شهر خبر

آخرین تحولات اوکراین/

ادامه فعالیت سفارت روسیه در کی یف/ کمپین اطلاعات نادرست علیه مسکو

ادامه فعالیت سفارت روسیه در کی یف/ کمپین اطلاعات نادرست علیه مسکو

تاکید روسیه بر ادامه فعالیت سفارت خود در کی یف، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه درخصوص تشکیل «کمپین اطلاعات نادرست» علیه مسکو از آخرین تحولات مربوط به بحران اوکراین به شمار می رود.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: بحران اوکراین که حول اتهام تدارک روسیه برای حمله به این کشور متمرکز است، به اوج رسیده و سرعت تحولات به قدری بالا است که هر لحظه بیم آن می رود که در پی یک اقدام تحریک آمیز، اوضاع به طور کلی از کنترل خارج شود.

همزمان، آمریکا به گونه ای ماجرا را روایت می کند که گویی درگیری نظامی در مرز روسیه-اوکراین امری اجتناب ناپذیر است و ظرف چند روز محقق می شود.

دولت واشنگتن و شرکای اروپایی از شهروندان خود خواسته اند که هر چه زودتر خاک اوکراین را ترک کنند و احتمالاً شاهد تغییراتی در هیئت های دیپلماتیک آنها نیز خواهیم بود.

جدیت آمریکا در تکرار ادعای قریب الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین این فرضیه را القا می کند که تلاش های دیپلماتیک طی چند روز گذشته برای فرونشاندن تنش ها، چندان هم کارساز نبوده است.

با این حال، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز شنبه تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس داشته باشد حال آنکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بار دیگر مسکو را در دوراهی انتخاب میان جنگ و مذاکره قرار داده است.

همزمان، روسیه هرگونه اتهام را مبنی بر تدارک حمله به اوکراین رد می کند و کی یف هم از شهروندان خود خواسته که آرامش خود را حفظ کرده و تسلیم رعب و وحشت نشوند.

با این حال، به نظر می رسد که آمریکا در ادامه سناریوی مهار و بازدارندگی روسیه، بیش از هر کشور دیگری در تلاش برای برافروختن آتش این جنگ ناخواسته است که امنیت اروپا و کل جهان را به مخاطره می اندازد.

۱۳:۵۱ اوکراین: مردم آرامش خود را حفظ کنند

وزارت خارجه اوکراین امروز شنبه از شهروندان این کشور خواست آرامش خود را حفظ کرده و در مواجهه با نگرانی های فزاینده از آنچه آمادگی روسیه برای حمله به این کشور عنوان می شود، دچار هراس نشوند.

در بیانیه ای که در همین ارتباط صادر شد، وزارت خارجه اوکراین، حفظ آرامش و انسجام درونی کشور را در راستای پرهیز از اقدامات بی ثبات کننده و آنهایی که مایه ایجاد رعب و وحشت هستند، بسیار حیاتی ارزیابی کرد.

۱۳:۰۰ سفارت روسیه در اوکراین به کار خود ادامه می دهد

سفارت روسیه در کی یف امروز شنبه اعلام کرد که دیپلمات های روسیه در اوکراین به کار خود ادامه می دهند.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که سفارت روسیه در اوکراین به فعالیت خود در این کشور ادامه می دهد.

وزارت خارجه روسیه در این باره اعلام کرد که با پیش بینی تحریکات احتمالی، تغییراتی در حضور دیپلماتیک خود در اوکراین انجام داده ایم.

پیشتر یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری‌های روسیه در اوکراین، روند ترک خاک این کشور را آغاز کرده اند.

۱۲:۲۶ انگلیس: از عملیات نظامی برای تخلیه جاماندگان خبری نیست

«جیمز هیپِی» معاون وزارت دفاع انگلیس به شهروندان این کشور هشدار داد، چنانچه در اوکراین بمانند و جنگی رخ دهد، هیچ عملیات نظامی برای خروج آنها در کار نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: اتباع انگلیسی باید فوراً به هر طریق ممکن اوکراین را ترک کنند و انتظار نداشته باشند مانند آنچه که تابستان در افغانستان رخ داد، امکان تخلیه نظامی فراهم شود.

روز جمعه، انگلیس از اتباع خود خواست مادامی که پروازهای تجاری برقرار است، خاک اوکراین را ترک کنند اما آن طور که هیپی ادعا می‌کند، هنوز درباره تعطیلی هیئت دیپلماتیک انگلیس تصمیمی گرفته نشده است.

از سوی دیگر، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس هم مدعی است نظامیانی که برای ارائه خدمات آموزشی به اوکراین اعزام شده بودند، به زودی مأموریت خود را تمام کرده و باز می‌گردند.

وی در این باره گفته بود: چنانچه درگیری رخ دهد، هیچ نظامی انگلیسی در اوکراین نمی‌ماند.

۱۰:۵۱ دیپلمات های روسیه در حال ترک اوکراین هستند

یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است که دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری‌های روسیه در اوکراین، روند ترک خاک این کشور را آغاز کرده اند.

