شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انرژی#امور خارجه

ایران و مالی درباره تدوین نقشه راه همکاری ها توافق کردند

ایران و مالی درباره تدوین نقشه راه همکاری ها توافق کردند

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مالی بر ضرورت توسعه همکاری ها در زمینه های مورد علاقه مشترک از جمله فناوری های نوین، دامپروری و انرژی تاکید و درباره تدوین نقشه راه همکاری ها توافق کردند.

به گزارش مشرق، حسین امیر عبداللهیان امروز میزبان عبدالله دیوپ وزیر امور خارجه  جمهوری مالی و هیات همراه بود.  

در این دیدار دو طرف در خصوص موضوعات مختلف مورد علاقه در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مذاکره و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این‌ دیدار به اهمیت انجام سفرهای متقابل مقام های دو کشور در توسعه روابط دوجانبه اشاره کرده و بر جایگاه آفریقا در سیاست خارجی دولت سید ابراهیم رییسی تاکید کرد.

وی اراده جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه جانبه مراودات و تعاملات با کشور مالی در تمامی زمینه های مورد علاقه مشترک را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه های گوناگون صنعتی و علمی از جمله بهداشت، دارو و تجهیزات پزشکی، بر آمادگی تهران برای انتقال فناوری و به شراکت گذاشتن این دستاوردها با کشور دوست مالی تاکید کرد.

مالی آماده گسترش روابط دوجانبه با ایران است

عبدالله دیوپ وزیر امور خارجه  جمهوری مالی نیز در این دیدار ضمن تشکر بابت دعوت و میهمان نوازی طرف ایرانی، از آمادگی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه به ویژه در خصوص مسایل تجاری و اقتصادی خبر داد.

وزیر امورخارجه مالی با برشمردن زمینه های کاری از شرکت های ایرانی جهت حضور در کشورش دعوت کرد.

دو طرف همچنین بر ضرورت توسعه همکاری ها در زمینه های مورد علاقه مشترک از جمله آموزش، بهداشت، فناوری های نوین، دامپروری و انرژی به ویژه انرژی خورشیدی تاکید و در خصوص تدوین نقشه راه همکاری ها در اسرع وقت توافق کردند.

همچنین وزرای امورخارجه دو کشور با توجه به گستره همکاری های فیمابین تصمیم گرفتند کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تاسیس و نخستین جلسه آن را در آینده نزدیک در باماکو، پایتخت مالی تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه مالی از امیرعبداللهیان جهت دیدار از لومه دعوت کرد که مورد پذیرش طرف ایرانی قرار گرفته و مقرر شد این سفر در نخستین فرصت ممکن انجام شود.

منبع: ایرنا