شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#اصولگرایان#مجلس

توافق در مذاکرات وین، برگ برنده اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲

توافق در مذاکرات وین، برگ برنده اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲

قرن نو نوشت: معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر در مجلس دهم گفت: توافق احتمالی در وین شاید منجر به یک سلسله گشایش‌های اقتصادی در کشور شود که به تبع آن نمایندگان فعلی مجلس از آن به عنوان دستاورد کاری خود در انتخابات ۱۴۰۲ بهره بگیرند.

«جریان اصلاحات چراغ خاموش در حال برنامه‌ریزی جدی برای تصاحب کرسی‌های پارلمان باشد.» این گزاره ای است که از سوی برخی سیاسیون خاصه اصولگرایان درحال طرح شدن است.

معصومه آقاپور علیشاهی که تا چندی قبل در مسند نماینده مردم در صحن بهارستان حاضر بود، می‌گوید؛ هنوز بسیار زود است که درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم سخن بگوییم و باید منتظر بمانیم تا اقتضائات جامعه خط و مشی جریانات سیاسی را شکل دهد.

او تأکید می‌کند؛ در روزگاری که مردم از جناح‌های سیاسی عبور کرده‌اند، تنها آن دسته از سیاستمداران شانس ورود به مجلس شورای اسلامی را دارند که یک کارنامه عملی قابل قبول برای جلب نظر جامعه در اختیار داشته باشند.

این نماینده سابق مجلس گفت: صحبت از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ بسیار زود است و نباید فعالیت اخیر اصولگرایان در این زمینه را یک کار جدی سیاسی تلقی کرد.

وی گفت: باید منتظر بمانیم تا نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین مشخص شود و پس از آن درباره وضعیت پیش آمده سخن گفت. زیرا این احتمال وجود دارد که تغییراتی در خصوص بودجه سال آینده رخ دهد و حتی در ذیل آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشورمان، یک سری گشایش‌های اقتصادی نیز رخ دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با ارائه یک پیش‌بینی، بیان داشت: احتمال دارد توافق وین منجر به بهبود وضعیت معیشتی مردم، برخی مناسبات سیاسی و حتی توسعه فعالیت‌های عمرانی در کشور شود.

آقاپور علیشاهی تأکید کرد: احتمالات مذکور در همزمان با سال سوم مجلس یازدهم خواهد بود و همین مسأله می‌تواند یک برگ برنده در اختیار نمایندگان فعلی پارلمان قرار دهد. هرچند این موضوع منوط به روند مذاکرات است و شاید در حد فرضیه باقی بماند.

نماینده سابق مردم شبستر در مجلس اظهار داشت: باید منتظر آینده ماند و پس از روشن شدن وضعیت مذاکرات هسته‌ای و نوع کنش اقتصادی دولتی‌ها درباره انتخابات مجلس دوازدهم صحبت کرد. به طور کل پیش‌بینی می‌شود که تنور انتخابات مجلس آینده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ گرم شود.

وی بیان داشت: امروز رسانه‌ها و تأثیرگذاری آنها بر رأی و نظر مردم را نمی توان نادیده گرفت. به همین دلیل در انتخابات سال ۱۴۰۲ باید علاوه بر نقش روشنفکران و دانشگاهیان، بسیار به کارکرد رسانه‌ها توجه کرد.

نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تصریح کرد: اگر یک سلسله آزمون و خطا از سوی بخشی از حاکمیت شکل بگیرد، شاید حتی طبقه متوسط جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و برخی بحران‌های اجتماعی در کشور رخ دهد.

آقاپور علیشاهی در مواجهه با این سوال که بسیاری از نمایندگان فعلی نقدهای جدی به مجلس قبل وارد می‌کردند، آیا خود این افراد تاکنون کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته‌اند، اظهار داشت: مردم متوجه عیار نمایندگان فعلی مجلس شده‌اند. تورم، سقوط ارزش پول ملی، تصویب قوانین غیرضروری و حتی چندگانگی در تصمیم‌گیری؛ تنها بخشی از کارنامه کسانی است که امروز در مسند نمایندگی پارلمان حضور دارند.

این نماینده سابق مجلس با انتقاد از عدم ثبات رأی در مجلس فعلی، بیان داشت: در دو هفته اخیر شاهد بودیم که تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ بارها و رد و تایید شد. همه اینها نشانگر آن است که مجلس فعلی ثبات در تصمیم‌گیری و یکپارچگی ندارد.

آقاپور علیشاهی گفت: مجلس دهم در ارائه نظرات خود بسیار با ثبات عمل می‌کرد و با وجود اختلاف درون گفتمانی، هیچگاه چند صدایی پس از گرفتن تصمیمات مهم ایجاد نمی‌شد. اعضای پارلمان دهم با وجود تمامی مشکلات، حداکثر توان خود را صرف معیشت و اقتصاد مرتبط با زندگی مردم می‌کردند.

وی تأکید کرد: با وجود اینکه نمایندگان فعلی تا دیروز منتقد مجلس سابق بودند، اما در همان مجلس دهم قوانین بسیار خوبی در خصوص «بانوان»، «کسب و کار»، «کسب و کارهای نوپا»، «شرکت‌های دانش‌بنیان» و...، اقدامات بسیار بی‌نظیری انجام داد.

توافق در مذاکرات وین، برگ برنده اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۲

آقاپور علیشاهی گفت: اگر هر کدام از نمایندگان مجلس دهم کارنامه عملکرد را منتشر کنند، قطعا وضعیت بهتری از نمایندگان فعلی داشته‌اند، اما سکوت نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس سابق در برابر نقدهای ناجوانمردانه؛ تنها به دلیل حفظ آرامش کشور است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال همگرا شدن اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲، گفت: باید مدت زمانی صبر کنیم تا متوجه شاخص‌های انتخاب مردم شویم. به نظر می‌رسد اولویت‌های اجتماعی در آینده نزدیک تغییر کند و هر جریان سیاسی به دنبال پیروزی در انتخابات مجلس بعدی است، باید ضمن اینکه شعارهای شفاف ارائه می‌کند، به صورت کامل عملگرا نیز باشد و همگام با نیازهای روز جامعه حرکت کند.

نماینده سابق مردم شبستر در پارلمان در پایان گفت: کسانی باید از سوی جریانات سیاسی راهی کارزار انتخابات شوند که کارنامه بسیار کارآمدی داشته باشند. زیرا مردم از شعارهای پوپولیستی خسته شده‌اند و حتی از جناح‌های سیاسی نیز عبور کرده‌اند و تنها به دنبال گزینش افراد عملگرا هستند.

۲۱۲۱۹