شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#دولت#منابع

درخواست فوری مالی از فرانسه؛ مکرون قبول کرد

درخواست فوری مالی از فرانسه؛ مکرون قبول کرد

ایسنا نوشت: منابع خبری گزارش دادند که دولت انتقالی مالی از نیروهای فرانسوی خواسته که بدون تأخیر از خاک مالی خارج شوند. متقابلا ماکرون اعلام کرد که نیروهای فرانسوی فورا و به شکلی منظم خارج خواهند شد.

به گزارش المیادین، دولت انتقالی مالی جمعه از نیروهای فرانسوی خواست که به دلیل عدم رعایت توافقات قانونی بین دو طرف و عدم دستیابی فرانسه به نتایج ملموس در مبارزه با تروریسم، بدون تاخیر از خاک این کشور خارج شوند.

در بیانیه دولت مالی آمده است: با توجه به نقض مکرر موافقت‌نامه‌های قانونی، دولت از مقامات فرانسوی می‌خواهد تا با هماهنگی دولت مالی، نیروهای خود را از مناطق "برخان" و "تاکوبا" بدون تأخیر خارج کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با وجود حضور نیروهای فرانسوی و اروپایی، مالی تهدید به تجزیه شد و تروریسم از شمال به جنوب گسترش یافت.

دولت مالی خاطرنشان کرد که نتایج عملیات نظامی فرانسه، چه در سال ۲۰۱۳ با عملیات "سروال" و چه در سال ۲۰۱۶ با عملیات "برخان"، رضایت بخش نبود.

دولت مالی همچنین در بیانیه خود گفت: در ماه‌های اخیر گام‌های فعالی برداشته و شرکای خود را بیشتر کرده‌ایم. این مساله ارتش را تقویت کرده و وضعیت امنیتی را در کشور بهبود بخشیده است.
 

در مقابل، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به درخواست شورای نظامی حاکم در مالی برای خروج نیروهای فرانسوی از این کشور، تأیید کرد که فرانسه نیروهای خود را فورا و به شیوه‌ای منظم از مالی خارج خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس سران در بروکسل گفت: سربازان فرانسوی به گونه‌ای عقب نشینی می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد به حمایت از نمایندگی سازمان ملل در مالی و سایر نیروهای خارجی در این کشور ادامه دهند.

وی افزود که کشورش لحظه‌ای در مورد امنیت آنها کوتاهی نخواهد کرد.

اخیرا فرانسه و شرکای اروپایی آن  به همراه کانادا در بیانیه‌ای مشترک خروج دو عملیات نظامی ضد شورشیان برخان و تاکوبا از مالی را اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است که شرایط سیاسی، عملیاتی و قانونی دیگر مهیا نیست و کشورها تصمیم به خروج هماهنگ از مالی گرفتند و در عین حال بر تمایل خود برای ادامه تعهد خود در منطقه ساحل، جایی که تروریست ها در آن حضور دارند، تاکید کردند.

این در حالی است که ماه گذشته، سخنگوی ارتش مالی از ورود سربازان روسی به شهر شمالی "تمپکتو" برای آموزش نیروهای مالی در پایگاهی که نیروهای فرانسوی ماه گذشته از آن خارج شدند، خبر داد.

دولت مالی اعلام کرد که نیروهای روسیه در چارچوب توافق دوجانبه در این کشور حضور دارند.

311311