شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امیکرون

راهکاری که سرعت انتشار امیکرون را کاهش می دهد

راهکاری که سرعت انتشار امیکرون را کاهش می دهد

عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹، کاهش سرعت انتشار سویه اومیکرون را از مهم‌ترین اقدامات در شرایط کرونایی کشور دانست و گفت: استفاده از ماسک از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند از سرعت انتشار این سویه بکاهد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسن ابوالقاسمی به همه هموطنان توصیه کرد که حتما از ماسک استفاده کنند و افزود: ماسک از مهم ترین ابزارها برای محافظت فردی است و حتی اگر ویروس وارد بدن شود هم تعداد آن کمتر بوده و هم در صورت ابتلا شدت بیماری کاهش می یابد.  

وی ادامه داد: برخی شهروندان در این روزهای کرونایی همچنان از ماسک استفاده نمی کنند و به عبارتی بدون ماسک در جامعه حضور پیدا می کنند، این اقدام آنها را در معرض جدی بیماری کرونا قرار می دهد.

عضو کمیته علمی کشوری کووید۱۹ تاکید کرد: در صورتی که ابتلا به بیماری کرونا به شدت افزایش یابد، خدمت رسانی مناسب به بیماران بسیار سخت می شود، اما اگر بتوانیم سرعت انتقال را کاهش دهیم از همه گیری آن جلوگیری و خدمات بهتری به بیماران ارایه می شود.

مردم با زدن واکسن کرونا از خودشان محافظت کنند

ابوالقاسمی تصریح کرد: مردم باید در کنار استفاده از ماسک، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند تا از خود در مقابل سویه اومیکرون محافظت کنند و از گزندهای آن در امان بمانند.

وی از مردم تقاضا کرد که تزریق واکسن را به روزهای آینده واگذار نکنند و هرچه سریع تر این کار را انجام دهند و منتظر واکسن خاصی نباشند.

این پزشک متخصص همچنین از افرادی که در شرایط فعلی واکسن کرونا می زنند، خواست حدود ۲ هفته در تجمعات و دورهمی ها حضور پیدا نکنند، چراکه با این اقدام از گزند آسیب های بیماری کرونا در امان می مانند.

وی از هموطنان باردیگر خواست پس از تزریق واکسن، همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند و نسبت به توصیه های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک به هیچ وجه ساده انگاری نکنند.

عضو کمیته علمی کووید۱۹ تصریح کرد: گاهی اوقات ابتلا به بیماری کرونا با تزریق واکسن تقریبا همزمان می شود. در این صورت مردم نباید احساس کنند که از واکسن مبتلا شده اند یا واکسن کارایی لازم را نداشته است.

ابوالقاسمی ادامه داد: به طور مثال فردی امروز واکسن می زند و یک یا ۲ روز بعد به کرونا مبتلا می شود، این افراد نباید ابتلا به کرونا را به حساب واکسن بگذارند و همچنین نباید تصور کنند که واکسن کارایی نداشته است.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا ۲ تا سه هفته طول می کشد تا سطح آنتی بادی را در بدن افراد در حد مطلوب ایجاد کند، افزود: واکسن زده ها با این اقدام تا حدود زیادی در مقابل بستری و  بیماری شدید، محافظت می شوند.

افزایش بیماران سرپایی در روزهای اخیر 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) به افزایش بیماران سرپایی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش بیماران سرپایی در مراکز درمانی، امید است با اقدامات مناسب ۲ تا ۳ هفته آینده را با کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری پشت سر بگذاریم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: هرچند علائم سویه اومیکرون خفیف است اما با توجه به سرعت انتقال بالای آن افراد زیادی در معرض ابتلا هستند و به همین دلیل این سویه می تواند تعداد بستری ها را نسبت به سویه های قبلی افزایش دهد.

بنابر گزارش ایرنا،  سازمان جهانی بهداشت ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه ۱۴۰۰) سویه اومیکرون را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد.

این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دارای جهش‌های چندگانه است که باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

 اپیدمیولوژیست ها و متخصصان تاکید دارند با توجه به ورود پیک ششم کرونا، مردم باید مواردی را به دقت رعایت کنند که یکی از مهم ترین آنها تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی است. تکمیل واکسیناسیون همه اقشار در هر سنی طبق پروتکل های وزارت بهداشت اکیدا توصیه می‌شود و این کار باید در اسرع وقت انجام شود.

به گفته آنها با توجه به اینکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که سه نوبت واکسن کرونا با اثربخشی بالا را تزریق کرده اند درصورت ابتلا به اومیکرون با یک بیماری خفیف روبرو می شوند.