شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میراث فرهنگی#حوزه

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

سه پرونده موسیقایی در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت

سه پرونده موسیقایی در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت

عضو شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس از ثبت سه پرونده حوزه موسیقی نواحی ایران در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

بهروز وجدانی پژوهشگر و عضو شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس با اشاره به تازه ترین فعالیت های انجام گرفته در این شورا به خبرنگار مهر گفت: اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور با حضور مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی و اعضای شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان بندر ماهشهر و معاونین میراث فرهنگی کشور و کارشناسان ثبت میراث فرهنگی ناملموس از استان های مختلف ‌کشور طی روزهای بیست و چهارم و بیست و پنجم بهمن ماه در بندر ماهشهر برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه سه پرونده در حوزه موسیقی نواحی ایران در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد، که در این چارچوب پرونده های موسیقایی «مقام حقانی» مشتمل بر موسیقی شرق مازندران، «مقام کتولی» مشتمل بر موسیقی شرق مازندران و گلستان و «رقص ‌کرمانجی چولیستک» مشتمل بر حرکات آیینی حلی خراسان رضوی و خراسان شمالی» در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شدند.

سه پرونده موسیقایی در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت

«میراث فرهنگی ناملموس در ایران» شامل ۱۷ اثر از آداب و آئین، هنرهای نمایشی، مهارت‌ها، دانش و فرهنگ ایران است. این در حالی است که کشورمان در سال ۲۰۰۶، به عنوان چهلمین عضو، به کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس پیوست. در ۲۸ آوریل ۲۰۱۰ نیز توافقنامه‌ای برای تأسیس مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو، میان دولت ایران و یونسکو امضا شد.