شهر خبر

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا؛

تعاملی با چین در چارچوب اقتصادی ایندوپاسیفیک در کار نخواهد بود

تعاملی با چین در چارچوب اقتصادی ایندوپاسیفیک در کار نخواهد بود

دستیار وزیر خارجه آمریکا ضمن ابراز اطمینان از پایداری روابط واشنگتن و کانبرا، اعلام کرد که قصدی برای تعامل با چین در چارچوب اقتصادی آتی ایندوپاسیفیک ایالات متحده وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دانیل کریتنبرینک» دستیار «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در دفتر امور شرق آسیا و پاسیفیک، اعلام کرد که ایالات متحده مطمئن است که اتحادش با استرالیا فراتر از سیاست است و صرفنظر از اینکه کدام حزب در انتخابات استرالیا پیروز شده است، قوی باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به سفر اخیر بلینکن که برای شرکت در نشست وزرای خارجه پیمان چهارجانبه کوآد به این کشور سفر کرده بود، گفت که بلینکن با اطمینان خاطر از سفرش به استرالیا بازگشت.

کریتنبرینک در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: ما با اطمینان از این که این اصولی که برایمان مهم است و اتحاد حیاتی ما فراتر از سیاست و هر حزبی است، بازگشتیم. ما کاملاً مطمئن هستیم که هر کسی را که مردم استرالیا به عنوان رهبری جدید خود در انتخابات آینده انتخاب کنند (به روابط با ما پایبند است) و ما مطمئن هستیم که اتحاد ایالات متحده و استرالیا دوام خواهد آورد و مانند همیشه قوی باقی خواهد ماند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود به این مسئله اشاره کرد که آمریکا هیچ قصدی برای تعامل با چین در چارچوب اقتصادی آتی ایندوپاسیفیک خود ندارد اما در حال گفتگو با شرکای خود است که دیدگاهی یکسان درباره منطقه آزاد، باز و بدون قلدرمابی دارند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در این باره افزود: گمان می کنم به جرات می توان گفت که ما درگیر گفتگوهای اولیه با شرکای خود در سراسر منطقه که دارای دیدگاهی یکسان با ما برای منطقه ای که می خواهیم دوباره در آن زندگی کنیم، هستیم. منطقه ای آزاد و باز که در آن کشورها آزاد از هرگونه قلدرمابی هستند و قادرند منافع اقتصادی و امنیتی خود را آزادانه و بدون مانع دنبال کنند.

پیشتر اعلام شده بود که واشنگتن متعهد شده است که منابع دیپلماتیک و امنیتی بیشتری را در راستای سیاست «ایندوپاسیفیک» خود بسیج کند تا چین را از ایجاد یک حوزه نفوذ منطقه‌ای و تبدیل شدن به تأثیرگذارترین قدرت جهانی، باز دارد.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در یک نمای کلی از این راهبرد که در ۱۲ صفحه منتشر شده است، اعلام کرد که بر هر گوشه منطقه از جنوب آسیا تا جزایر اقیانوس آرام تمرکز خواهد کرد تا موقعیت و تعهد بلند مدت خود را تقویت کند.

آمریکا و متحدانش در راستای سیاست ایندوپاسیفیک سعی دارند تا با به کاری گیری سیاست‌های تفرقه انگیزانه و همچنین با حمایت از جدایی طلبان مناطق مختلف در چین از جمله تایوان، هنگ کنگ و تبت، قدرت روزافزون پکن را مهار نمایند.