شهر خبر

کارشناسان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حضور فعال دارند

درحالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس رسیده است، این روزها جمع بیشتری از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام بررسی‌های دقیق‌تر و رایزنی‌های فنی به روند گفت‌وگوها ملحق شده‌اند.

اعتمادآنلاین|

در روزهای گذشته نمایندگان بانک مرکزی، وزارت نفت و همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به وین باگشته‌اند. نمایندگان سازمان انرژی اتمی نیز به طور مستمر در مذاکرات حضور دارند.

به گزارش ایرنا، دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و تاکنون بخشی زیادی از متون توافق نهایی نگارش شده است.

دیروز هر سه کارگروه اقدامات هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه 1+4 تشکیل جلسه دادند. این جلسات مجموعا بیش از 6 ساعت به طور انجامید و در جریان آن‌ها ضمن بررسی و مرور متون مربوط به هریک از کارگروه‌ها، موارد اختلافی و ابهامات باقی‌مانده مورد بحث قرار گرفت.

عصر جمعه نیز دیداری یک ساعته میان مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و چین و همچنین جلسه‌ای نزدیک به دو ساعته میان رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها برگزار شد.

در مجموع، جلسات برگزارشده پس از بازگشت هیأت‌ها به وین در فضایی رو به جلو و سازنده برگزار شده و در مورد موضوعات باقی‌مانده بحث‌هایی جدی صورت گرفته است.

با توجه به تکرار مداوم ضرب‌الأجل‌ها و تاریخ‌های مختلف برای پایان مذاکرات از سوی رسانه‌های غربی، باید گفت که رسیدن به خط پایان و دستیابی به تفاهم در وین تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است.

اگر این کشورها تصمیمات لازم را خصوصا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد