شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلفن همراه#نرم افزار#منابع

هک ۸ هزار تلفن همراه در دنیا با نرم افزار جاسوسی اسرائیل

هک 8 هزار تلفن همراه در دنیا با نرم افزار جاسوسی اسرائیل

منابع اردنی از هک گوشی‌های همراه ۸ هزار نفر در دنیا و شماری از شهروندان این کشور توسط دو شرکت صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش منابع اردنی دو شرکت اسرائیلی 8 هزار گوشی همراه در جهان از جمله 200 شماره اردنی را هک کردند.

به گزارش عربی 21، از جمله گوشی‌های هک شده، گوشی افرادی در دیوان پادشاهی، کمیته المپیک، «مصطفی حمارنه» از شخصیت‌های سیاسی برجسته این کشور، «هاله عاهد» فعال زن اردنی و همسر «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی است.

وکیل «هاله عاهد» اعلام کرد که اخباری مبنی بر هک شدن گوشی وی دریافت کرده است. مصطفی حمارنه نیز اعلام کرد که از ماه فوریه گذشته تا 21 نوامبر 2021 از سوی شرکت سازنده گوشی خود مکرراً پیغامی را مبنی هک دریافت کرد و این هک شماره مخاطبان، تصاویر، واتساپ، پیامک، پست الکترونیکی و اپلیکیشن‌ها بود.

منبع آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه خبری « عمون » اعلام کرد  که نمی‌داند شرکت سازنده برنامه جاسوسی «پگاسوس» با گروه‌هایی در اردن برای هک تلفن‌های همراه همکاری داشته است یا خیر.کمیته امنیت داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی تحقیقی را پیرامون صحت و جزئیات این خبر و فرد ذینفع آن انجام داده و پیش بینی می‌شود که پلیس رژیم صهیونیستی در دوره « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق اسرائیل  در راستای منافع یک گروه سیاسی اقداماتی را انجام می داده است.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که همزمان با هک کردن گوشی‌های آیفون توسط گروه اطلاعاتی الکترونیکی اسرائیلی «NSO»، دومین شرکت اسرائیلی از خلأ نرم‌افزار اپل بهره‌برداری کرده است.

کارشناسانی که از سال گذشته به تجزیه و تحلیل  جاسوسی  شرکت «NSO Group» و «Qua Dream» پرداخته‌اند، معتقدند که این دو شرکت از روش‌های نرم افزاری بسیار مشابه موسوم به «ورود اجباری» برای هک گوشی‌های آیفون استفاده کرده اند.

تحقیقات جامع بیش از 17 سازمان خبری نشان داد که از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس ساخت شرکت فناوری صهیونیستی ان اس او برای جاسوسی از گوشی‌های همراه صدها خبرنگار، فعال سیاسی و اجتماعی وهمچنین سیاستمدار در سرتاسر جهان استفاده شده است.

طبق گزارش سی ان بی‌سی یک از شخصیت‌های مهم که گوشی او توسط این نرم‌افزار جاسوسی هک شده است، نامزد جمال خاشقجی است که توسط عاملان حکومت سعودی در سال 2018 به قتل رسید.

کشورهایی که بیشترین استفاده را از این نرم‌افزار انجام داده‌اند شامل آذربایجان، بحرین، مجارستان، هند، قزاقستان، مکزیک، مراکش، رواندا، عربستان سعودی و امارات می‌شوند.

محققان توانستند بیش از هزار نفر را از طریق تحقیق و مصاحبه در چهار قاره شناسایی کنند: چندین نفر از اعضای خانواده سلطنتی عرب، حداقل 65 مدیر بازرگانی، 85 فعال حقوق بشر، 189 روزنامه نگار و بیش از 600 سیاستمدار و مقام دولتی، درمیان افرادی بودند که گوشی آن‌ها با نرم‌افزار پگاسوس هک شده بود.

اولین بار برنامه جاسوسی اسرائیلی "پگاسوس" در سال 2016 فاش شد؛ هنگامی که از سوی یک سری برنامه‌های جاسوسی بسیار پیشرفته، تلفن همراه «احمد منصور» فعال اماراتی هک شد که در پی آن منصور بازداشت و تاکنون زندانی شده است.

این شرکت صهیونیستی اعلام کرده است که هدف اصلی این برنامه مبارزه با آنچه تروریسم نامیده می‌شود، است، اما قربانیان هدف قرار گرفته - به گفته جیک مور کارشناس امنیتی انگلیس- فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، سیاستمداران و برخی افراد ثروتمند بودند، بنابراین هر کسی که پشت این برنامه قرار گیرد، افراد مشخص و خاصی را هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/