شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یورو#اروپایی

جزئیات افشاگری ۳ کشور اروپایی درباره تأمین مالی گروهک الاحوازیه | پول پاشی عجیب سرویس جاسوسی عربستان | ۱۹۰ هزار یورو فقط برای یک تظاهرات!

تحقیقات صورت گرفته توسط پلیس دانمارک و رسانه‌های هلند، دانمارک و نروژ نشان می‌دهند شبکه ماهواره‌ای «احوازنا» وابسته به گروه جدایی‌طلب «النضال» («جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز») از سرویس‌های امنیتی عربستان پول‌های هنگفتی دریافت کرده‌اند.

الاحوازیه حبیب اسیود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کیهان، ندرلند تایمز، شاخه گروه «النضال» نیز برای ساماندهی تشکیلات خود در اروپا و انجام عملیات تروریستی در ایران از سرویس‌های اطلاعاتی عربستان مبالغ هنگفت جداگانه‌ای می‌گیرند. در اوایل فوریه‌، دستگاه قضایی دانمارک رهبر کنونی این گروه‌، حبیب جبر، و دو تن دیگر از اعضای گروه «النضال» را به جرم جاسوسی‌، حمایت مالی از تروریسم و همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان با اسم رمز MS۳۲ به زندان محکوم کرد. 

شبکه رادیویی «آرگوس» در هلند گفته است که گروه «النضال» علیه برخی افراد در این کشور نیز جاسوسی می‌کرده است. یکی دیگر از اعضای گروه «النضال» به نام «عیسی اس» که به عنوان پناهنده ایرانی در هلند شناخته می‌شود به اتهام حمایت از عملیات تروریستی در ایران توسط محکمه‌ای در شهر نوتردام به بیش از چهار سال زندان محکوم شده است. شبکه ماهواره‌ای «احوازنا» در سال ۲۰۱۷ در شهر «ریس ویک» در هلند دایر شد. اسناد پلیس دانمارک و رسانه‌های هلندی و نروژی نشان می‌دهند که گروه «النضال» در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۷ مبلغ یک میلیون و دویست هزار یورو صرف تبلیغات خود از طریق شبکه ماهواره‌ای «احوازنا» کرده است. 

دادگاه دانمارک در حکم خود اعلام کرد که گروه «النضال» در ازای این فعالیت‌ها مبالغ قابل توجهی از دولت عربستان دریافت کرده است.

شبکه «احوازنا» با رد این اتهامات گفته است که فعالان این شبکه را افراد داوطلب بدون دستمزد تشکیل می‌دهند و کلیه تجهیزات فنی این شبکه نیز لوازم دست دوم هستند. 
دولت هلند کلیه فعالیت‌های شبکه «احوازنا» در این کشور را به حال تعلیق در آورده است و دولت دانمارک نیز فعالیت‌های شبکه گروه «النضال» را به خاطر تبلیغ تروریسم به مدت دو سال ممنوع اعلام کرده است. 

به گزارش رسانه‌های دانمارکی‌، هلندی و نروژی گروه «النضال» در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ برای فعالیت‌های اروپایی خود علیه ایران تقاضای کمک‌های مالی مازاد نیز کرده بود. برای نمونه اسناد پلیس دانمارک نشان می‌دهند که این گروه تنها برای برگزاری یک تظاهرات در لاهه ۱۹۰ هزار یورو از سرویس‌های امنیتی عربستان پول دریافت کرده است.

یادآور می‌شود گروه‌های تروریستی ضد ایرانی متعددی در پایتخت‌های اروپایی (از جمله لندن و پاریس و...) اقامت دارند که اتفاقاً مورد حمایت دولت‌های میزبان هم قرار دارند.