شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

تحرکات عراق برای خرید جنگنده‌، پهپاد فرانسوی و تانک‌ روسی

سایت دیفنس وان امریکا گزارش داد: عراق در تلاش است تا سامانه‌های دفاعی پیشرفته را از کشور‌های مختلف خریداری کند. در این راستا بغداد درصدد است تا جنگنده‌های رافال، پهپاد‌ها و توپخانه پیشرفته را از فرانسه و همچنین تانک‌های T-۹۰ را از روسیه خریداری کند.

 تحرکات عراق برای خرید جنگنده‌، پهپاد فرانسوی و تانک‌ روسی

 سایت دیفنس وان امریکا گزارش داد: عراق در تلاش است تا سامانه‌های دفاعی پیشرفته را از کشورهای مختلف خریداری کند. در این راستا بغداد درصدد است تا جنگنده‌های رافال، پهپادها و توپخانه پیشرفته را از فرانسه و همچنین تانک‌های T-90 را از روسیه خریداری کند.

به گزارش الحره، این سایت که در حیطه امور دفاعی و تسلیحاتی فعالیت می‌کند، گزارش داد که مذاکرات جاری با برخی از کشورها به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است.

سایت دیفنس وان از نورمن ریکلفس، رئیس گروه رایزنی‌های ژئوپلیتیک NAMEA نقل کرد که فرانسه به عراق پیشنهاد فروش 20 پهپاد را داده است.

ریکلفس که در گذشته به عنوان مشاور وزیر کشور عراق و دبیرکل وزارت دفاع فعالیت می‌کرد، گفت که وزارت دفاع عراق در حال حاضر قبل از انعقاد قرارداد، در حال انجام تحلیل‌های فنی است.

این سایت اعلام کرد که یک هیات عراقی قرار است که در آینده‌ای نزدیک به فرانسه برود تا این پهپادها را بررسی کند.

ریکلفس که اخیرا با مسئولان وزارت دفاع عراق پیرامون طرح‌های خرید تسلیحات صحبت کرده بود، عنوان داشت که تا الان قراردادی برای خرید پهپادها امضا نشده است.

وی عنوان داشت که در این مرحله، این هیات کیفیت پهپادها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در همین حال، خبرگزاری رسمی عراق از یک منبع امنیتی عالی رتبه نقل کرد که طرح‌هایی برای افزایش تعداد تانک‌ها و افزایش تیپ‌ها و گردان‌ها به منظور ارتقای توانمندی‌های ارتش عراق وجود دارد. نیروهای عراقی در حال حاضر از تانک‌های آبرامز آمریکا و تانک‌های تی ۹۰ روسیه استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد که عراق درصدد است هیات امنیتی عالی رتبه‌ای را به روسیه و فرانسه و پاکستان به منظور خرید پهپاد و تانک‌های پیشرفته اعزام می‌کند.

در همین رابطه، «قاسم المحمدی»، فرمانده نیروهای زمینی عراق ماه میلادی گذشته در مصاحبه‌ای از مذاکرات برای خرید پهپاد و توپخانه پیشرفته از فرانسه خبر داد.

المحمدی همچنین از قراردادهایی برای خرید پهپادهای هجومی با امکان پرواز به مدت ۳۰ ساعت خبر داد و گفت که به لحاظ توپخانه‌ای ارتش عراق در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و مجهز به توپ‌های فرانسوی دقیق است.

او با بیان اینکه نیروهای مسلح عراق از متنوع شدن منابع تأمین سلاح خود استقبال می‌کند، افزود که همه طرف‌ها با جدیت خواستار تقویت تسلیحاتی ارتش هستند و پروژه‌هایی در این باره تعریف شده است.

در همین راستا، سایت ریکلفس گزارش داد که عراق همچنین با پاکستان برای خرید پهپاد در حال مذاکره است و اسلام آباد پیشنهاد فروش ۲۰ پهپاد به عراق را داده است، اما وزارت دفاع عراق در حال حاضر این پیشنهاد را بررسی می‌کند.

ریکلفس همچنین اعلام کرد که وزارت دفاع عراق برای دست یابی به تانک‌های T 90 دیگری از روسیه تلاش می‌کند. عراق در سال 2016 عملاً درخواست دریافت 73 تانک را داده بود.

این سایت تاکید کرد: نیروهای هوایی عراق قصد دارد تا ۱۴ جنگنده رافال تولید فرانسه را به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار خریداری کند و پول آن به جای دلار با نفت پرداخت خواهد شد.

ریکلفس اظهار داشت: نیروهای هوایی عراق همچنین در آستانه خرید جنگنده‌های آموزشی سوپر موشاک پاکستان است.

عراق پس از سال ۲۰۰۳ میلادی تقریبا به صورت کامل در تسلیح نیروهای زمینی و هوایی خود به امریکا وابسته بود.

سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پیشتر در سخنانی گفته بود ما در تلاش برای تکمیل توانمندی دفاعی خود از جمله سامانه‌های پدافند هوایی هستیم و به زودی شاهد تحولات قابل توجهی در این باره خواهیم بود.

سرلشکر رسول تاکید کرد: عراق همه اقدامات لازم برای عقذ قرارداد خرید رادارهای پیشرفته از فرانسه را تکمیل کرده است.

در همین ارتباط، «ناظم الحدادی»، کارشناس نظامی عراقی معتقد است که رویکرد بغداد به سمت فرانسه، پاکستان، روسیه و کشورهای دیگر با هدف متنوع‌سازی منابع تسلیحاتی و تضمین دستیابی به اسلحه‌های پیشرفته با بهای معقول صورت می پذیرد.

الحدادی به الحره گفت: اغلب تسلیحاتی که عراق به دنبال دستیابی بدان است، تسلیحاتی دفاعی است اما برای صیانت از آسمان کشور و مبارزه با گروه‌های تروریستی حائز اهمیت است.

وی گفت: چالشی که عراق با آن رو به رو است، غیر سنتی و جنگ با گروه‌های تروریستی است و این جنگ اساسا متکی به تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی است که پهپادها نقش غیر قابل انکاری در این زمینه ایفا می کنند.

 

منبع: انتخاب