شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

آنچه باید درباره گریپ‌فروت بدانید | از تامین ویتامین C تا کاهش وزن

گریپ‌فروت، در کنار پرتقال، یکی از محبوب‌ترین مرکبات است. به دلیل ترکیب تلخی و کمی ‌شیرینی، این میوه در سالاد، مخلوط میوه‌ها و دیگر خوراکی‌ها استفاده می‌شود.

گریپ فروت

به گزارش همشهری آنلاین، احتمالا مهم‌ترین چیز در مورد گریپ‌فروت ارزش تغذیه‌ای آن است که شامل آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری است. در باره گریپ‌فروت و فواید آن و همین‌طور عوارض آن بیشتر بخوانید:

گریپ‌فروت دقیقا چیست و از کجا آمده است؟

گریپ‌فروت متعلق به خانواده Rutaceae است که به خاطر میوه و برگ‌هایشان شناخته‌شده‌اند. مثل دیگر مرکبات، گریپ‌فروت روی درخت می‌روید. این میوه بیشتر در مناطق گرمسیر استوایی رشد می‌کند و درخت آن در خاک ماسه‌ای بیشترین رشد را دارد. درخت گریپ‌فروت برگ‌های سبز تیره دارد و می‌تواند تا ۶ متر هم بلند شود. میوه آن برخلاف اسمش اصلا شبیه انگور نیست. این میوه امروز در آمریکا تولید می‌شود، اما تصور می‌شود، از جامائیکا آمده باشد. این میوه پیش از این که راهش را به آمریکا باز کند، در هند غربی بسیار محبوب بود.

ارزش غذایی گریپ‌فروت

► در اینجا اطلاعات غذایی یک فنجان گریپ‌فروت با آب آن را می‌بینید:

کالری: ۷۶

چربی: ۲/۰ گرم

کربوهیدرات: ۱۹ گرم Iron: ۰.۱ mg

فیبر: ۵/۲ گرم

پروتئین: ۶/۱ گرم

شکر: ۸/۱۶ گرم

کلسیم: ۲۸ میلی‌گرم

منیزیم: ۲۱ گرم

فسفر: ۱۸ میلی‌گرم

پتاسیم: ۳۴۰ میلی‌گرم

زینک:۲/۰ میلی‌گرم

ویتامین سی: ۷۷ میلی‌گرم

فواید گریپ‌فروت برای سلامتی چیست؟

مثل بقیه مرکبات، از جمله پرتقال و نارنگی، گریپ‌فروت منبع عالی ویتامین C است. این ماده مغذی محلول در آب برای این موارد مهم است:

با در نظر گرفتن عملکردهای اساسی بدن، موسسه ملی سلامت آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان بین ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز احتیاج دارند. زنان باردار و شیرده به مقدار بیشتری ویتامین C از سایرین احتیاج دارند که البته نباید بیشتر از ۹۰ میلی‌گرم باشد، چراکه ویتامین C محلول در آب است و میزانی بیشتر از آنچه بدن به آن نیاز دارد، از طریق ادرار دفع می‌شود.

آیا گریپ‌فروت برای کم کردن وزن خوب است؟

در دهه ۱۹۷۰ رژیم گریپ‌فروت در آمریکا خبرساز شد و به عنوان یک میوه برای کاهش وزن شهرت پیدا کرد. در حالی که امروز به عنوان یک رژیم ناکارآمد در نظر گرفته می‌شود، کسانی که رژیم روزه‌داری (fasting diet) را در پیش می‌گیرند، این میوه را در رژیم غذایی‌شان قرار می‌دهند تا در مدت کوتاهی نزدیک به ۴ کیلو وزن کم کنند.

در رژیم گریپ‌فروت باید مقدار زیادی گریپ‌فروت و آب گریپ‌فروت بخورید تا چربی‌سوزی بیشتری داشته باشید. ولی مثل بقیه رژیم‌های مقطعی، رژیم گریپ‌فروت هم ثابت نشده که موثر و بی‌خطر است. در حالی که گریپ‌فروت یک خوراک سالم است، خوردن زیاد یک خوراکی مواد مغذی مختلفی را که بدنتان به آن احتیاج دارد، تأمین نمی‌کند. ضمن این که خوردن زیاد گریپ‌فروت به دلیل ویتامین c زیاد می‌تواند مشکلات گوارشی مثل اسهال یا حالت تهوع ایجاد کند.

همین‌طور که خوردن گریپ‌فروت به تنهایی نمی‌تواند چربی بیشتری بسوزاند، تحقیقات نشان می‌دهد گنجاندن گریپ‌فروت در رژیم روزانه می‌تواند به کم کردن وزن اضافه کمک کند. برای مثال یک آزمایش کوچک نشان داد  شرکت‌کنندگانی که دچار چاقی بودند و برای ۱۲ هفته نصف یک گریپ‌فروت را قبل از هر وعده غذایی خورده بودند، به طور متوسط یک کیلو و ۶ گرم در این مدت کم کرده بودند. در مقابل گروه دیگر تنها ۳/۰ گرم وزن کم کرده بودند.

بر اساس یک فرضیه این اتفاق در بدن ممکن است به دلیل ماده‌ای در گریپ‌فروت به اسم نوتکاتون بیفتد. این یافته‌ها خاصیت وزن کاهش وزن گریپ‌فروت را نشان می‌دهد و این که چطور این میوه می‌تواند مکمل یک رژیم غذایی سالم باشد. به یاد داشته باشید که این فقط یک فرضیه است و تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود گریپ‌فروت دقیقا چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

منبع: Everydayhealth / مترجم: شقایق عرفی‌نژاد