حسن صیدخانی کارگردان فیلم «مستطیل قرمز» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: «مستطیل قرمز» اولین فیلم سینمای دفاع مقدس است که موفق به کسب جایزه لوح زرین و مداد بلورین شده و توانسته چنین افتخار جهانی به دست بیاورد. این فیلم روایتگر ماجرایی در دوران جنگ تحمیلی است که وضعیت مردم غرب کشورمان را نشان می‌دهد و ماجرای اصلی بمباران زمین فوتبال چوار در ایلام است.

وی افزود: تولید این فیلم سینمایی دو سال به طول انجامید و با توجه به اینکه ما اصالتاً متعلق به همان منطقه هستیم شهدای این واقعه را می‌شناختیم و در پروسه تحقیق و پژوهش که حدوداً 6 ماه طول کشید با خانواده بازماندگان و کسانی که شاهد این واقعه بودند مصاحبه‌هایی داشتیم و در زمان تحقیق و پژوهش هم نویسنده اثر با ما همراه بود و بیشتر تحقیقاتمان به صورت میدان صورت گرفت اما از اسناد موجود که بسیار اندک بود نیز استفاده کردیم. در کنار روایت قصه‌ این واقعه تلخ در فیلم به وضعیت این منطقه در سال‌های 1360 تا 1365 پرداختیم و ماجراهای بسیاری را مورد بررسی قرار دادیم. در واقع در این فیلم علاوه بر واقعه اصلی که بر آن تمرکز داشتیم به روایت ماجراهای دیگری پرداختیم که در زمان جنگ در آن منطقه رخ داده است.

در ادامه حسین صیدخانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره عدم حضور «مستطیل قرمز» در جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فجر قانونی دارد که اگر فیلمی پیش‌ از این جشنواره در فستیوال‌های خارجی حضور داشته باشد امکان حضور در این رویداد را ندارد و در زمان برگزاری جشنواره فجر فیلم «مستطیل قرمز» جشنواره ایتالیا رفته بود و امکان حضور در این رویداد برای ما وجود نداشت. راه نیافتن «مستطیل قرمز» به جشنواره فجر را می‌توان یک مسئله قانونی دانست و این مورد جای گلایه ندارد اما فیلم «مستطیل قرمز» مورد بی‌مهری و بی‌توجهی بسیاری قرار گرفته و ما در همه زمینه‌ها واقعاً تنها بودیم.

وی افزود: برای اکران این فیلم سینمایی به حمایت‌های بیشتری نیاز داریم و حتی برای حضور این فیلم در جشنواره‌های جهانی می‌شد با حمایت‌های لازم اقدامات بهتری صورت بگیرد. آثاری چون «مستطیل قرمز» سند مظلومیت مردم ایران هستند و اینگونه فیلم‌ها را باید به عنوان سند در مجامع بین‌المللی مطرح شوند.

صیدخانی در پایان گفت: فیلمسازی در ژانر دفاع مقدس کار بسیار سختی است و عجیب است که حمایتی هم از ساخت اینگونه آثار صورت نمی‌گیرد. اگر شما بخواهید یک فیلم سیاه بسازید حمایت‌های بسیاری از شما می‌شود اما وقتی به سراغ ژانر دفاع مقدس می‌روید آنقدر با محدودیت مواجه می‌شوید و حمایتی از شما نمی‌شود که پشیمان می‌شوید.

حسن صیدخانی نیز در پایان اظهار داشت: در اکران‌های خصوصی با بازخوردهای بسیار خوبی مواجه بودیم و شاهد بودیم که مخاطبان با رضایت کامل از سالن سینما بیرون می‌آمدند و این افتخار از برکت نام شهدا است. در اکران ما با مشکل تبلیغات مواجه هستیم، ما باید مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشانیم و مشکل ما در همین مورد است وگرنه اطمینان دارم کسانی که به دیدن «مستطیل قرمز» بروند از دیدن این فیلم راضی خواهند بود.

مستطیل قرمز

انتهای پیام //