منجر به بررسی بیشتر نرم افزار جاسوسی « ان اس او» و همتایان آن شده است.

محققان می‌گویند که مورد کشف شده از تلفن همراه لجین الهذلول اولین موردی بود که طرحی از شکل جدید جاسوسی سایبری را ارائه کرد.

نوع جاسوس افزاری که در آیفون الهذلول شناسایی شده ، به عنوان «صفر کلیک» شناخته می‌شود، به این معنی که تلفن کاربر می‌تواند بدون کلیک کردن بر روی لینک مخرب آلوده شود.

الهذلول دلایل خوبی برای شک داشت، زیرا این اولین باری نبود که تحت جاسوسی رژیم آل سعود قرار می‌گرفت.

تحقیقات جامع بیش از 17 سازمان خبری نشان داد که از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس ساخت شرکت فناوری صهیونیستی ان اس او برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی و همچنین سیاستمدار در سرتاسر جهان استفاده شده است.

کشورهایی که بیشترین استفاده را از این نرم‌افزار انجام داده‌اند شامل آذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی و امارات می‌شوند.

محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل 65 مدیر بازرگانی، 85 فعال حقوق بشر، 189 روزنامه نگار و بیش از 600 سیاستمدار و مقام دولتی، در میان افرادی بودند که گوشی آن‌ها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده بود.

اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی پگاسوس در سال 2016 فاش شد؛ هنگامی که از سوی یک سری برنامه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور» فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی شده است.

این شرکت صهیونیستی اعلام کرده است که هدف اصلی این برنامه مبارزه با آنچه تروریسم نامیده می‌شود، است، اما قربانیان هدف قرار گرفته - به گفته جیک مور کارشناس امنیتی انگلیس- فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، سیاستمداران و برخی افراد ثروتمند بودند، بنابراین هر کسی که پشت این برنامه قرار گیرد، افراد مشخص و خاصی را هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/