شهر خبر

موسیقی فجر ۳۷ در آینه مهر؛

از اجرای سرود در پهنه رودکی تا یک نشست پژوهشی مهم

 از اجرای سرود در پهنه رودکی تا یک نشست پژوهشی مهم

بخش‌های جنبی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از روز جمعه بیست و دوم بهمن با اجرای یک گروه سرود در پهنه رودکی و برگزاری یک نشست پژوهشی در خانه هنرمندان میزبان مخاطبان بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، بخش‌های جنبی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از روز جمعه بیست و دوم بهمن با اجرای گروه سرود «نور مشکات» در پهنه رودکی و برگزاری یک نشست پژوهشی با حضور چند پژوهشگر حوزه موسیقی در خانه هنرمندان میزبان مخاطبان بود.

آغاز اجرای سرودهای انقلابی در پهنه فرهنگ و هنر رودکی

گروه سرود «نورمشکات» به سرپرستی محمدرضا عابدی عصر روز گذشته جمعه ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۱۷:۳۰ در پهنه رودکی به صحنه رفت. این گروه سه سرود شامل ایران، افتخار من ایرانی و علی مولا را در پهنه اجرا کردند.

گروه «نور مشکات» با حضور ۲۵ نوجوان با رده سنی ۱۲ تا ۱۶ سال از ۹۱ فعالیت خود را آغاز و تا به امروز ۳۵ اثر تولید و همچنین ۴۰ اثر را بازخوانی کرده است.

محمد پارسا طلوع، امیرحسین داودی، دانیال معظمی، امیرمحمد رحمان وند، امیرمحمود صائبی، محمدکسری عبدالمحمدی، امیرحسین کیانی، محمدمتین لشگری، سید محمدصدرا موسوی، علیرضا محبیان، حسام الدین مرادی، محمدهادی متولی، امیرحسین نویدی، امیرمحمدوزیری، امیرعلی یوسفی، محمدحسن متولی، حسین تاج بخش، امیر مهدی رستمی، ایلیا زارعیان، سپهر سرایی، آرش طلعتی، امیر طاها عسکری، ابوالفضل فراهانی، ابوالفضل کریمی و یاسین کیانی اعضای گروه سرود نور مشکات به سرپرستی محمدرضا عبادی تشکیل می‌دهند.

 از اجرای سرود در پهنه رودکی تا یک نشست پژوهشی مهم

بررسی نقش موسیقی در اشعار نظامی گنجوی

اولین نشست پژوهشی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر درحالی روز جمعه بیست و دوم بهمن ماه با موضوع موسیقی در شعر نظامی گنجوی میزبان مخاطبان در خانه هنرمندان بود که محمد جعفری دانشجوی دکترای ادبیات، سعید شفیعیون دانشیارادبیات دانشگاه اصفهان و ارسطو میهن‌دوست کارشناس ارشد موزیکولوژی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون «نقش موسیقی در اشعار نظامی گنجوی» پرداختند.

کم توجهی به جایگاه نظامی در موسیقی ایرانی برخلاف دیگر شاعران، زبان سخت اشعار نظامی برای فهم آثارش از منظر موسیقی، خوانش آواز در انحصار غزل، استفاده از نظامی به عنوان یکی از منابع ارزشمند موسیقایی در ارتباط با ادبیات، بررسی عنوان باربد به عنوان یک اسطوره در آثار نظامی، بررسی اشعار نظامی به عنوان یک منبع برای موسیقی شناسی بخشی از سرفصل‌هایی بود که در این نشست به آن اشاره شد.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود. جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.