به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ مدت هاست که زمزمه خصوصی سازی سهام دولتی شرکت های ایران خودرو و سایپا به گوش می رسد؛ برخی از کارشناسان معتقدند دولتی بودن سهام این شرکت ها باعث بوجود آمدن مشکلات خودروسازی ها شده و تنها راه حل این موضوع واگذاری سهام آنهاستو باید آنها را از زیر چتر دولتی بودن خارج کرد.
برخی دیگر از منتقدین هم معتقدند واگذاری سهام های دولتی ایران خودرو و سایپا نه تنها رافع مشکلات نیست بلکه باعث بروز فساد و ناکارآمدی آنها می شود.
اخیرا حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر دولتی بودن ۵٪ سهام ایرانخودرو و ۱۷٪ سهام سایپا اعلام کرد که همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد.
وی افزود: بیش از ۳۰ درصد سهام شرکت سایپا ۳۰ و خرده ای و ۲۰ درصد سهام شرکت ایران خودرو تو دلی است.
رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین این را هم گفت که واگذاری بهترین راه برای خروج صنعت خودروسازی از بحران کنونی است و حذف قیمت گذاری دستوری، حذف اجباری کارگران مازاد و مناسبات دیگری که اختلال در بازار تلقی می شود هم باید مورد بررسی قرار گیرد.
اما در همین راستا به نظر می رسد علت اصلی مشکلات بوجود آمده در ایران خودرو و سایپا، سوء مدیریت مدیران این شرکت های خودروسازی است.شاید با خصوصی سازی و واگذاری سهام های دولتی آنها، موقتا مشکل رفع شود اما این راه حل دائمی نیست و برای حل قطعی مشکلات مدیران ایران خودرو و سایپا باید چاره ای ویژه اندیشیده شود.
شاید اولین راهحل، حضور افراد لایق در راس و بدنه ایران خودرو و سایپا و استفاده بیشتر از نخبگان و پژوهشگران مرتبط با این موضوع و توجه ویژه به تحقیق و توسعه است.

انتهای پیام/

15:26