شهر خبر

سایه سنگین بحران اوکراین بر کنفرانس امنیتی مونیخ

سایه سنگین بحران اوکراین بر کنفرانس امنیتی مونیخ

ایسنا نوشت: کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی قرار است ظرف چند روز آینده برگزار شود که بحران اوکراین بر آن سایه سنگینی انداخته و به نظر می‌رسد اولویت اصلی موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای مقامات شرکت‌کننده حول محور تنش روسیه- اوکراین باشد.

کنفرانس امنیتی مونیخ از مهم ترین گردهمایی ها  در زمینه سیاست امنیتی در دنیا است که هر ساله در مونیخ آلمان با حضور مقامات زیادی از کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.

قرار است کنفرانس سال ۲۰۲۲ با وجود شیوع گسترده سویه اومیکرون کرونا، به صورت حضوری و با شرکت تعداد محدودتری از سران و وزرای کشورهای مختلف از ۱۸ تا ۲۰ فوریه (۲۹ بهمن تا اول اسفند) برگزار شود.

در تارنمای کنفرانس امنیتی مونیخ در این رابطه آمده است: با توجه به انبوه بحران‌های کنونی و خطر قابل توجه تشدید تنش، این کنفرانس تصمیم گرفته است تا یک رویداد حضوری در اواسط فوریه برگزار کند تا برای تصمیم‌گیرندگان کلیدی فرصتی برای ملاقات و جستجوی رویکردهای مشترک و راه‌حل‌های صلح‌آمیز مهیا کند.

کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۲ با کنفرانس های سال های اخیر متفاوت خواهد بود. با هدف پایبندی به مقررات مربوط به بیماری کویید-۱۹ حضور فیزیکی به شدت کاهش یافته به طوری که تعداد شرکت کنندگان، رویدادها، مکان ها و تعداد هیات ها به میزان دو سوم کاهش خواهد یافت.

با این حال کنفرانس ۲۰۲۲ مونیخ در بیشتر بخش ها همانند کنفرانس‌های قبلی است: شمار زیادی از تصمیم‌گیرندگان مهم امور جامعه جهانی از جمله بیش از ۳۰ رهبر دولتی، ۱۰۰ وزیر و روسای نهادهای مهم دنیا از جمله سازمان ملل، ناتو و اتحادیه اروپا در آن شرکت خواهند کرد. دبیرکل سازمان ملل کنفرانس سال جاری را افتتاح خواهد کرد. -

 اولاف شولتس صدراعظم ریاست هیات آلمان را برعهده خواهد گرفت  و یک هیات آمریکا شامل مقامات دولتی و اعضای کنگره در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

در ادامه گزارش تارنمای کنفرانس امنیتی مونیخ عنوان شد: اگرچه مقابله با وضعیت همه‌گیری باید در راس همه ملاحظات باشد، لزوم بازگشت به نشست‌ها و گفت‌وگوهای منظم در حوزه سیاست خارجی و امنیتی نیز برای همگان آشکار است.

خطر تشدید تنش و آسیب جبران‌ناپذیر به نظم جهانی واقعی است و تعداد بحران های به هم پیوسته رو به افزایش است. بنابراین کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۲ در زمان مهمی برگزار می شود.

از جمله مباحثی که در برنامه اصلی مورد بررسی مقامات قرار می گیرد، چالش های جهانی مانند بحران‌هایی همچون همه‌گیری کرونا، چالش تغییرات آب وهوایی، حفاظت از دموکراسی، ساماندهی امور مروبط به فناوری‌ها و همچنین چالش های منطقه ای مانند احیای اتحاد فراآتلانتیک، تنش‌های فزاینده در شرق اروپا و وضعیت در برخی از وخیم ترین مناطق درگیر جهان خواهد بود. آخرین روز کنفرانس به اتحادیه اروپا اختصاص دارد و اینکه چگونه می تواند (و باید) در رسیدگی به همه این چالش ها کمک کند.

پیش از این شبکه سی ان ان گزارش داده بود که کامالا هریس معاون جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا  قرار است در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند. این سفر معاون بایدن به آلمان در حالی انجام خواهد شد که انتظار می رود وی سیاست کشورش و متحدان واشنگتن را در قبال بحران اوکراین به روشنی اعلام کند. هریس قرار است در حاشیه این کنفرانس با مقامات کشورهای مختلف دیدار کند که تنش میان روسیه و اوکراین محوز این دیدارها خواهد بود.

گردهمایی مدنظر آمریکا و متحدانش علیه روسیه

کارشناسان معتقدند که بحران اوکراین سایه گسترده ای بر این دور از کنفرانس امنیتی مونیخ ایجاد خواهد کرد. "سرگئی نچائف" سفیر روسیه در آلمان اخیرا اعلام کرد که کنفرانس امنیتی مونیخ در حال تبدیل شدن به پلتفرمی برای افزایش دستورکارهای ضد روسیه است.

وی گفته است که غرب آمادگی برای شنیدن موضع مسکو و برآورده کردن انتظارات کرملین ندارد.

رسانه های روسی پیش از این گزارش داده بودند که  مقامات این کشور در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت نخواهند کرد و سخنگوی وزارت خارجه روسیه این مسئله را تایید و دلایل مختلفی را به عنوان علت عدم حضور روسیه برشمرد.

 کنفرانس امنیتی ۲۰۲۲ مونیخ همزمان با تشدید تنش ها در مورد بحران اوکراین برگزار می شود و این در حالی است که آمریکا مدعی است روسیه هر آن ممکن است به اوکراین حمله کند. قطعا رایزنی های مختلفی در این رابطه میان مقامات شرکت کننده این کنفرانس در مورد تنش روسیه- اوکراین انجام خواهد گرفت. هر چند موضع‌گیری‌های مقامات غربی در قبال روسیه روشن است اما باید دید دیدگاههای مقامات غربی در حاشیه این کنفرانس موجب تشدید تنش ها می شود یا راه‌حل‌هایی برای کاهش تنش‌ها مطرح خواهد شد.

واشنگتن و متحدانش مدعی‌اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است. پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

روسیه همواره در فهرست خواسته‌های امنیتی خود که آذرماه به ایالات متحده ارسال شده بود، خواستار توقف هر گونه رزمایش ناتو در نزدیکی مرز روسیه شده بود. همچنین مسکو خواهان خروج ناتو از اروپای شرقی است.  بسیاری از این درخواست‌ها از سوی غربی‌ها مورد بی‌اعتنایی و انتقاد قرار گرفته اند.

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند.   خبرنگار الجزیره  از کی یف گزارش داد اقدام کشورهای غربی برای خروج اتباع خود از این کشور، بسیاری از مردم را "بیشتر مضطرب" کرده است.  او می‌گوید: "در حال حاضر مردم در وضعیت بسیار غیرقابل پیش بینی قرار دارند. "

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

311311