به گزارش اکوایران در رینگ هفته جاری (23 تا 29 بهمن ماه) شمش فولاد در بازار صنعتی بورس کالای ایران بالغ بر 156 هزار تن  به فروش رفت که این رقم بیشترین حجم فروش محصول از این بازار ظرف یک سال اخیر بوده است. افزایش حجم عرضه در شرایطی که تقاضای بالایی برای خرید شمش فولاد در بازار داخل وجود دارد باعث این رکورشکنی در حجم معاملات این بخش شد. به این ترتیب برای چهارمین هفته متوالی رینگ فیزیکی شمش فولاد در بورس کالای ایران پررونق بود.

در این هفته شمش فولاد در بازه قیمتی 12 هزار 650 تومان تا 12 هزار و 950 تومان در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد که البته با توجه به استقبال خوب خریداران از معاملات هفته قبل، اغلب تولیدکنندگان محصول خود را در سقف قیمتی در این بازار عرضه کردند. با توجه به افزایش قیمت پایه عرضه برای محصول اغلب تولیدکنندگان نسبت به قیمت پایه عرضه قبل (12 هزار و 680 تومان) رقابت قیمتی کمی برای خرید شمش فولاد در این بازار رقم خورد که همین رقابت باعث شد تا میانگین نرخ معامله شمش فولاد در رینگ هفته جاری به 13 هزار تومان برسد. به این ترتیب مجدد قیمت شمش فولاد به کانال 13 هزار تومان بازگشت که این رقم بیشترین نرخ معامله آن پس از هفته منتهی به 12 آذر ماه است.

به این ترتیب با احتساب مالیات ارزش افزوده قیمت تمام شده فروش هرکیلوگرم شمش فولاد در معاملات هفته جاری برای نوردکار برابر 14 هزار و 200 تومان بود.

بورس کالا در اطلاعیه‌ای اجازه خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا بدون داشتن سهمیه بهین‌یاب را صادر کرد. برخی فعالان بازار حذف داشتن سهمیه بهین‌یاب برای خرید محصول از رینگ صنعتی بورس کالا را از دلایل رونق دو چندان معاملات شمش فولاد در هفته جاری می‌دانند.

اما برخی معتقدند با توجه به الزام ثبت اطلاعات خرید و فروش انواع محصولات زنجیره آهن و فولاد در سامانه جامع تجارت، امکان خرید با هدف سفته‌بازی در این معاملات به حداقل رسیده و بنابراین حذف این قید از خریدها تاثیر چندانی بر رونق گرفتن حجم معاملات در این بخش نداشته است. در این شرایط برآورد استمرار رشد قیمتی در هفته‌های بعدی با سیگنال‌های جهانی و تورم انتظاری پایان سال مهم‌ترین دلیل رونق معاملات در هفته پایانی بهمن ماه بوده است.