شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن ایرانی کرونا

دز یادآور این واکسن ایرانی کرونا ایمنی بدن را 25 برابر می کند

دز یادآور این واکسن ایرانی کرونا ایمنی بدن را 25 برابر می کند

مسئول فنی و معاون تحقیق شرکت تولیدی سیناژن گفت:دُز بوستر اسپایکوژن ایمنی افراد را تا ۲۵ برابر بالاتر می‌برد.

به گزارش بهداشت نیوز، خشایار روشن ضمیر، مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: از پارسال و حتی سال قبل از آن پیش‌بینی می‌شد که کرونا قرار است با جهش‌های مختلف مواجه شود و از تأثیر واکسیناسیون فرار کند.

وی ادامه داد: امیکرون در حال حاضر آخرین جهش با سرعت انتقال بسیار بالا است که از درمان‌های رایج فرار می‌کند اما خوشبختانه بر خلاف موج‌های اول کرونا بیماران را سخت درگیر نمی‌کند.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن گفت:‌واکسن‌ها بدون تغییر در پلتفرم خود همچنان می‌توانند در مقابل امیکرون تأثیر گذار باشند و از شدت ابتلا به آن بکاهند. اکنون تمام سازمان‌های بهداشت جهانی اصرار بر تزریق دز بوستر واکسن دارند تا از شدت بیماری و بستری شدن جلوگیری کنند.

روشن ضمیر افزود:‌در رابطه با سویه امیکرون گفت: نمی‌شود قطعی گفت که امیکرون آخرین سویه کرونا است و کسی نمی‌تواند چنین ادعایی کند اما خوشبختانه راه مقابله با کرونا پیدا شده و می‌توان با آن مقابله کرد.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن ابراز داشت:‌وقتی تزریق واکسن صورت می‌گیرد فرد مراجعه کننده به هیچ‌وجه نباید به کرونا مبتلا باشد اما بیماران زمینه‌ای که فشار خون، دیابت یا آسم داشتند بسیار راحت واکسن را تحمل می‌کردند و با مشکلی مواجه نمی‌شدند. تنها بیماری که در زمان تزریق واکسن مورد بررسی قرار می‌گیرد خود کرونا است.

وی درباره علت تنوع بالای واکسن‌ها گفت: از زمان شروع پاندمی چندین واکسن ساز وارد صحنه شدند و هیچ‌کس نمی‌دانست کدام واکسن تأثیر بهتری خواهد داشت.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن یادآور شد:‌هر کدام از این سازنده‌ها یک نوع پلتفرم را برای تهیه واکسن خود انتخاب کردند که شامل واکسن غیر فعال شده، واکسن‌های وکتور ویروسی و پلتفرم ساب‌یونیت پروتئینی نوترکیب می‌شوند که واکسن اسپایکوژن این‌گونه ساخته شده است.

روشن ضمیر تصریح کرد:‌پس از شروع ساخت واکسن‌ها بسیاری از آنها به مرحله آزمایش بالینی رسیدند و در آن مرحله تعدادی از واکسن‌ها حذف شدند، به همین دلیل تنوع در واکسن‌ها با فناوری‌های مختلف شکل گرفت.

وی افزود: اشتباه دیگری که وجود دارد مقایسه درصد تأثیرگذاری واکسن‌ها توسط مردم است. واکسن‌ها مقایسه پذیر نیستند، هر کدام که توانستند مراحل بالینی را بگذرانند اثربخشی خوبی دارند و مورد تأیید هستند.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن متذکر شد:‌ از آنجایی که آزمایش‌های صورت گرفته برای تخمین میزان اثربخشی هر کدام متفاوت بوده است، مقایسه آنها نتایج درستی در اختیار افراد نمی‌گذارد.

روشن ضمیر درباره علت تفاوت واکنش بدن افراد واکسن زده به کرونا، گفت: از ابتدای پاندمی و قبل از کرونا نیز واکنش‌ها به این ویروس بسیار متفاوت بوده و این تفاوت در واکنش‌ها طبیعت بیماری کرونا است.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن خاطرنشان کرد:‌در حال حاضر پاسخ مشخصی برای علت این تفاوت‌ها و شدت ابتلای بیماران مختلف وجود ندارد. انتقال بیماری کرونا از هر فرد به شخص دیگری باعث تغییر ویروس است؛ اولین سویه کرونا سویه ووهان بود که با گذر زمان جهش داشت و پیشرفت کرد.

روشن ضمیر بیان داشت:‌اکنون بسیاری از سویه‌های جدید در آفریقا به وجود می‌آید؛ چراکه نرخ واکسیناسیون آنجا پایین است.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن افزود: ما در واکسن اسپایکوژن ساختار کلی پروتئین سطحی ویروس کرونا را شبیه‌سازی کردیم که باعث می‌شود گستره خوبی از آنتی‌بادی‌ها بر ضد بیماری کرونا در بدن افراد شکل بگیرد.

وی اضافه کرد:‌به همین دلیل شانس تاثیرگذاری ویروس کرونا و سویه‌های مختلف آن بسیار پایین می‌آید. می‌شود با راهکارهای این‌چنینی تاثیر ویروس کرونا را به شدت کاهش داد.

 روشن ضمیر ادامه داد: مطالعه بوستر واکسن اسپایکوژن روی ۳۰۰ نفر از رده سنی ۱۸ تا ۹۰ سال که برخی از آنها بیماری زمینه‌ای نیز داشتند انجام شد. ما مراجعین را بر اساس واکسن‌های اولیه‌ای که زده بودند دسته‌بندی کردیم.

مسئول فنی و معاون تحقیق و توسعه شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن افزود:‌تاثیر اسپایکوژن روی تمامی دسته‌ها بسیار بالا بود و ایمنی بدن را به شدت بالا برد.

وی تصریح کرد:‌این تاثیر برای افرادی که واکسن‌ ویروس غیرفعال شده مانند سینوفارم زده بودند بسیار بیشتر بود و سطح ایمنی و آنتی بادی آنها را تا ۲۵ برابر افزایش داد.