شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دوپینگ

پشت پرده مثبت شدن تست دوپینگ ساوه‌شمشکی/ کلهر: قبول ندارم او دوپینگ کرده است

کدخبر: 476017
کلهر در مورد مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی گفت: حسین اهل دوپینگ نیست چون ما اسکی کردنش را می‌دانیم و قوی‌تر از بقیه بود. قبول ندارم دوپینگ کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، کاروان کوچک اسکی ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ حواشی مختلفی را داشت، ابتدا تست کرونای سید ستار صید که قرار بود یکی از پرچمداران ایران باشد، مثبت شد و فدراسیون دانیال ساوه‌شمشکی را به جای او به پکن اعزام کرد. به تازگی هم تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی مثبت اعلام شده است.  

حسین کلهر به این حواشی اشاره و ادعا کرد: کسانی مثل سید ستار صید و حسین ساوه‌شمشکی از نیت برخی افراد باخبر شدند به همین دلیل تلاش شد تا آنها کنار بروند. تست کرونای سیدستار صید دو روز قبل از اعزام مثبت شد و اصلا اجازه ندادند تست دیگری بدهد و سریع دانیال ساوه‌شمشکی را جایگزین کردند که ۲۲ بهمن مسابقه داشت. اگر منتظر می‌ماندند و صید چند روز بعد می‌رفت که اتفاقی نمی‌افتاد.

کلهر در مورد مثبت شدن تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی گفت: حسین اهل دوپینگ نیست چون ما اسکی کردنش را می‌دانیم و قوی‌تر از بقیه بود. قبول ندارم دوپینگ کرده است. دکترای فیزیولوژی دارم و در جریان تمام مکمل‌هایی که حسین مصرف می‌کرد، هستم. تاییدیه تمام آنها را گرفته بود. نمی‌دانم چه چیزی وارد بدنش شده که تست مثبت شده است، باید برگردند و کارشناسی شود اما می‌دانم که دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد.

این ملی‌پوش سابق اسکی آلپاین در مورد عملکرد عاطفه احمدی که در مانش اول پنجاه و هفتم شد و به خط پایان مانش دوم نرسید، گفت: عاطفه جوان است و می‌توانست به المپیک قبلی هم اعزام شود اما دست‌های پشت پرده اجازه نداد. او نفر اول ایران است اما شرایط برف ما مناسب تمرین نیست. ورزشکاران در توچال تمرین می‌کنند که شیب پیست کم و برف آن پودر است. با این حال عاطفه خیلی قشنگ اسکی کرد. نمی‌توانیم نرسیدن به خط پایان را ملاک قرار بدهیم چون ورزشکار دیگری که در دو مسابقه قبل از المپیک نفر اول جهان شد، در ماریچ بزرگ و کوچک المپیک به خط پایان نرسید. به نظرم عملکرد عاطفه خوب بود و ماتوقع مدال نداریم.  

وی ادعا کرد: فدراسیون ما از پایه و اساس مشکل دارد و فقط بحث المپیک نیست. آقایان سر و ته اسکی را نمی‌دانند اما بواسطه یک خانواده به فدراسیون رسیدند. کسی که دوست داشت عضو هیات رئیسه باشد، حالا ریاست فدراسیون را برعهده دارد. او در تابستان با تیم‌های چمن به مسافرت می‌رود و در زمستان هم به المپیک. فدراسیون جهانی سالیانه چند میلیارد به فدراسیون ایران کمک می‌کند که مشخص نیست با این پول‌ها چکار می‌کنند.

کلهر با بیان اینکه بدون سرمایه‌گذاری درست نمی‌توان انتظار نتیجه داشت، ادامه داد: اسکی‌بازان ما با هزینه شخصی به ترکیه می‌روند و مسابقه می‌دهند، ‌ توقع داریم که چکار کنند؟ من این موضوع را ضعف فدراسیون می‌دانم. چند سال به عنوان جوان‌گرایی اردوی تیم ملی را تعطیل کردند و عمر ما را هدر دادند اما چرا الان باید افرادی در سن و سال سید ستار صید و حسین ساوه شمشکی نفر اول ما باشند و چرا جوانان آنها را نمی‌گیرند؟

این ملی‌پوش سابق آلپاین در پایان گفت: متاسفانه فدراسیون اسکی حیاط خلوتی است که یکسری منافع مالی و برخی هم منافع اجتماعی خود را کسب می‌کنند.