شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شفافیت#مجلس یازدهم

نماینده پیشین مجلس: هیچ خبری از مجلس یازدهم درباره دغدغه‌های مردم به گوش نمی‌رسد / طرح شفافیت پوسته زیبایی دارد اما در بطن آن خطراتی نهفته است

نماینده پیشین مجلس: هیچ خبری از مجلس یازدهم درباره دغدغه‌های مردم به گوش نمی‌رسد / طرح شفافیت پوسته زیبایی دارد اما در بطن آن خطراتی نهفته است

ایلنا نوشت: پارسایی گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس اگرچه پوسته زیبایی دارد اما در بطن آن خطراتی نهفته است که هر چیزی نهادهای قدرت بخواهند، در مجلس تصویب می‌شود. بنابراین کسی ریسک نمی‌کند و افراد کمتری خواهند بود که بخواهند مخالف نظرات افراد خارج از مجلس نظری ارائه کنند.

بهرام پارسایی نماینده پیشین مجلس در دوره دهم  درباره اینکه چرا طرح شفافیت آرا امروز همچنان در مجلس معطل مانده است، گفت: در مجلس همه چیز کشور ما سیاسی است و حتی شفافیت آرا نیز به مسائل سیاسی گره خورده است. من به دلایلی که می‌گویم، موافق شفافیت آرا در بخش سیاسی نبودم. به طور مثال در موضوع برجام با توجه به آنکه رای آورد اما با توجه به نام‌هایی که حضور داشتند و می‌توانست با رد یا تایید صلاحیت گره بخورد؛ اگر آرا شفاف بود، برجام تصویب نمی‌شد.

وی افزود: نمی‌توان گفت شفافیت در همه جا به نفع منافع ملی و کشور است و بیشترین زمانی هم که این موضوع را مطرح کردند دقیقا قبل از لوایح پنجگانه و تصویب FATF  بود. اطمینان دارم اگر طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان تصویب می‌شد، با توجه به شعارها و تجمعاتی که مقابل مجلس و پیامک‌های تندی که به ما دادند، لوایح FATF رای نمی‌آورد. 

پارسایی افزود: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس اگرچه پوسته زیبایی دارد اما در بطن آن خطراتی نهفته است که هر چیزی نهادهای قدرت بخواهند، در مجلس تصویب می‌شود. بنابراین کسی ریسک نمی‌کند و افراد کمتری خواهند بود که بخواهند مخالف نظرات افراد خارج از مجلس نظری ارائه کنند. اما با توجه به اینکه مجلس اصولگرا محکم پشت تصویب طرح شفافیت آرا ایستاده دیگر خودشان هستند که تصمیم می‌گیرند چه کاری انجام دهند. 

این نماینده مجلس پیشین تصریح کرد: در شرایط فعلی فکر می‌کنم، دغدغه‌های مردم، مشکلات معیشتی و بی‌ثباتی حاکم بر بخش اقتصاد، تورم و بازار است که امروز مردم نمی‌دانند چه کاری انجام دهند و تکلیف فردای خودشان را هم نمی‌دانند چیست. وضع بی‌ثباتی کاملی بر اقتصاد کشور حاکم است و امروز نسبت به طرح شفافیت آرا و محدود کردن اینترنت در اولویت نبوده و هیچ خبری هم از مجلس درباره دغدغه مردم به گوش نمی‌رسد. 

طرح شفافیت پوسته زیبایی دارد اما در بطن آن خطراتی نهفته است/ هیچ خبری از مجلس یازدهم درباره دغدغه‌های مردم به گوش نمی‌رسد

وی درباره اینکه طرح شفافیت آرا نمایندگان تصویب خواهد شد، گفت: تاثیرگذاری مجلس فعلی روی این طرح از فضای بیرون بیشتر است اما به اراده فضای بیرونی بستگی دارد که این طرح تصویب شود یا خیر. اگر هم تصویب شود، به نظر می‌رسد که شورای نگهبان نیز آن را تایید می‌کند. 

پارسایی درباره بازپس‌گیری لوایح توسط دولت از مجلس و چرایی این موضوع هم گفت: بی‌برنامگی و عدم انسجام فعلی دولت باعث شده که تیم منسجم و با برنامه‌ای وجود نداشته باشد و باعث شده که لوایح دائما بازپس گرفته شود. راهکار حل این موضوع این است که روی لایحه‌ها کار کارشناسی صورت بگیرد. اگر لوایح به صورت جدی کارشناسی شود، مجبور نخواهند بود که لوایح را پس بگیرند. 

این نماینده همچنین درباره اینکه آیا عملکرد مجلس فعلی هم در این بازپس‌گیری لوایح تاثیرگذار بوده است یا خیر گفت: به مجلس هیچ امیدی ندارم و اخبار آن را اصلا پیگیری نمی‌کنم. اوایل مجلس زمانی که کرونا باعث مرگ و میر بسیاری شد انفعال آن‌ها را شاهد بودیم. همچنین که بی‌ثباتی اقتصادی هم در آن موج می‌زند. زمانی که مجلس دهم به پایان رسید، ارز ۱۴ هزار تومان بود اما حالا در مجلس یازدهم به نزدیک ۳۰ هزار تومان هم رسیده است. وقتی در مسائل اقتصادی، رویکرد انفعالی مجلس را دیدم دیگر اخبار مجلس را پیگری نکردم. 

۲۱۲۱۷