شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
اختصاصی اقتصادآنلاین؛

یخبندان بورس ادامه دارد

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ساعت۱۳:۰۰
یخبندان بورس ادامه دارد

بورس تهران در حالی هفته ای سراسر خمودگی و سکون را به اتمام رساند که هنوز مشخص نیست دولت چه برنامه ای برای بازار سرمایه دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اهالی بازار سرمایه در حالی به استقبال آخرین ماه سال ۱۴۰۰ می‌روند که گویی تابلوهای بورس تهران یخ زده است.

بازار در شرایطی به کار خود پایان داد که شاخص کل بورس بدون کوچکترین حرکتی در محدوده یک میلیون و ۲۸۲هزار واحدی باقی ماند. این سکون در شرایطی رخ داد که شاخص با افتی ۸۴۵ واحدی به کار خود در آخرین هفته بهمن ماه ۱۴۰۰ خاتمه داد.

شاخص هم‌وزن نیز با پیروی از الگوی رکودی بازار ۲۱۸ واحد افت کرد و به محدوده ۳۲۵ هزار و ۲۸۳ واحدی رسید.

کاربران بورسی در فضای مجازی هم به تبعیت از تابلوهای بازار، کم‌رمق‌تر از هر زمان دیگری ظاهر شده و بدون توجه به اتفاقات اخیر، تنها از به اتمام رسیدن هفته سراسر راکد بازار ابراز خرسندی کردند.

اما بسیاری از کارشناسان بورسی اعتقاد دارند این روند بازار به‌هیچ عنوان طبیعی نیست و حاصل دخالت‌هایی بوده که در هفته‌های اخیر توسط حقوقی‌ها (تحت فشار دولت) انجام شده است. 

به باور این دسته از تحلیلگران؛ حتی ابهامات پیرامون مذاکرات برجامی هم نمی‌توانست بازار را دچار چنین رخوتی کرده و آب سردی بر پیکر معاملات بریزد. برخی از این هم فراتر رفته و مدعی هستند که سیاست‌های ناکارآمد دولت کار را به جایی رسانده که دستگاه اجرایی بی هیچ پرده پوشی سعی در شاخص‌سازی داشته و هیچ تلاشی هم برای پنهان کردن این دست اقدامات مخرب خود نمی‌کند. 

حتی یکی از تحلیلگران شناخته شده در توییتر خود از دستکاری مستقیم شاخص توسط دولت سخن به میان آورده و رکودی که امروز در بازار رخ داده را حاصل رشد بی‌حاصل شاخص در ابتدای ماه جاری دانست‌.

یکی دیگر از کاربران شناخته شده بورسی در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد؛ ای کاش امروز را هم تعطیل می‌کردند تا شاهد این عرضه‌های حقوقی نباشیم. جالب اینجاست که حقوقی‌های نوسانگیر به سود پایین هم رضایت داده و روی ۲درصد به فکر سیو سود افتاده‌اند.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد که اوضاع بازار سهام بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و همه چیز به اراده مقامات بالادستی برای تغییر مسیر شاخص کل بستگی دارد. 

البته این موضوع را می‌توان از الگوی رفتاری حقوقی‌ها نیز دریافت چرا که دیگر شاهد رقابت‌ بر سر سیو سودهای کلان هم دیده نمی‌شود و به دلیل نااطمینانی از اراده مسئولان، تلاش می‌کنند نوسان‌های کم‌دامنه‌تری گرفته و ریسک کمتری را متحمل شوند. 

اما آنچه در این میان بلاتکلیف مانده وضعیت سهامداران خرد است که چشمشان روی تابلوهای یخ‌زده بورس خشک شد اما وعده‌های ابراهیم رییسی روز به روز فرسنگ‌ها از محقق شدن فاصله می‌گیرد.