شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا#فرانسه

ژان ایو لودریان:

فرانسه از منطقه ساحل در آفریقا خارج نمی شود

فرانسه از منطقه ساحل در آفریقا خارج نمی شود

لودریان می‌گوید فرانسه حتی اگر به طور کامل از مالی خارج شود، اما منطقه ساحل را «ترک نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، در جدیدترین تحول مرتبط با اختلاف فرانسه و مالی، پاریس تصمیم گرفته است که به طور کامل از این کشور ساحلی خارج شود و گفته است که به مبارزه با گروه‌های تروریستی در کشورهای مجاور ادامه خواهد داد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۵ گفت: رئیس‌جمهور ماکرون از ما خواسته نیروهای مان را سازماندهی مجدد کنیم، اما نیروهای ما منطقه ساحل را ترک نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «اگر دیگر شرایطی فراهم نشود که بتوانیم در مالی اقدام کنیم، به مبارزه با تروریسم در کنار دیگر کشورهای ساحل که کاملاً خواستار حضور نظامیان فرانسوی هستند، ادامه خواهیم داد.»

سخنان لودریان دو هفته پس از آن بیان می‌شود که دولت سرهنگ «آسیمی گویتا»، رئیس جمهور موقت مالی، سفیر فرانسه را به تلافی اینکه لودریان دولت مالی را «خارج از کنترل» خوانده بود و دلیل اختلافات متعدد با قدرت‌های اروپایی، اخراج کرد.

پس از کودتای دوم در ماه مه ۲۰۲۱، که در آن گویتا یک رهبری موقت غیرنظامی را برکنار کرد و خود را در رأس امور قرار داد، ماکرون گفت فرانسه به همکاری نظامی خود با مالی پایان می‌دهد اما به طور کامل کشور را ترک نخواهد کرد. نیروهای فرانسوی از سال ۲۰۱۳ در مالی درگیر هستند، زمانی که آنها به درخواست کمک برای مبارزه با شورشیان طوارگ که تقریباً نیمی از این کشور را تصرف کرده بودند، پاسخ مثبت دادند.

حضور فرانسه در مالی مدت‌هاست که با تظاهرات‌های بزرگ، به ویژه با افزایش تلفات غیرنظامیان به دست نیروهای فرانسوی، مورد انتقاد قرار گرفته است. عملیات‌های نظامی فرانسه نیز چندان محبوب نبوده و به عنوان یک "جنگ همیشگی" مشابه جنگ ایالات متحده در افغانستان برای پاریس توصیف می‌شد.