شهر خبر

رئیس‌جمهور هنردوست؛

به بهانه بازدید رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

به بهانه بازدید رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران | رئیس‌جمهور هنردوست

از آخرین باری که یک رئیس‌جمهور پا در موزه هنرهای معاصر تهران گذاشته بود، بیش از دو دهه گذشت تا اینکه سیدابراهیم رئیسی با حضورش در این موزه نشان داد در کنار دغدغه معیشت، به هنر هم می‌پردازد.

به گزارش مشرق، روز سه‌شنبه از نیمه که گذشت، موزه هنرهای معاصر تهران درهایش را به روی بازدیدکنندگان بست. بعد هم در صفحه اینستاگرامی خود نوشت که موزه هنرهای معاصر تهران، فردا یعنی چهارشنبه ۲۰ بهمن امکان بازدید ندارد. گمانه‌زنی‌های شکل گرفت. برخی این تعطیلی موقت را در ادامه روند بازسازی‌های اخیر موزه قلمداد کردند. برخی دیگر تغییر چینش تعدادی از آثار نمایشگاه «آینه در آینه» را یحتمل دانستند و عده‌ای هم این تعطیلی را عجیب عنوان کردند اما برای آن دلیلی نداشتد.

کمتر کسی حدس می‌زد این تعطیلی به دلیل بازدید یک چهره مهم از موزه هنرهای معاصر تهران باشد، موزه‌ای که پس از دولت اصلاحلات، رئیس‌جمهور دیگری به خود ندیده بود. اما آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مهمترین موزه معاصر کشور حضور یافت و ساعاتی را با هنرمندان عرصه تجسمی به گپ‌وگفت نشست تا نشان دهد در کنار تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی، برای مقوله فرهنگ و هنر هم اهمیت بالایی قائل است.

به بهانه بازدید رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

* رابطه هنر با «جهاد تبیین»

رئیس‌جمهور در این دیدار، بر حمایت و پشتیبانی از هنر و هنرمندان تأکید کرد؛ اشاره‌ای هم به مقوله «اقتصاد هنر» داشت: یک هنرمند نمی‌تواند اثر هنری خود را در هر کجا و به هر شکلی عرضه کند و باید سازوکاری طراحی شود که آثار هنری آن‌گونه که شایسته هنر و هنرمند است عرضه شوند. شکل عرضه آثار هنری باید به گونه‌ای باشد که همه آحاد جامعه با آثار هنری آشنا شوند و امکان خرید آنها را داشته باشند. 

آقای رئیسی، توجه به دیپلماسی هنر را نکته مهم دیگری دانست و با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری پیرامون «جهاد تبیین» گفت: هنر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین جلوه‌های تبیین در جامعه است که می‌توانند در یک نما و تصویر، دنیایی از حرف و مفهوم را به شکلی که برای همه قابل فهم باشد، به نمایش بگذارد.

به بهانه بازدید رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

در این دیدار حسن سلطانی (رئیس دانشگاه هنر)، مسعود شجاعی طباطبایی (کارتونیست)، محمدعلی رجبی (نگارگر و مدرس دانشگاه)، جلیل رسولی (خوشنویس) و مینا صدری (نگارگر و مدرس دانشگاه) در سخنانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. هنگام بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه «آینه در آینه»، کاظم چلیپا و حبیب‌الله صادقی هم درباره آثار انقلابی‌شان که در ایام انقلاب خلق کرده‌اند، توضیحاتی ارائه کردند. احسان آقایی، مدیر موزه هم درباره نمایشگاه توضیحاتی به تناسب بیان کرد.

محمدعلی بنی‌اسدی، علیرضا کریمی‌صارمی، جاسم غضبانپور، منیژه آرمین، پریسا شاد قزوینی، طاهر شیخ‌الحکمایی، علی شیرازی، علی وزیریان، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، محمد خزائی، مجتبی آقایی، بهمن عبدی، منوچهر موغاری، حسن روح‌الامین، محمد روح‌الامین، حسین عصمتی و محمدحسین نیرومند از دیگر هنرمندان حاضر در این دیدار بودند. در این دیدار، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر ارشاد هم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا غایب بود. در عوض، محمود شالویی رئیس اسبق موزه و مدیرکل حوزه وزارتی حضور داشت.

 * اطلاع مدیریت کلان کشور از مشکلات هنرمندان

نیرومند که مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری هم هست، در این باره نوشت: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ برای هنرمندان تجسمی یک روز خاطره انگیز خواهد ماند. حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله ریسی در جمع هنرمندان هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران یک اتفاق نادر محسوب می‌شود. این نشست با همت جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفت تا مدیریت کلان کشور با هنر، هنرمندان و مشکلات آن‌ها آشنا شوند.

به بهانه بازدید رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

حسن روح‌الامین هم از اینکه نمایندگان گالری‌دارها، هنرمندان تصویرگر و هنرمندان مجسمه‌ساز، مجال طرح مسائل و دغدغه‌های خود را نیافتند، گلایه کرد.

سیدعباس میرهاشمی، دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیرامون دیدار رئیس‌جمهور با هنرمندان تجسمی گفت: این دیدار نشان داد که دولت عزم جدی برای بسامان کردن وضعیت هنرهای تجسمی دارد و ما اهالی هنرهای تجسمی این را به فال نیک می‌گیریم.

او تأکید کرد: حضور آیت‌الله رییسی باعث می‌شود که فضاهای مربوط به هنرهای تجسمی گسترش یاید. در این مدت حضور چند باره وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر و دیدار از نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی هم نشان از دغدغه‌مندی دولت در حوزه هنر دارد.

به بهانه بازدید رئیسی از موزه هنرهای معاصر تهران

منبع: فارس