شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن ایرانی کرونا

این واکسن ایرانی کرونا برای دز یادآور سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک، برکت و رازی می تواند تزریق شود

این واکسن ایرانی کرونا برای دز یادآور سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک، برکت و رازی می تواند تزریق شود

سرپرست معاونت تحقیق و تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با پایان فاز سوم واکسن رازی کووپارس و تایید ایمنی و کارایی آن، این واکسن ایرانی می‌تواند به عنوان دز یادآور (بوستر) تمام واکسن‌های موجود در کشور از جمله سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک، برکت و رازی استفاده شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی اظهار داشت: نتایج مطالعات بالینی نشان می دهد که این واکسن در دز یادآور هم آنتی بادی خوبی در افراد ایجاد می کند.

وی ادامه داد: با پایان فاز سوم واکسن رازی کووپارس، ایمنی و کارایی واکسن رازی کووپارس در مرحله سوم کارآزمایی بالینی به اثبات رسیده است و در مجموع می توان گفت که این واکسن ایرانی ایمنی و کارایی مناسبی ایجاد می کند.

سرپرست معاونت تحقیق و تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن با موفقیت به اتمام رسیده و گزارش نهایی این مرحله هم به سازمان غذا و دارو ارایه شده است.

فلاح افزود: نتایج بررسی های محققان ما در قالب مطالعه دز یادآور نشان داد که واکسن رازی کوو پارس می تواند به عنوان دز یادآور واکسن های سینوفارم، برکت، آسترازنکا و اسپوتنیک و رازی استفاده شود.

وی اظهار داشت: واکسن رازی توانایی القای ایمنی مناسب در مردم را دارد و شاهد افزایش بیش از چهار برابر ایمنی در داوطلبان تست بالینی دز یادآور این واکسن بودیم و حتی در مقایسه با برخی از واکسن ها تا ۱۶ برابر افزایش آنتی بادی خنثی کننده ایجاد کرده است.

فلاح با اشاره به اینکه این مطالعه هم به پایان رسیده است، اظهار داشت: نتایج این مرحله هم بسیار خوب بوده و اثبات شده است که این واکسن به عنوان دز یادآور عارضه جدی برای مردم ایجاد نمی کند.

رازی کووپارس را می‌توان به عنوان دز بوستر تمام واکسن‌ها استفاده کرد

هموطنان حتما واکسن بزنند

سرپرست معاونت تحقیق و تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: مطالعات محققان در اقصی نقاط دنیا نشان می دهد اغلب کسانی که درگیر بیماری کرونا شدند، واکسن نزده بودند؛ بنابراین از هموطنان تقاضا کرد که در اسرع وقت واکسن بزنند.

وی ادامه داد: اگر مردم به آمار مبتلایان و به خصوص فوت شدگان در چند کشوری که به صورت جدی درگیر با سویه جدید اومیکرون هستند مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا، نگاه کنند، می بینند که بیشتر افراد درگیر بیماری شده یا حتی فوت شدگان از کسانی بودند که واکسن کرونا نزده بودند.

فلاح افزود: این موضوع نشان می دهد که واکسن جلوی مرگ و میر و بستری شدن و عوارض شدید بیماری را می گیرد. توصیه به مردم این است که واکسیناسیون را انجام دهند.

 موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود یکصد سال سابقه در تولید واکسن، از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاده است.

این موسسه که از سال ۱۳۰۳ وارد عرصه تولید واکسن اعم از انسانی و دامی شده، با بهره گیری از این تجربیات و اندوخته های علمی محققان خود، در تلاش است گامی ارزشمند برای حفظ سلامتی و تندرستی هموطنان خود بردارد.

واکسن رازی کووپارس، دومین واکسن ایرانی کرونا است که با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد تا ضمن حفظ سلامتی هموطنان از نگرانی‌های آنان در این زمینه بکاهد.

این واکسن نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی ساخته شده است. این موسسه از روش پروتئین نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغاز شد. در خرداد ماه تزریق در میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام گرفت و اواخر مرداد ماه همین سال پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس با تزریق به ۲ داوطلب مرد با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

این موسسه با موفقیت مراحل مختلف کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشت و با اخذ مجوز اضطرای، واکسن تولید خود را در دسترس هموطنان قرار داد تا گامی در راستای حفظ سلامت جامعه و مقابله با بیماری کرونا بردارد. تلاش محققان به نتیجه رسید و روز ۱۸ بهمن ماه امسال نشریه معتبر پزشکی «لانست» در آخرین شماره خود، با انتشار مقاله‌ای از واکسن رازی کووپارس به عنوان پیشروترین واکسن استنشاقی دنیا یاد کرد.
منبع: ایرنا