گفته می‌شود که در پی این اقدام، گرفتن وقت از کنسولگری‌ها و سفارت روسیه با دشواری‌هایی همراه شده است.

این منبع گفته است که این تصمیم مسکو می‌تواند در پی انجام اقدام مشابه از سوی برخی کشورهای غربی اتخاذ شده باشد.

همچنین، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در کنفرانس خبری با همتای انگلیسی، احتمال اتخاذ چنین تصمیمی را رد نکرده بود.

۱۰:۱۹ پسکوف: کنفرانس مونیخ تبدیل به مجمعی با یک نظر واحد شده است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که کنفرانس مونیخ هنوز مورد نیاز است اما به دلیل از دست دادن عینیت و بی طرفی اش دیگر جایگاهی برای بحث و گفتگو نیست.

پسکوف در مصاحبه ای به مناسبت سالگرد سخنرانی پوتین در مونیخ، در این باره گفت: گمان نمی کنم که کنفرانس مونیخ به عنوان محلی برای بحث در حال از دست دادن اهمیت خود باشد. نه. هنوز هم برای بسیاری جالب و مورد تقاضا است اما در حال از دست دادن مفهوم خود برای ما است، زیرا در حال از دست دادن بی طرفی است. در حال تبدیل شدن به باشگاهی با یک دیدگاه است.

وی همچنین با اشاره به گسترش مستمر ناتو در سال‌های پس از هشدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۰۷ نسبت به فشار به سمت مرزهای کشورش، گفت: اثر انباشته این گسترش افزایش یافته و چرکین شده است و روسیه را - به قول رئیس جمهور ما - مجبور کرده است که تا آنجایی که به منافع ملی و امنیتی مربوط می شود، به لبه خطوط قرمز خود برسد.

۹:۱۱ آمریکا در تدارک تخلیه سفارت خود در اوکراین است

آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده که وزارت خارجه آمریکا قصد دارد امروز شنبه دستور تخلیه سفارت خود را در کی یف صادر کند.

این در حالی است که دولت واشنگتن پیشتر هم از شهروندان آمریکایی خواسته بود خاک اوکراین را ترک کنند.

آنگونه که ادعا می شود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، روز ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) را برای وقوع حمله ادعایی روسیه به اوکراین پیش بینی کرده است.

همزمان، اوکراین هم از روسیه خواسته است تا در ۴۸ ساعت آینده درباره فعالیت‌های نظامی خود در مرزهای اوکراین توضیح دهد.

۸:۳۷ بایدن ۲۷ بهمن را روز حمله روسیه به اوکراین پیش بینی کرد

وبگاه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه مدعی شده که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی جلسه‌ای که با شماری از سران کشورهای عضو ناتو داشته، پیش بینی کرده که حمله ادعایی روسیه به اوکراین ممکن است روز ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) انجام شود.

وی همچنین مدعی شده که حملات موشکی و سایبری می‌تواند مقدمه‌ای برای آغاز این تهاجم باشد.

بایدن این ادعاها را حین گفتگویی که روز جمعه با دبیرکل ناتو و سران کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، لهستان، رمانی و فرانسه داشته، مطرح کرده است.

به نوشته پولیتیکو، حملات سایبری قریب الوقوع و گزارش‌های اطلاعاتی که در این باره وجود دارد، هشدارآمیز هستند.

۶:۰۷ اوکراین زمان ۴۸ ساعته برای روسیه تعیین کرد

وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه گفت: اوکراین از روسیه خواسته است تا در ۴۸ ساعت آینده درباره فعالیت‌های نظامی خود در مرزهای اوکراین توضیح دهد.

«دیمیترو کولبا»، وزیرخارجه اوکراین گفت: «ما به طور رسمی مکانیسم کاهش خطر را مطابق بند سوم سند وین راه‌اندازی کرده‌ایم و از روسیه درخواست کردیم تا توضیحات مفصلی در مورد فعالیت‌های نظامی در مناطق مجاور خاک اوکراین و کریمه که موقتاً اشغال شده ارائه کند.»

در بیانیه وزیرخارجه اوکراین گفته شده: «بر اساس سند وین، روسیه باید در مورد اهداف، مکان دقیق و تاریخ اتمام فعالیت‌های نظامی خود و همچنین تعیین، تابعیت، تعداد و نوع تشکل‌ها و همچنین انواع تجهیزات درگیر توضیح مفصلی ارائه کند.»

وزیر خارجه اوکراین در ادامه بیانیه خود گفته است: «روسیه ۴۸ ساعت فرصت دارد تا پاسخ دهد. در صورت عدم پاسخ یا ناکافی بودن و بی ربط بودن پاسخ، اوکراین با روسیه و دیگر کشورهای شرکت کننده در سند وین تماس خواهد گرفت تا جلسه فوق العاده ای تشکیل دهد و روسیه باید توضیحاتی را ارائه کند. ما به استفاده از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای تضمین امنیت اوکراین ادامه خواهیم داد.»

۶:۰۳ آلمان برای جلوگیری از جنگ در اروپا تلاش می کند

«اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان روز جمعه درخواست خود را برای حل دیپلماتیک بحران بین روسیه و اوکراین مطرح کرد و به مسکو هشدار داد که هرگونه تجاوز بیشتر هزینه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت.

