شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جنرال موتورز
نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 بهمن

ساخت کارخانه جنرال موتورز در کرمان

کدخبر: 476202
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات25 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

25 بهمن 1361؛ توطئه جهانی برای کاهش بهای نفت

محمد غرضی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران درباره تثبیت قیمت 34 دلار برای هر بشکه نفت خام، حمایت از سقف تولید در سطح 17 میلیون بشکه در روز برای  این سازمان و نیز حمایت قاطعانه از اوپک اعلام شده است، اظهار کرد: از اجلاس اخیر تاکنون کشورهای صنعتی برای تضعیف هرچه بیشتر اوپک سعی کردند تا از کشورهای عضو این سازمان، نفت کمتری خریداری کنند و با استفاده از ذخائر نفتی خود سقف تولید را حداقل به مرز 16 میلیون بشکه در روز برسانند، درحالی‌که ما می‌دانیم که کشورهای مصرف‌کننده در حال حاضر حدود چهار میلیارد بشکه نفت ذخیره داردو این میزان فقط برای هفتاد تا صدوبیست روز مصرف آنها تکافو می‌کند. به نظر ما در حدود اواسط سال‌جاری ویا حداکثر تا اوایل سال آینده مسیحی با تمام شدن این ذخائر قیمت نفت در سطح جهانی تثبیت خواهد شد.

وی در ادامه افزود: تمامی این اقدامات جز بلوف چیز دیگری نیست و ما همچنان روی سقف تولید 17 تا 17.5 میلیون بشکه در روز برای اوپک و تعیین سهمیه تولید 4 تا 4.5 میلیون بشکه در روز برای پادشاهی سعودی تاکید داریم.

مهندس غرضی در پاسخ به این سوال که تولید نفت ایران در سال آینده چقدر خواهد بود؟ گفت: ما موظفیم که از انقلاب خود به هر صورتی حمایت کنیم. دولت قسمتی از درآمد خود را در بودجه سال آینده با احتساب فروش مقداری نفت به قیمت 34 دلار تعیین کرده است. با این حساب و در صورت اختصاص 4 تا 4.5 میلیون بشکه برای عربستان، ما تولید 2.7 تا 2.8 میلیون بشکه در روز را برای خود در نظر گرفته‌ایم که از این مقدار 2 میلیون بشکه جهت صدور و بقیه برای مصارف داخلی اختصاص یافته است.

25 بهمن 1371؛ ساخت کارخانه جنرال موتورز در کرمان

با مشارکت سرمایه‌گذاران کویتی و کانادایی یک کارخانه تولید اتومبیل‌های سواری و وانت در کرمان احداث خواهد شد. به همین منظور، هیاتی مرکب از کارشناسان کویتی و کانادایی به‌منظور مکان‌یابی برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت خودروهای جی.ام (G.M) کانادا و بررسی زمینه‌های موجود برای تحقق این امر وارد کرمان شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کویتی در ایران که این هیات را همراهی می‌کند، در جلسه‌ای که با حضور مدیران صنایع استان کرمان در محل اداره صنایع استان تشکیل شد، گفت: شرکت او نزدیک به 45 سال است که با جنرال موتورز کانادا همکاری می‌کند.

این شرکت تا چند سال قبل فقط در داخل کشور کویت به کار واردات اتومبیل اشتغال داشت ولی اخیرا تصمیم گرفته است که در کشورهای ایران و عربستان سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: در این سفر تصمیم داریم، ضمن دیدار از منطقه آزاد تجاری سیرجان و بررسی امکانات موجود، مکانی را برای احداث خط مونتاژ اتومبیل‌های سواری و وانت جنرال موتورز کانادا شناسایی و ساخت کارخانه را آغاز کنیم.

مهندس محمودی، مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت صنایع سنگین نیز گفت: 51 درصد از سهام کارخانه‌ای که احداث خواهد شد متعلق به سازمان گسترش ایران و 49 درصد دیگر در اختیار شرکت کویتی خواهد بود.

25 بهمن 1391؛ انتقاد شدید سایت توکلی از پلیسی کردن بازار ارز

سایت الف، وابسته به احمد توکلی در یادداشتی با زیر عنوان «وضع امروز بازار مسکن و خودرو، نتیجه حضور 2 ماه پیش پلیس در بازار طلا و ارز ست» نوشت: اخیرا در اقتصاد ایران تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که برای کارشناسان، حیرت؛ برای شهروندان و فعالان اقتصادی دردسر و برای اقتصاد کشور مصیبت به همراه دارد.

یادداشت‌نویس الف افزود: تردیدی وجود ندارد آنچه امروز به‌صورت جهش‌های کم‌سابقه در بازار خودرو و مسکن اتفاق می‌افتد، نتیجه مستقیم پلیسی کردن بازار ارز و طلا در آذرماه 91 است. در شرایطی که مردم و محافل اقتصادی کشور، حیران از سیاست‌گذاری‌های اشتباه ماه‌های اخیر هستند، مجلس نیز اخیرا وارد گود شد و روز سه‌شنبه 17 بهمن، یک فوریت طرحی را تصویب کرد که به موجب آن، عملیات مهار نرخ ارز به دست نیروهای نظامی و اطلاعاتی سپرده می‌شود. مثل روز روشن است تصویب و اجرای این طرح، بازار ارز را هیجانی‌تر و متلاطم‌تر خواهد کرد.

به نوشته سایت توکلی، «منطق عرضه و تقاضا و سازوکار بازار می گوید، بدترین تصمیم برای مهار نرخ طلا و ارز، امنیتی کردن بازار است و بهترین تصمیم هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران عبارتند از: اولا باثبات و قابل پیش‌بینی کردن رفتار و گفتار و  تصمیم‌های مسوولان اقتصادی و ثانیا اعتماد به فعالان اقتصادی، استماع مطالبات آنها و تلاش موثر برای بهبود محیط کسب‌‌و‌کار.»