شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

پیش بینی حساس از وضعیت بورس در روزهای آینده

بورس در انتظار اخبار مثبت از مذاکرات برجام است. پیش بینی بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ صعودی است؟

بورس این هفته معاملات کم‌نوسانی را پشت سر گذاشت و شاخص در محدوده یک میلیون و ۲۸۲ باقی ماند.

روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن ۰٫۰۷ درصد افت داشت و به محدوده ۳۲۵ هزار و ۲۸۲ واحد رسید. معامله‌گران در بازار سرمایه ۲۹۶ هزار و ۵۹۳ معامله به ارزش ۲۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان انجام دادند.

از سوی دیگر، شاخص فرابورس در محدوده ۱۷ هزار و ۵۲۸ واحدی ماند. تعداد معاملات انجام‌شده در فرابورس نیز به ۷۱۵ هزار و ۷۱۹ معامله رسید. در نهایت ارزش کل معاملات خرد ۲۴۴۰ میلیارد تومان شد.

پیش بینی بورس در اسفند

ایمان رئیسی، کارشناس بازار‌های مالی می‌گوید: مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار روی بورس طی هفته آینده مذاکرات برجام است. طبق گفته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، مذاکرات پنج دقیقه کار دارد؛ اما هنوز این پنج دقیقه تمام نشده است.

وی توضیح می‌دهد: گروه خوردویی و بانکی به واسطه اخبار خوب مذاکرات به کف حمایتی رسیده‌اند. ولی بازار از نبود اعتماد رنج می‌برد.

او تاکید می‌کند: برخی از حقوقی‌ها و حقیقی‌ها نیاز به نقدینگی دارند. به همین دلیل، احتمالا نیمه اول اسفندماه بازار رشد نکند و نیمه دوم با روشن شدن مسائل برجام بورس از کما خارج شود.

رئیسی اضافه می‎‌کند: این را هم باید در نظر داشت که بازار‌های موازی همانند مسکن و رمزارز‌ها چسبندگی قیمتی را حفظ کرده‌اند. چراکه هنوز وعده دریافت مالیات محقق نشده است.

این کارشناس بازار‌های مالی ادامه می‌دهد: خبر‌هایی همچون دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی و کاهش نرخ سود بین‌بانکی روی بورس تاثیر چندانی ندارد. زیرا بازار در انتظار اخبار مثبت از مذاکرات برجام است.

وی تاکید می‌کند: خروج پول حقیقی‌ها در بازار تمامی ندارد و علت آن نیز بی‌اعتمادی سهامداران به کلیت بورس است.

این کارشناس بازار‌های مالی در نهایت می‌گوید: حجم معاملات پایین است و تا زمانی که حجم معاملات افزایش پیدا نکند، نباید انتظار رشد بازار را داشته باشیم.