شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کنگره آمریکا#مردم آمریکا

سناتورهای آمریکایی؛

سیا خارج از چارچوب قوانین از مردم آمریکا جاسوسی کرده است

سیا خارج از چارچوب قوانین از مردم آمریکا جاسوسی کرده است

انتشار نامه دو سناتور کنگره آمریکا به نهادهای اطلاعاتی این کشور، از فعالیت های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در جاسوسی از شهروندان آمریکایی بدون نظارت کنگره پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دو سناتور آمریکایی در نامه ای که روز گذشته منتشر شده است، اعلام کردند که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) (CIA) در حال اجرای یک برنامه محرمانه با هدف جمع آوری حجم عظیمی از داده ها از مردم این کشور است که آن را از نظارت کنگره نیز مخفی نگاه داشته است.

«ران وایدن» سناتور ایالت اورگان و «مارتین هاینریک» سناتور ایالت نیومکزیکو در نامه ای که تاریخ آن به ۱۳ آوریل سال گذشته بر می گردد، به مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده هشدار دادند که این برنامه نامشخصِ جمع آوری انبوه اطلاعات کاملاً خارج از چارچوب قوانین کنگره عمل می کند.

دموکرات های کنگره نیز گفتند که حتی قانونگذاران کمیته اطلاعات سنا تا زمان انتشار گزارش محرمانه مقامات نظارتی اطلاعاتی ایالات متحده در مارس ۲۰۲۱ از ماهیت این برنامه بی اطلاع بودند.

نامه مذکور به «آوریل هاینس» مدیر اطلاعات ملی و «ویلیام برنز» مدیر سیا، تا حدی ویرایش شده و فاقد چندین جزئیات کلیدی، به ویژه ماهیت برنامه سیا و نوع داده های جمع آوری شده بود. در عوض در آن به مجموعه ای از اسناد تازه از طبقه بندی خارج شده از سازمان دیده بان اطلاعاتی ایالات متحده موسوم به هیئت نظارت بر حریم خصوصی و آزادی های مدنی اشاره کرده است.

در بیانیه ۱۰ فوریه ۲۰۲۲ سیا که همراه با مطالب طبقه بندی شده منتشر شد، آمده است که مقامات این آژانس موظفند «اقدامات معقولی را برای محدود کردن اطلاعات جمع آوری شده به مواردی که برای دستیابی به هدف مجموعه ضروری است، انجام دهند».

این بیانیه می افزاید که حفاظت از حریم خصوصی «در این رویه های اساسی تعبیه شده است».