شهر خبر

درباره خبر عدم عضویت در ناتو؛

سفیر اوکراین: کی یف در پیوستن به ناتو تجدید نظر نمی کند

سفیر اوکراین: کی یف در  پیوستن به ناتو تجدید نظر نمی کند

سفیر اوکراین در لندن گفت که در مورد انصراف اوکراین از عضویت در ناتو صحبت نکرده است، بلکه مسئله این است اکنون که کی یف در خانواده ناتو نیست، باید توافقات دوجانبه با لندن یا واشنگتن باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن امروز دوشنبه درباره اظهارات قبلی خود درخصوص احتمال کنار گذاشتن درخواست عضویت در ناتو توضیح داد و گفت که این کشور برای پیوستن به این ائتلاف نظامی تجدید نظر نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین ممکن است در خواسته اش مبنی بر پیوستن به ناتو تجدید نظر کند یا خیر، گفت: نه اینطور نیست و من کاملا خوشحالم که این فرصت را دارم تا موضع خود را روشن کنم.

پریستایکو ادامه داد: ما هم اکنون عضو ناتو نیستیم و برای جلوگیری از وقوع جنگ آماده دادن امتیازهای بسیاری هستیم و این همان کاری است که در گفتگو با روس ها انجام می دهیم. این ربطی به مسئله ناتو که در قانون اساسی آمده است ندارد.

سفیر اوکراین در لندن افزود: این مسئله تاخیر در خواسته ما برای عضویت در ناتو نیست. چیزی که ما درباره آن صحبت می کنیم این است که اکنون در خانواده ناتو نیستیم، بنابراین باید به دنبال چیز دیگری مانند توافقات دوجانبه با انگلیس و ایالات متحده باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین علاوه بر ناتو، ما به دنبال ترتیبات دیگری هستیم که به ما امکان می دهد که در حال حاضر در این شرایط دشوار خاص دوام بیاوریم.

پریستایکو در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا اوکراین در حال تغییر درخواست خود برای عضویت در ناتو است، گفت: نه.

وی پیشتر در مصاحبه با کانال ۵ رادیو بی بی سی گفته بود چنانچه انصراف از درخواست عضویت در ناتو به ممانعت از جنگ منجر شود، کی یف درباره این گزینه تأمل خواهد کرد.

سفیر اوکراین در لندن همچنین اعلام کرده بود که اوکراین به دنبال بهترین راه برای برون رفت از این بحران است.