حسین رییسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا با گلایه از شرایط بهداشت و درمان در کشور و همچنین نبود پزشک به نسبت جمعیت اظهار کرد: بحث کمبود پزشک مدتهاست که در محافل مختلف درمانی و علمی و هم جامعه ی نخبگان و هم جامعه ی عمومی مردم به عنوان یک نیاز جدی مطرح است، همین موضوع سبب شده که رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مساله ورود کرده و با پیگیری هایی که نمایندگان مردم در مجلس داشتند،این موضوع در نهایت به مصوبه افزایش ظرفیت پزشک در شورای عالی انقلاب فرهنگی ختم شود. قطعا مجلس نیز این مهم را پیگیری می کند تا در مرحله اجرا به برخی موانع سلیقه ای و شخصی برخورد نکند.

نماینده مردم جاسک و میناب در مجلس در ادامه بیان کرد: ما معتقدیم که اجرای طرح هایی مانند افزایش ظرفیت پزشک قطعا و یقیانا تعارض منافع در کمین اجرای آنهاست. برخی به دنبال چنبره زدن روی برخی مسائل که مربوط به رفاه مردم است، هستند، چون منافع آنها با اجرای چنین طرح هایی دچار خطرمی شود. ما در همه روستاها و شهرهای کوچک در همه جای کشور با کمبود پزشکف متخصص و دندانپزشک مواجهیم.

وی همچنین افزود: در یکی ازشهر هایی که مرکز شهرستان هم هست یکی از خیرین گلایه ای داشت مبنی بر اینکه امکانات دندان پزشکی تهیه و در اختیار بیمارستان شهر قرار داده شده اما به علت نبود دندان پزشک این امکانات قابل استفاده نیست. قطعا از این نمونه ها در جاهای  دیگر هم هست. چه بسا درمانگاه های روستایی،که طی هفته ها از نعمت پزشک محروم است. به عنوان مثال، یکی از بخش داران با من تماس گرفت و گلایه داشت از نبود پزشک و مشکلات مردمی که برای نیازهای عادیشان دچار مشکل هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اضافه کرد: ما نه تنها نرم بلکه خیلی پایین از نرمی که تعریف شده در مراکز درمانی  دچار مشکل نبود پزشک هستیم. از طرفی هم مردم از مسئولان انتظار دارند که انتظار به حقی است؛ مثلا  در شهر ها و مراکز بخش ها حداقل و روستا ها ی پرجمعیت بالای 7000 نفر جمعیت انتظار می رود که مراکز درمانی به صورت شبانه روزی ارائه ی خدمات کنند و این مساله مستلزم افزایش ظرفیت پزشک در همه تخصص هاست.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کمبود پزشک اثر منفی روی جمعیت کشور در آینده دارد نیز گفت: قطعا تاثیر گذار است؛ ما در حال حاضر با همین میزان جمعیت تعداد پزشکان کفاف این جمعتی را نمی دهد. اگر قرار باشد سیاست افزایش جمعیت را دنبال کنیم قطعا باید طرح افزایش ظرفیت پزشک دنبال شود. اکنون هم که زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده باید از حالا برای آینده و پاسخگویی به نیازهای جمعیت آینده برنامه ریزی کنیم.

رییسی در پایان نیز تاکید کرد: بحث مدیریت از تخصص افراد جداست. فردی که قرار است یک وزارت خانه را مدیریت کند باید یک نگاه راهبردی و ملی به مسائل داشته باشد که در این شرایط به یک تخصص علمی نیاز ندارد. ما در مساله مدیریت 2 دو نوع نگاه به مسائل داریم، یک نگاه عملیاتی و یک نگاه راهبردی که با هم تفاوت دارند، در نگاه راهبردی هم مسائل درون و هم مسائل بیرون جامعه یعنی یک بستر کامل که مسائل در آن شکل می گیرد، دیده می شود.یعنی مساله آینده نگیر در موضوعات فراتر از نگاه به مسائل روزمره در کشور است. از سوی دیگر باید یک چشم انداز هم مد نظر مدیران راهبردی باشد که ما انجام کار درست را نگاه راهبردی می دانیم.اینکه یک متخصص قلب وزیر بهداشت شده خوب است اما باید این فرد مدیریت هم بلد باشد تا بتواند چنین وزارتخانه ای را به سرمنزل مقصود برساند.

انتهای پیام/