شهرخبر

نکته‌ای حساس از فایل صوتی فرماندهان سپاه

همشهری آنلاین - محسن مهدیان مدیرعامل موسسه همشهری: یک فایل صوتی اخیرا منتشر شده است که در آن یک مسئول سابق سپاه به جمعی از مسوولین تهمت فساد اقتصادی می‌زند. این فایل صوتی را نمونه ای بگیریم از لاابالی گری نقد و مطالبه در فضای مجازی. مرور کنیم.

محسن مهدیان

نکته مهم در این فایل صوتی که سالها پیش منتشر شده است چیست؟ مجموعه ای از گزارش ها و اتهامات به برخی از مسوولین کشور. 

فرض کنید همان روزها این صوت را گوش دادید. احتمالا برای تان سوال می شود که ماجرا چیست؟ آیا اتهامی که مطرح شده درست است؟ 

ابتدا یک سوال؛ هرکس هرچه گفت می شود دلیل؟ چه کسی باید سند بیاورد؟ آنکه تهمت می زند یا آنکه تهمت شنیده است؟ مجموعه ای از ادعاها در یک صوت می شود سند فساد دیگری؟ عبور کنیم.

اما چند روز بعد از اینکه فایل رو گوش دادید مشخص می شود فرد مدعی در این فایل صوتی به دلیل گزارش های غلط برکنار شده است. جالب نیست؟ پیش رویم. 

مدتی بعد مشخص می شود اتهاماتی که مطرح شده است در گزارش شورای شهر اصلاح طلب مطرح و توسط وزارت کشور اصلاح طلب رد شده است. بازهم کافی نیست؟

مدتی بعد مشخص می شود دادگاهی برگزار شده است و همه اتهامات به مسوولین در این فایل صوتی را رد کرده است و متهمین اصلی محکوم شدند. احتمالا شبهه رفع می شود. نمی شود؟

جالب اینکه مدتی بعد فرد دیگری در شورای شهر سابق که اتهاماتی مشابه زده است، در دادگاه محکوم می شود. 

به قاعده عقل و قانون حق و ناحق تعیین تکلیف شده است.

حالا فرض کنید چند سال بعد یک نفر از راه برسد و همان فایل صوتی را به شما بدهد و با هیجان کودکانه ای بگوید سند جدید یافتم از فساد مسوولین. مضحک نیست؟ 

این فایل صوتی مهم نیست. این اخلاق ظالمانه در فضای مجازی است که نگران کننده است. 

چند نکته:

یکم. اولا محکمات را رها نمی کنند و ظن و گمان را بچسبند. فرض کنید دادگاهی هم نبود که اتهامات را بررسی کند. واقعا به همین سادگی با ادعایی در یک فایل صوتی می شود یک مسوول را فاسد نامید؟

دوم. مدعی برکنار شده است. اتهامات در دادگاه رد شده است. اتهام زننده دیگری محکوم شده است. الان چه کنیم؟ باز هم تکرار کنیم؟ نکند دادگاه هم ظالم است؟ آنوقت به چه کسی باید اعتماد کرد؟ سنگ روی سنگ بند می شود؟ رسانه اهریمنی، متناسب ذاتش عمل می کند؛ مدعیان داخلی چه؟!

و در نهایت؛

شبهه را نگذاریم بماند. برای مردم توضیح دهیم. کسانی که در این فایل صوتی طرف اتهام هستند، کم نگذارند. پاسخگو باشند. ظلم نمی ماند و کف روی آب است.