شهر خبر

عوارض درمان سرطان در زنان بیشتر است یا مردان؟

عوارض درمان سرطان در زنان بیشتر است یا مردان؟

پژوهشگران در جدیدترین تحقیقاتشان دریافتند تفاوت‌ های جنسیتی در بروز عوارض جانبی درمان های سرطان نقش داشته و شدیدترین انواع این عوارض در درمان های جدید از قبیل ایمنی درمانی در زنان ۳۴ درصد بیشتر از مردان است.

به گزارش بهداشت نیوز، به طور کلی تفاوت‌ های جنسیتی در ابتلا به بیماری ها و شدت و ضعف آنها مبحثی است که از گذشته های دور وجود داشته و  تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و شناخت نسبت به این مساله را گسترده تر می سازد.

یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که تفاوت‌ های جنسیتی در درمان ‌های سرطان نیز تاثیرگذار بوده به طوری که خطر عوارض جانبی شدید ناشی از برخی درمان‌ ها در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

تحقیقات پیشین نشان داده که زنان تمایل به نشان دادن عوارض جانبی بسیاری از شیمی درمانی دارند و این پژوهش جدید نشان می دهد که همین امر در مورد ایمونوتراپی یا همان ایمنی درمانی و درمان هدفمند نیز صادق است.

جوزف آنگر (Joseph Unger)، از محققان مرکز تحقیقات سرطان هاچینسون در سیاتل و سرپرست پروژه تحقیقاتی مذکور در این باره توضیح می دهد: شناخته شده است که زنان نسبت به مردان عوارض بیشتری از شیمی درمانی نشان می دهند اما تقریباً هیچ تحقیقی با هدف درک این موضوع که آیا این الگو برای درمان‌ های جدید مانند ایمونوتراپی یا درمان‌ های هدفمند وجود دارد، انجام نشده است. به گزارش سیناپرس، ما تفاوت‌ های بزرگ مشابهی را به ویژه برای درمان‌های ایمنی درمانی پیدا کردیم.

محققان در این پروژه پژوهشی، داده های بیش از ۲۳ هزار بیمار را که در ۲۰۰ کارآزمایی درمان سرطان توسط شبکه سرطان شناسی SWOG طی ۳۰ سال اجرا شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. بیش از دو سوم از بیماران، شیمی درمانی دریافت کردند، در حالی که بقیه یا ایمونوتراپی یا درمان هدفمند دریافت کردند.

به گزارش سیناپرس،  به طور کلی، بیماران بیش از ۲۷۴ هزار عارضه جانبی را تجربه کردند و نزدیک به ۶۵ درصد حداقل یک عارضه جانبی شدید نشان دادند.

خطر عوارض جانبی شدید در زنان ۳۴ درصد بیشتر از مردان بود. خطر عوارض جانبی زنان برای هر سه نوع درمان به ویژه برای ایمنی درمانی،  ۴۹ درصد بیشتر از مردان بود. بنابراین یافته ها از این ایده حمایت می کند که جنسیت ممکن است یک عامل خطر مستقل برای عوارض جانبی این درمان های سرطان باشد و جنسیت بیمار ممکن است برای درمان فردی، از جمله درمان‌ های جدید مانند ایمنی درمانی، مهم باشد. 

به گزارش سیناپرس،مشکلاتی مانند درد، حالت تهوع یا فشار خون بالا از جمله عوارض جانبی بروز کرده در حالی که برخی از عوارض مربوط به خون یا مغز استخوان بود.

به گفته محققان، تعدادی از عوامل می توانند این یافته ها از جمله تفاوت در نحوه گزارش علائم مردان و زنان، نحوه پردازش داروها توسط بدن و نحوه درمان به آنها را توضیح دهند. به گزارش سیناپرس، آنها پیشنهاد کردند که نتایج مطالعه می ‌تواند برای توسعه درمان‌ های سرطان مخصوص جنسیت یا تغییر در نحوه یا میزان درمان به بیماران مفید باشد.