شولتز این اظهارات را در جریان سخنرانی خود در شورای فدرال آلمان بیان کرد و گفت: «این وظیفه ماست که از وقوع یک جنگ جدید در اروپا جلوگیری کنیم. پیام واضح ما به روسیه این است که هرگونه تجاوز نظامی عواقب شدیدی در پی خواهد داشت.»

وی افزود: «در عین حال از همه فرصت‌ها برای ادامه تلاش‌های (دیپلماتیک) خود، از طریق گفتگوهای دوجانبه بین آمریکا و روسیه، نشست‌های شورای ناتو و روسیه و از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا و مذاکرات فرمت نرماندی استفاده خواهیم کرد.»

شولز گفت هفته آینده به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران به اوکراین و روسیه سفر خواهد کرد. او گفت: «همه این تلاش‌ها برای تضمین صلح در اروپا ارزش دارد.»

۶:۰۳ استقرار بمب افکن هسته ای آمریکا در اروپا همزمان با تنش اوکراین

همزمان با هشدارهای مکرر «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین مبنی بر افزایش تنش‌ها در مرزهای شرقی این کشور، نیروی هوایی آمریکا چهار بمب افکن B-۵۲ با قابلیت حمل بمب هسته‌ای را در انگلیس مستقر کرده است.

این بمب افکن‌های پیشرفته پیشتر در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ در بمباران بغداد مورد استفاده آمریکا قرار گرفته بودند.

در این گزارش گفته شده که دو فروند «بمب افکن B-۵۲ استراتفورتس» روز پنجشنبه به همراه دو فروند دیگر وارد پایگاه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس شدند. به گفته نیروی هوایی انگلیس، این بمب افکن ها با سایر جنگنده‌های نیروهای ناتو از جمله هواپیماهای انگلیسی تایفون و اف -۱۶ های پرتغالی در قالب یک واحد عملیات هوایی ادغام شده اند.

یک مقام سابق ارتش انگلیس گفته است که این بمب افکن ها، از پایگاه هوایی بریتانیا می‌توانند علیه طیف وسیعی از اهداف در جنوب روسیه و بلاروس، مسکو، سنت پترزبورگ و حتی پایگاه‌های دریایی در دریای سفید عملیات انجام دهند.

این بمب افکن ها که از پایگاه نیروی هوایی مینوت آمریکا در داکوتای شمالی اعزام شده اند، همچنین قادر به حمل سلاح‌های هدایت شونده دقیق و هسته‌ای هستند.

۴:۴۰ مسکو تصمیم گیری حمله قریب الوقوع به اوکراین را رد کرد

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گزارش‌های روز جمعه درباره «تهاجم قریب‌الوقوع» روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد و آن را «کمپین اطلاعات نادرست گسترده» علیه روسیه خواند.

او در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: «جوسازی کاخ سفید آشکارتر از همیشه است. آنگلوساکسون‌ها به جنگ نیاز دارند. به هر قیمتی که شده است. تحریکات، اطلاعات نادرست و تهدید روش‌های مورد علاقه برای حل مشکلات آن‌ها است.»

زاخارووا گفت که موضع مقامات غربی در شرایط یک کمپین گسترده اطلاعات نادرست علیه روسیه قابل توجه است.

این سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت: «ما می‌توانیم درباره تبانی مقامات کشورهای غربی و رسانه‌ها به منظور تشدید تنش مصنوعی در اطراف اوکراین با انتشار گسترده و هماهنگ اطلاعات نادرست در جهت منافع ژئوپلیتیکی، به ویژه برای منحرف کردن توجه از اقدامات تهاجمی خود صحبت کنیم.»

در همین حال، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه به درخواست واشنگتن با همتای آمریکایی خود جو بایدن گفت‌وگو خواهد کرد.

۱:۵۱ انگلیس هم خواستار خروج همه شهروندانش از اوکراین شد

بر اساس توصیه‌های مسافرتی وزارت خارجه انگلیس در روز جمعه، لندن به شهروندان انگلیسی توصیه کرده است که به اوکراین سفر نکنند و کسانی که در این کشور هستند باید این کشور را ترک کنند.

دفتر وزارت امور خارجه انگلیس گفت: «اتباع بریتانیایی در اوکراین باید همین الان آنجا را ترک کنند، در حالی که وسایل حمل و نقل تجاری هنوز در دسترس هستند.»

در این بیانیه آمده است: «از ژانویه ۲۰۲۲، استقرار نیروهای روسی در مرزهای اوکراین، خطر اقدام نظامی را افزایش داده است.»

در این بیانیه گفته شده که سفارت انگلیس در کیف باز خواهد ماند، اما نمی‌تواند به صورت حضوری کمک کنسولی ارائه دهد.

در این توصیه نامه همچنین به کسانی که ترجیح می‌دهند اوکراین را ترک نکنند، گفته می‌شود که «به دلیل عملیات‌های جنگی احتمالی مراقب باشند، برنامه‌های خود را دائماً بررسی کنند.»

تکمیل می شود...