شهر خبر

علی اوجی: خود مسعود کیمیایی پیشنهاد داد نرگس محمدی در این فیلم بازی کند. کما این‌ که من بودم که پیشنهاد بازی پولاد در این فیلم را به مسعود کیمیایی دادم...

به گزارش هنر ام‌روز، ساناز قنبری در جام جم نوشت: علی اوجی با تهیه‌کنندگی «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی نگاهها را به خود جلب کرد...اوجی برای مخاطبان عام سینما احتمالا بیشتر به‌ واسطه بازی در کمدی‌های شبانه، به‌ خصوص ساخته‌های مهران مدیری شناخته می‌شود. بازیگری که از قضا این‌بار در فیلم کیمیایی هم نقشی دارد و گفته می‌شود نخستین مشارکتش با کیمیایی، بی‌ارتباط با حضور او در جایگاه تهیه‌کننده نیست! البته کسانی که شناخت بهتری از اوجی دارند، می‌دانند که او سال‌ها در عرصه موسیقی، طعم تهیه‌کنندگی آلبوم خوانندگانی مثل رضا یزدانی، مانی رهنما و... را چشیده‌ است.

گزیده ای از این مصاحبه را بخوانید و چند پرسش مهم درباره نرگس محمدی،همسر علی اوجی را برای آگاهی شما منتشر کرده ایم:

_ درباره فیلم «خائن‌کشی» باید بگویم تجربه بسیار سختی به لحاظ تولید و البته لذتبخش به لحاظ کار بود. به دلیل کرونا طی صحبت‌هایی که با سهیل دانش اشراقی، طراح فیلم داشتیم قرار بر این شد که هیچ سقفی در لوکیشن‌های داخلی نداشته باشیم. مثلا وقتی‌ داخل خانه فیلمبرداری داشتیم یک سقف پارچه‌ای برای آن در‌نظر می‌گرفتیم؛ البته سرمای هوا واقعا آزاردهنده بود اما به دلیل همه‌گیری این بیماری تمام گروه همراهی کردند که فیلمبرداری با این شرایط انجام شود. تیم‌پزشکی هم سرکار حاضر بود، ضمن این‌که از سایر بچه‌ها دائم تست کرونا گرفته می‌شد. به لحاظ دارویی و تغذیه هم نظارت کامل به‌عمل می‌آمد. در کل تمام سعی‌ام را کردم که به بهترین شکل این گروه بالای ۱۰۰نفر را هدایت کنم که خدا را شاکرم این تمهیدات موثر واقع شد و بدون هیچ مشکلی فیلم «خائن‌کشی» به سرانجام رسید.

_ من می‌توانم بگویم این فیلم در ‌سال‌های دهه ۳۰ می‌گذرد و یکی از متفاوت‌ترین و درخشان‌ترین آثار کیمیایی با فضایی بی‌نظیر است.

_ در «خائن‌کشی» دکتر مصدق را داریم و فرهاد آئیش که نقش ایشان را بازی می‌کند و از این لحاظ‌ به هر حال فیلم رگه‌های سیاسی دارد‌ اما ترجیح می‌دهم قضاوت بیشتر را بر عهده مخاطبان بگذارم.

_ کار کردن با مسعود کیمیایی بسیار لذت‌بخش است. ایشان در کار سختگیر است‌ اما به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم‌شان باید بگویم همکاری با ایشان از بهترین تجربه‌های حرفه‌ای من محسوب می‌شود. نه به این دلیل که از قدیم علاقه شخصی زیادی به ایشان داشتم. به این دلیل می‌گویم که مسعود کیمیایی کارگردانی بسیار منضبط است و تمام مدت با حساسیت، پویا و دقیق بر تمام ارکان پروژه از دکور و لباس گرفته تا فیلمبرداری و صدابرداری نظارت دارد. او زودتر از همه با عشق سر کار حاضر می‌شد و دیرتر از همه کار را ترک می‌کرد. این کار مرا به‌عنوان تهیه‌کننده سخت می‌کرد چون وقتی نامی ‌چون مسعود کیمیایی را در پروژه‌ای کنار خود دارم ‌باید به همان نسبت حواسم را جمع کنم که به لحاظ تولید چیزی کم نگذارم تا مبادا کافی‌نبودن امکانات باعث شود که ایشان از تعریف قصه‌شان به‌درستی باز بماند. تعامل بسیار خوبی با کیمیایی بزرگ در این فیلم داشتم که نتیجه‌اش در فیلم مشهود است.

_ از مرداد‌۹۹ شروع به ساخت دکور کردیم و مسعود کیمیایی مشغول سناریو شدند. ۷۰‌ روز هم فیلمبرداری طول کشید و ۲۹‌ اسفند‌ ۹۹ فیلمبرداری به اتمام رسید. از بعد تعطیلات نوروز هم شروع به تدوین و پس از آن تصحیح رنگ و صداگذاری و ساخت موسیقی را انجام دادیم که حدودا ۱۰‌ماه طول کشید؛ بنابراین فیلم «خائن‌کشی» حدودا دو سال طول کشید تا به انتها رسید.

_ ‌لحظه‌ به‌‌ لحظه کار‌کردن با مسعود کیمیایی خاطره است. فضایی که ایشان به‌ عنوان یک کارگردان باتجربه در کار ایجاد می‌کنند به‌‌قدری دوستانه و ویژه است که نمی‌توانم یک لحظه آن را به‌عنوان ماندگارترین آن بازگو کنم اما مهم‌ترین دستاوردی که این فیلم برای من داشت حضور شخص مسعود کیمیایی بود که می‌شد از هر دقیقه آن یاد گرفت و لذت برد. در کنار ایشان بودن برای من و تمام گروه فرصتی مغتنم بود و تجربیات بی‌مثالی را برای ما به‌‌ همراه داشت.

