سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، درباره افزایش تعرفه‌های طرح ترافیک پیش از بازنگری در طرح، اظهار کرد: باتوجه به اینکه محدودیت‌ زمانی داشتیم و باید تعرفه‌ها را در موعد مشخصی به فرمانداری ارسال می‌کردیم، به همین دلیل فعلا بخش مربوط به تعرفه‌های طرح ترافیک را به فرمانداری ابلاغ کردیم.

وی با تاکید به اینکه تغییر ساختار طرح ترافیک و اصلاحات آن به جد در دستور کار کمیسیون حمل و نقل شورای شهر و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران قرار دارد، گفت: دو بخش افزایش تعرفه طرح ترافیک و بازنگری در طرح را از یکدیگر جدا کردیم تا زمان را از دست ندهیم.

تشکری هاشمی بیان کرد: افزایش تعرفه‌های طرح ترافیک را شاهد بودیم که روال هر ساله را طی کرده و 20 تا 25 درصد افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گران شدن طرح ترافیک این معنی را نمی‌دهد که فقط اجازه ورود افرادی که پول دارند را می‌دهیم و دور از عدالت است؟ تصریح کرد: به نظر بنده باید طور دیگر به این مسئله نگاه کنیم، یعنی کسانی که عارضه‌ای به محدوده طرح ترافیک وارد می‌کنند با پرداخت هزینه بخشی از عارضه را جبران می‌کنند پس باید تفاوتی میان این افراد با افرادی که وارد محدوده نمی‌شوند و عارضه‌ای به محدوده طرح وارد محدوده نمی‌کند، باشد.

وی ادامه داد: حتما هنگام بازنگری در طرح ترافیک توجه به میزان آلاینده خودروها در دستور کار قرار می‌گیرد و خودروهایی که آلایندگی بالایی دارند اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را پیدا نخواهند نکرد پس اینطور نخواهد بود که هرکس پول داد می‌تواند به محدوده عارضه‌ای وارد کند و آلودگی زیادی را ایجاد کند.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه امیدواریم طرح جدیدی که در دستور کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران خروجی خوبی داشته باشد، افزود: در طرح جدید فقط به عنصر پرداخت وجه برای ورود به محدوده توجه نخواهد نشد و این امکان که هرکس با هر میزان آلاینده‌ای پول پرداخت کند و وارد محدوده شود، وجود ندارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران بیان کرد: در بودجه سال 1401، 100 میلیارد تومان بودجه برای خرید موتورسیکلت برقی گذاشتیم تا افرادی که که موتورهای بنزینی استفاده می‌کنند، موتورهایشان را با موتور برقی عوض کنند و کمک بلاعوضی به آن‌ها داده خواهد شد. موتورسیکلت‌های برقی کمک می‌کند تا آلودگی هوا در محدوده طرح ترافیک کنترل شود. جایگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های برقی پیش بینی شده تا برق رایگان در اختیار موتورسواران قرار دهد.

وی درباره هوشمند شدن طرح ترافیک، گفت: تا حد مقدور از تکنولوژی جدید برای مدیریت و کنترل محدوده طرح ترافیک استفاده می‌کنیم اما شناور شدن محدوده طرح ترافیک از موضوعاتی است که سال‌های گذشته هم مطرح شده اما به دلیل اینکه شناور شدن سختی‌هایی را ممکن است برای مردم ایجاد کند این موضوع را با احتیاط زیادی بررسی می‌کنیم فعلا جزو اولویت‌های ما نیست اما حتما درباره آن بررسی خواهیم کرد.

تشکری هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا پایان سال به نتیجه‌ای برای بازنگری در طرح ترافیک می‌رسید؟ خاطرنشان کرد: تا این لحظه درگیر بودجه شهرداری بودیم و فرصت کمی در اسفند ماه داریم و جلسات را برگزار خواهیم کرد اما نمی‌توانم قطعی بگوییم تا پایان سال به جمع بندی نهایی برای بازنگری در طرح ترافیک برسیم.

انتهای پیام/