شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#بیمار#کرونا

پیشتازی کرونا در ترکیه با فوت ۲۵۳ بیمار دیگر

پیشتازی کرونا در ترکیه با فوت 253 بیمار دیگر

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸ درصد از فوت شدگان، بیمارانی هستند که نسبت به هشدارهای ضرورت تزریق واکسن، بی اعتنایی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آمار شیوع ویروس کرونا در ترکیه به شکل معنی داری افزایش پیدا کرده است. علاوه بر تعداد بالای مبتلایان جدید، شمار فوت هم نگران کننده است. با این حال، مقامات بهداشتی ترکیه بر این باورند که تزریق 3 دوز واکسن، درجه اطمینان بالایی به افراد می بخشد و خطر اصلی در میان افرادی است که یا واکسن نمی زنند یا بیماری زمینه ای دارند و سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.

در 24 ساعت گذشته در ترکیه، 95 هزار و 63 نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند و 253 شهروند نیز جان خود را از دست دادند. این در حالی است که قبلاً شمار مبتلایان به 16 هزار نفر و شمار فوت هم به عدد زیر 20 نفر رسیده بود.

کشور ترکیه , کرونا ,

همچنین آمار واکسیناسیون کرونا در ترکیه، از این قرار است:

1.تاکنون 144 میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

2.در حال حاضر 84.75 درصد از شهروندان بالای 18 سال در ترکیه واکسینه شده اند.

3.شمار افرادی که هر 3 دوز واکسن را دریافت کرده اند، تنها 26 میلیون نفر است.

در 24 ساعت گذشته 458 هزار و 142 آزمایش کووید 19 در ترکیه انجام شد که 95 هزار و 65 نفر مثبت شدند و 253 نفر جان باختند.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه گفته است:«این که می گویند امیکرون خیلی خطرناک نیست، حرف درستی نیست و ممکن است برخی افراد دارای بیماری زمینه ای را به راحتی به کام مرگ بفرستد. ریسک نکنید و حتماً واکسن بزنید.»

وی همچنین گفته است: «خیلی ها تا دیروز می گفتند ما به واکسن خارجی اعتماد نداریم. حالا واکسن ملی ما در 81 استان کشور در دسترس است. لطفاً برای تزریق مراجعه کنید.»

اردوغان 5 دوزه شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، پس از یک دوره استراحت و قرنطینه 5 روزه، بیماری کرونا را پشت سر گذاشت. او دیروز پس از اقامه نماز جمعه به خبرنگاران گفت:«خوشبختانه خیلی راحت این روند را پشت سر گذاشتیم. الان مشکل خاصی ندارم و روز دوشنبه هم راهی امارات متحده عربی خواهیم شد. البته من تاکنون 5 بار واکسن زده ام. 3 بار بیونتک و 2 بار هم سینواک. من حقیقتاً فواید و تاثیر این واکسن ها را دیدم. از هموطنانم می خواهم در مورد واکسیناسیون، کوتاهی نکنند.»

علاوه بر اردوغان، ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه نیز به کرونا مبتلا شده بود، اما حالا او نیز حال و روز طبیعی دارد.

پایان کرونا برای چه کسی فرا می رسد؟

هنوز هم دانشمندان و پزشکان جهان، حاضر نیستند با خیال راحت و با لحنی قاطعانه در مورد تاریخ دقیق پایان کرونا، حرفی بزنند. اما بسیاری از اطبا بر این باورند که تزریق 3 دوز واکسن کرونا در اغلب انسان ها، وضعیت پایداری فراهم می آورد و احتمال مرگ این افراد، پایین است. با این حال، باز هم دلیل قابل توجیهی برای کنار نهادن ماسک و بی خیالی نسبت به حفظ پروتکل بهداشتی وجود ندارد.

کشور ترکیه , کرونا ,

دکتر میکروبیولوژیست بالینی آیشین کیلینچ توکر عضو هیات علمی دانشگاه قیصری  در بیانیه‌ای درباره ویروس کرونا گفت: «همه‌گیری برای واکسینه‌شدگان تقریباً به پایان رسیده است، گروهی از افرادی که بیماری‌های زمینه ای دارند و هنوز هم حاضر نشده اند واکسن بزنند، به شدت رنج می‌برند. از یاد نبریم که موثرترین سلاح ما در برابر این ویروس، واکسن است. حالا می توان با اطمینان اعلام کرد، افرادی که 3 دوز واکسن خود را دریافت کرده اند، در موقعیت خطرناکی نیستند.».

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه نیز گفته است: «بررسی های مداوم ما نشان می دهد که متاسفانه 88 درصد از فوت شدگان کرونایی، افرادی هستند که به خواهش مکرر ما بی اعتنایی کرده و حتی یک دوز واکسن کرونا را دریافت نکرده اند. دیگر فوت شدگان نیز، غالباً بیماری زمینه ای داشته اند. تا دیروز، گروهی از شهروندان می گفتند ما به واکسن خارجی اطمینان نداریم و معلوم نیست نتیجه آن چه خواهد بود. حالا که واکسن ملی تولید شده توسط فرزندانتان در دسترس است، لطفاً برای واکسیناسیون تعلل نکنید.»

کرونا و سیاست

در دوران اوج شیوع کرونا در ترکیه، اقتصاد این کشور متحمل لطمات فراوانی شد. میلیون ها خانوار فقیر ترکیه برای تامین معیشت خود، دچار تنگنا و مشکلات فراوان شدند. احزاب مخالف اردوغان، تندترین انتقادات را علیه دولت مطرح کردند و حزب عدالت و توسعه به عنوان حزبی که در بیست سال گذشته، قدرت را در دست داشته، بخش مهمی از محبوبیت خود را از دست داد.

یکی از دفاعیات و استدلال های همیشگی دولت اردوغان این بوده که مشکلات اقتصادی ترکیه به خاطر شیوع کرونا است و کاری از دست کسی ساخته نیست. اما سران احزاب مخالف، معتقدند که چنین نیست و کسی حق ندارد از کرونا به عنوان وسیله و آلت استتار استفاده کند.

کشور ترکیه , کرونا ,

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی که زمانی سکان دار اصلی اقتصاد ترکیه بود، در این مورد گفته است: «اصلی ترین و مهم ترین دلیل بحران اقتصادی فعلی ترکیه، ندانم کاری های دولت، تصمیمات غلط و بی کفایتی تیم اقتصادی دولت است. شما تا کی می توانید در برابر هر انتقاد اقتصادی ما، فقط و فقط کرونا را بهانه کنید؟»

حالا ترکیه قدم در مسیر نهاده که تقریباً هیچ کارخانه و شرکتی، به خاطر کرونا در موقعیت بحرانی و دشوار نیست و بخش عظیمی از مشکلات دوران اوج کرونا پشت سر گذاشته شده است.

با این حال، تورم و گرانی پابرجا است و به گفته اغلب تحلیل گران اقتصادی، مردم ترکیه روز به روز شرایط سخت تری را تجربه می کنند. در نتیجه ریشه کن شدن کامل کرونا در ترکیه، این سوال را برجسته خواهد کرد: حالا که دیگر بهانه ای برای توجیه مشکلات اقتصادی ندارید، می خواهید برای بهبود وضعیت مردم چه کنید؟ حال باید دید در شرایط فعلی، اولاً دولت و مقامات بهداشتی برای مدیریت مبارزه با کرونا و پایین آوردن میزان ابتلا و مرگ و میر و دوم، برای تثبیت اوضاع اقتصادی، چه خواهند کرد.

 

انتهای پیام/