شهر خبر

پنجره مهر؛

سوگ نشینی پرندگان مهاجر بر بستر نیمه جان زاینده رود

سوگ نشینی پرندگان مهاجر بر بستر نیمه جان زاینده رود

اصفهان- پرندگان مهاجر که با جاری شدن موقت زاینده رود به مهمانی نصف جهان آمدند با بسته شدن آب، این روزها در بستر بی رمق زاینده‌رود سرگرداند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ندا سپاهی: زاینده رود که برای ۱۰ روز در خانه خود مهمان بود، پذیرای صدها پرنده مهاجری شد که به تمنای آب در سراب آغوشش فرود آمدند.

مرغان دریایی، مرغابی‌ها و اردک‌هایی که تا همین دو روز پیش با تپش نبض حیات اصفهان، سر از پا نمی‌شناختند، امروز در بستر بی رمق رودخانه به سوگ حیات نشسته‌اند.

خروجی سد زاینده‌رود از ۱۲ بهمن ماه برای توزیع آب کشاورزی شرق افزایش یافت و آب دو روز بعد به شهر اصفهان رسید. با جاری شدن آب در زاینده رود پس از ماه‌ها خشکی، این پرندگان مهاجر راه عوض کردند و به مهمانی زنده رود فصلی آمدند.

کاکایی سرسیاه (مرغ دریایی)، مرغابی سرسبز، آبچلیک تک‌زی، اردک نوک پهن و پاچلک از جمله پرندگانی بودند که در این ۱۰ روز در رودخانه دیده شدند. این درحالی است که زاینده رود تا دو دهه پیش هر ساله میزبان ۵۰ گونه پرنده بوده است.

سالهاست که با فصلی شدن زاینده رود شهر اصفهان که به کانال آبرسانی برای کشاورزی تبدیل شده، میلیون‌ها زیستمند رودخانه از بین رفته اند. گویی زاینده رود به قتلگاه پرندگان مهاجر و ماهیانی تبدیل شده که در سراب ردپای آب، جان می‌دهند.