_ ‌گوزن‌ها، سرب، رضا موتوری، قیصر، خاک، غزل، دندان مار، ردپای گرگ، جرم، اعتراض، بلوچ و... به هر حال مسعود کیمیایی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران هستند. او با ساختن فیلم «قیصر» سینمای ایران را به دو قسمت پیش از این فیلم و پس از این فیلم تقسیم کرد. بدون شک ایشان مهم‌ترین کارگردان موج نوی سینمای ایران است و بسیاری از ما که امروز در سینما کار می‌کنیم به عشق آثار ایشان سینما را به‌عنوان حرفه انتخاب کردیم. بارها دیده‌ام که اصغر فرهادی در مصاحبه‌هایشان گفته‌ که به عشق فیلم‌های کیمیایی فیلمساز شده است.‌ این نمایانگر تاثیری است که کیمیایی بر نسل خود و نسل‌های پس از خود گذاشته.

_  تک‌تک لوکیشن‌های فیلم را سهیل دانش‌اشراقی، طراح فیلم از پنج‌شش ماه قبل از تولید فیلم شروع به طراحی و ساخت در لوکیشن‌های مختلفی مثل شهرک سینمایی، بیابان، شهرک دفاع مقدس و... کرد.

به هر حال چون «خائن‌کشی» در دهه‌۱۳۳۰ می‌گذرد یک‌سری لوکیشن‌های خاص مثل بانک‌ملی، خیابان فردوسی، کوچه برلن، حمام زندان اوین و... داشتیم یا حتی اماکنی که هیچ ما به‌ازای تاریخی نداشت مثل یک آرایشگاه. برای طراحی این لوکیشن خود مسعود کیمیایی با ذهنیتی که از آن روزگار در ذهن داشت کمک بسیاری به ما کرد اما دست ما را هم باز می‌گذاشتند که با استفاده از تخیل خودمان طراحی‌های مدنظرمان را انجام دهیم. تقریبا ۹۰درصد فیلم در دکورهای اطراف تهران کار شد.

سهیل دانش‌اشراقی از بهترین و خلاق‌ترین طراحان صحنه ایران هستند و از آنجا که نقاش بسیار متبحری هستند تمام لوکیشن‌های فیلم را برای من و مسعود کیمیایی نقاشی کرد و آنها را دقیق به اجرا درآورد. در‌ واقع برای اولین‌بار در طول فعالیت حرفه‌ای‌ام می‌دیدم که یک طراح صحنه جز‌ء به‌ جزء آنچه را که با قلم نقاشی‌ کرده در فیلم به شکلی رئال می‌سازد. بانک‌ ملی ایران ‌سال‌۱۳۳۰ یک مجموعه عظیم در خیابان فردوسی بوده یا دیگر لوکیشن‌های این فیلم که قطعا برای مردم زمانه ما ملموس نیست‌ اما با رهنمودهای خود مسعود کیمیایی و خلاقیت سهیل دانش‌اشراقی این کار به سرانجام رسید. نکته اینجاست که ما در طراحی صحنه، طراحی لباس و فیلمبرداری این فیلم با اتفاقی فراتر از سینمای ایران مواجه هستیم که قطعا مخاطب خودش به این نکته خواهد رسید.

 

آیا حضور شما باعث شد که نرگس محمدی هم به پروژه «خائن‌کشی» دعوت شود؟

لازم است در اینجا توضیح کاملی در‌این‌خصوص ارائه دهم. فیلم «خائن‌کشی» شش کاراکتر زن دارد که بعضی از آنها پررنگ‌تر و بعضی کم‌رنگ‌تر هستند. نه به گفته من، بلکه به گفته بسیاری از اساتید بازیگری، نرگس محمدی، بازیگر مستعد و توانمند و البته محبوبی است و بالطبع برای یکی از شش کاراکتر زن این فیلم انتخاب شد‌ چون نقش فراخور ایشان بود و در جای خودش قرار گرفت.

مگر در تمام فیلم‌هایی که تهیه‌کرده‌ام نرگس حضور داشته؟ خود مسعود کیمیایی پیشنهاد داد نرگس در این فیلم بازی کند.

کمااین‌که من بودم که پیشنهاد بازی پولاد در این فیلم را به مسعود کیمیایی دادم و از پولاد دعوت به بازی کردم. این را هم بگویم که اتفاقا پولاد خیلی سخت به پروژه «خائن‌کشی» پیوست‌ چون مشغول فیلم «گشت‌۳» بود.

اما می‌گویند که مسعود کیمیایی همیشه اصرار به ایفای یکی از نقش‌های اصلی فیلمش توسط پولاد دارد...

من به فیلم‌های دیگر مسعود کیمیایی کاری ندارم. من در «خائن‌کشی» با مسعود کیمیایی همکاری کردم و در این فیلم آنچه که اتفاق افتاده را برای شما شرح می‌دهم. در این فیلم من پیشنهاد بازی همسرم، نرگس محمدی را به مسعود کیمیایی ندادم و خود ایشان بزرگواری کردند از همسرم برای بازی در این پروژه دعوت کردند‌ اما ۹۰درصد دیگر بازیگران این فیلم ازجمله پولاد کیمیایی به پیشنهاد من بود یعنی من به مسعود کیمیایی پیشنهاد دادم نقش ‌شاهرخ ‌را به پولاد بسپاریم و ایشان پذیرفتند. پس از آن با پولاد وارد مذاکره شدیم و اتفاقا دیرترین بازیگری که به این پروژه پیوست او بود.