شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه

در چه صورت اعتماد به بازار سرمایه برمی‌گردد؟

میثم رادپور
در چه صورت اعتماد به بازار سرمایه برمی‌گردد؟

قوانینی که رابطه ذی نفعان را با یکدیگر مشخص می کند باید به گونه ای باشد که مسائل نمایندگی را در بازار سرمایه حل و فصل کند و این امر منجر خواهد شد که اطمینان به بازار سرمایه افزایش یابد.

زمانی که دیده می شود عضوی از هیئت مدیره و کارمندان شرکتی رانت های اطلاعاتی دارند و از شما که ماه ها برای کسب آگاهی تلاش کرده اید اطلاعاتشان بیشتر است احساس پایمال شدن حق می کنید چراکه شما تحقیق کردید و اطلاعات به دست آورده اید در صورتی که آن اشخاص با رانت اطلاعات به دست آورده اند و این گونه اتفاقات منجر به دل سرد شدن سرمایه گذاران خواهد شد و کارایی بازار سرمایه را کاهش خواهد داد.

از طرف دیگر زمانی که بحران های اقتصادی به وقوع می پیوندد دولت ها اقداماتی را صورت می دهند همان طور که در سایر نقاط دنیا نیز شاهد آن هستیم به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا حجم نقدینگی بیش از ۲۰ درصد در یک سال گذشته رشد کرده است منتهی اقتصاد این کشور با تورم های دو رقمی دست و پنجه نرم نمی کند و پول آن نیز جهان روا و دارای ثبات است و ما به سادگی نمیتوانیم با کسری بودجه جدی و تورم های دو رقمی به حمایت از بازار سرمایه بپردازیم و دولت ما در نهایت می تواند با ساز و کارهایی مانند صندوق تثبیت و تخصیص منابع ناچیز در جهت بهبود بازار سرمایه قدم هایی بردارد.

بورس آینه اقتصاد ما است اما خیلی از داستان ها و اتفاقاتی که در بورس شاهد آن هستیم مربوط به قوانین آن است و این قوانین عاصی کننده است و همین قوانین عملکرد بورس را به شدت تضعیف می کنند و فعالیت در آن را بسیار نگران کننده خواهد کرد. 

افزایش قیمت ها در سال گذشته منجر شد تا تمام سهم ها در صف خرید باشند و زمانی که سهامداران این صف ها را می دیدند به این فکر فرو می رفتند که چرا وارد صف خرید نشوند در حالی که اگر دامنه نوسان وجود نداشت صفی نیز دیده نمی شد و اطلاعات و اخباری که به طور لحظه ای منعکس می شود بعد از گذشت یک روز انگیزه ای برای سهامدار نمی ماند که سهمی را خریداری کند.

این سازو کارها منجر شد بورس ما با شدت عجیب غریبی رشد کند و با شدت عجیب غریب تری بریزد و در وهله اول باید این قوانین اصلاح شوند و در سطح کلان تر نیز در اقتصاد با تورم دو رقمی و نرخ سرمایه گذاری پایین و نرخ رشد اقتصادی پایین نمیتوانیم توقع بورس پر رونقی را داشته باشیم.

*کارشناس اقتصادی

۲۲۳۲۲۷