یک مقام کاخ سفید درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار داشت: یک توافق که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند، در دسترس است.

معاون سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به نقطه اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: یک توافق که به نگرانی های همه طرف ها رسیدگی کند در دسترس است.

وی در راستای سیاست بکارگیری ضرب الاجل های ساختگی آمریکا درباره مذاکرات وین برای فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد اگر در چند هفته آینده به این توافق دست نیابیم، پیشرفت های هسته ای ایران بازگشت به برجام را غیر ممکن می سازد.

این مقام کاخ سفید همچنین در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد حرف نهایی این است، ما با یک وضعیت بسیار خطرناک مواجه هستیم.  برنامه هسته ای ایران تحت برجام کمی محدود بود و از سوی بازرسان بین المللی بر آن نظارت می شد.

وی همچون دیگر مقامات آمریکایی با انتقاد از دولت دونالد ترامپ برای خروج از برجام افزود از زمانی که دولت پیشین آمریکا به عضویت در این توافق خاتمه داد، ایران به برنامه هسته ای خود سرعت بخشید.

وی به رغم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز باقی ماندن ایران در برجام به رغم نقض عهد آمریکا و بی عملی اروپا مدعی شد که ایران در پی خروج آمریکا از برجام، همکاری های خود با بازرسان بین المللی را کاهش داد و تعهدات برجامی خود را متوقف کرد.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار داشت که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.