دیوید فریرو، مقام ارشد اداره بایگانی و اسناد ملی آمریکا، در نامه‌ای به کارولین مالونی، نماینده دموکرات و رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان این کشور بیان داشت: "اداره بایگانی و اسناد ملی آمریکا مواردی را که به عنوان اطلاعات امنیت ملی طبقه بندی شده در چند جعبه مشخص شده‌اند، شناسایی کرده است."

کمیته تحت امر مالونی در حال بررسی نحوه مدیریت اسناد محرمانه آمریکا توسط دونالد ترامپی است که در ژانویه ۲۰۲۱ از سمت ریاست جمهوری کنار رفت.

مالونی در بیانیه‌ای گفت: این افشاگری‌های جدید نگرانی من را در مورد بی‌اعتنایی آشکار ترامپ به قوانین مربوط به اسناد فدرال و تأثیر بالقوه آن بر سابقه تاریخی ما عمیق‌تر می‌کند.

ترامپ در بیانیه‌ای کتبی گفت: اداره بایگانی ملی چیزی "پیدا نکرد"؛ آنها بنا به درخواست مطرح شده، اسناد ریاست‌جمهوری را در یک فرآیند عادی و معمول و مطابق با قانون اسناد ریاست جمهوری دریافت کردند تا از حفظ میراث من اطمینان حاصل شود.

او اظهار کرد: این مورد اگر مربوط به کسی جز "ترامپ" بود، دیگر ماجرایی درباره اش وجود نداشت.

در نامه فریرو همچنین آمده است که برخی از کارکنان کاخ سفید با استفاده از حساب‌های پیام‌رسان الکترونیکی غیررسمی که نسخه پیامها را به حساب‌های پیام‌رسان الکترونیکی رسمی ارسال یا فوروارد نکرده، کارهای رسمی را انجام داده‌اند و پروسه دستیابی به برخی از آن اسناد مفقود شده در دست انجام است.

واشنگتن‌پست هفته گذشته گزارش داد که برخی از اسنادی که به خانه ترامپ برده شدند علامت "محرمانه" را داشتند که این می‌تواند فشارهای قانونی را بر ترامپ یا دستیارانش تشدید کند.

قانون اسناد ریاست جمهوری آمریکا، حفظ یادداشت‌ها، نامه‌ها، اطلاعیه‌ها، ایمیل‌ها، فکس‌ها و سایر ارتباطات کتبی مرتبط با وظایف رسمی رئیس جمهور این کشور را الزامی می‌سازد.

ترامپ با ادعای برخورداری از امتیاز ریاستش بر قوه مجریه، شکایت ناموفقی را با هدف جلوگیری کردن از انتشار اسناد کاخ سفید خود، از جمله به کمیته منتخب تحقیقات درباره حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد.

اداره بایگانی ملی آمریکا: ترامپ اسناد محرمانه را از کاخ سفید به خانه‌اش منتقل کرد