شهر خبر

«موسیقی فجر ۳۷» در آینه مهر؛

یک یادبود موسیقایی برای فرامرزپایور/ اینجا بهشت موسیقی ایرانی است

یک یادبود موسیقایی برای فرامرزپایور/ اینجا بهشت موسیقی ایرانی است

مجموعه کنسرت‌های «شب استادان موسیقی ایرانی» در قالب برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تبدیل به یکی از نقاط روشن این رویداد موسیقایی در مقایسه با کیفیت دیگر اجراها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش «شب استادان موسیقی ایرانی» سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر که از روز جمعه بیست و دوم بهمن ماه سال جاری ماه در سالن تازه تاسیس دهلوی بنیاد رودکی آغاز شده، اگرچه در برگیرنده جمعیت چندانی برای پذیرش مخاطب نیست، اما طی روزهای اخیر تبدیل به یکی از باکیفیت‌ترین و وزین‌ترین بخش‌های این دوره از جشنواره شده که کیفیت اجراهای آن تفاوت چندانی با دوره‌های گذشته ندارد.

در سومین شب از برگزاری این بخش که به مرحوم فرامرز پایور اختصاص داشت، رامین صفایی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی کشورمان در عرصه سنتورنوازی به اجرای برنامه تک نوازی پرداخت. این اجرای محدود به بداهه‌نوازی‌هایی اختصاص داشت که این هنرمند برای مخاطبان کم تعداد سالن دهلوی در نظر گرفته بود. سالنی که طی روزهای گذشته نیز پذیرای اجراهای با کیفیتی بود که فضای این سالن را در زمان برگزاری جشنواره تبدیل به بهشت موسیقی ایرانی ساخته که از درون آن می‌توان نغمات دل انگیزی و ارزشمندی را شنید.

رامین صفایی از جمله هنرمندان برجسته اما کمتر شناخته شده در رسانه‌هاست که فراگیری سنتور را نزد ناصر صفایی آغاز کرده و در سال‌های هفتاد تا هفتاد و هفت نزد زنده یاد فرامرز پایور شاگردی کرده است. این هنرمند همچنین نزد بزرگانی چون زنده یاد پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار و مجید کیانی بهره برده است. وی همچنین در اوائل دهه هشتاد گروه موسیقی «چنگ» را سرپرستی کرده و به اتفاق اعضای آن در شهرهای مختلف ایران به اجرای برنامه پرداخته است. از دیگر فعالیت‌های رامین صفایی می‌توان به همکاری او با محمدرضا شجریان و مجید درخشانی اشاره کرد. او به اتفاق اعضای گروه «شهناز» در کشورهای مختلف به اجرای کنسرت پرداخته و آلبوم‌هایی را طی همکاری با دیگر هنرمندان در کارنامه دارد.

شایان ذکر است طی روزهای پایانی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، ویژه برنامه‌های «شب علی‌اصغر بهاری» با هنرمندی حسام اینانلو در روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه و «شب غلام حسین بیگجه خانی» با هنرمندی قاسم رحیم زاده و کامبیز گنجه‌ای در سالن دهلوی برگزار می‌شود.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.