شهرخبر

پشت پرده 3 برابر شدن مصرف برق برخی ادارات تهران/ پای رمزارزها در میان است؟

کدخبر: 475402
داده های رسمی از رشد بیش از سه برابری مصرف برق در بخش های عمومی و دولتی تهران در سال های 95 تا 99 حکایت دارد، در حالی که در این مدت رشد سالانه مصرف برق در کل کشور، تنها 21 درصد بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه خراسان، داده های رسمی از رشد بیش از سه برابری مصرف برق در بخش های عمومی و دولتی تهران در سال های  95 تا 99 حکایت دارد، در حالی که در این مدت رشد سالانه مصرف برق در کل کشور، تنها 21 درصد بوده است.

همزمانی این آمارها با رشد استخراج غیر قانونی بیت کوین در اداراتی نظیر بورس، شائبه استفاده از برق اماکن عمومی برای رمز ارزها را مطرح می کند افزایش قیمت رمزارزها در سال های اخیر، توجه بسیاری از سرمایه گذاران دنیا را به تجارت و استخراج این ارزها جلب کرده است. این موضوع در کشورهایی همچون ایران که حامل های انرژی با یارانه های پنهان سنگین به دست مصرف کننده می رسند، حادتر است. طبق آمارهای ارائه شده توسط خبرگزاری رویترز در خرداد امسال، 4.5 درصد استخراج های بیت کوین جهان (در آن تاریخ) در ایران انجام شده و بررسی های خراسان در آن زمان، نشان می دهد هزینه استخراج هر بیت کوین با برق خانگی 240 دلار و با برق مصوب به دو رقم 1440 دلار در فصل سرد و 5790 دلار در فصل گرم رسیده است.

با این اوصاف اگر تفاوت رقم هزینه استخراج و قیمت فروش هر بیت کوین (هم اینک بیش از 44 هزار دلار) را مقایسه کنیم، دلیل استقبال سرمایه گذاران از استخراج بیت کوین در ایران مشخص می شود. در این میان، حجم فعالیت های غیرمجاز در این عرصه کم نیست. به طوری که طبق گزارش 9 آذرماه خبرگزاری ایرنا به نقل از مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، از ابتدای طرح برخورد با استخراج غیرمجاز رمز ارز، حدود 222 هزار دستگاه غیرمجاز شناسایی شده است. گزارش های متعدد حاکی از این است که استخراج غیرمجاز رمز ارز در انواع مکان ها اعم از دامداری ها، سوله ها و حتی برخی اماکن رسمی و دولتی نظیر زیرزمین شرکت بورس تهران نیز انجام شده است، موضوعی که به کمبود برق، قطع برق خانوارها و فعالیت های تولیدی و ضربه به اقتصاد کشور منتهی می شود.

رشد عجیب مصرف برق در ادارات دولتی و عمومی تهران!

با این حال، گزارش اخیری که سایت نود اقتصادی به نقل از سالنامه آماری تهران منتشر کرده، فرضیه گسترش معدن کاوی غیرقانونی بیت کوین در برخی ادارات تهران درسال های اخیر را تقویت می کند. طبق این آمارها، مصرف سالانه برق ادارات دولتی و عمومی در سال های 1395 تا 1399 با رشد 215 درصدی از 222 هزار مگاوات به 699 هزار مگاوات رسیده است. این رشد مصرف انرژی در بخش های عمومی و دولتی در شرایطی رخ داده که در این مدت، مصرف سالانه برق کشور تنها 21 درصد افزایش داشته است. این گزارش می افزاید: با توجه به کشف ماینرهای استخراج ارز دیجیتال از ساختمان بورس در پاییز امسال، این شائبه وجود دارد که ممکن است  این رشد بی‌رویه و عجیب و غریب برق ساختمان‌های دولتی و عمومی ناشی از نصب و به‌کارگیری ماینرهای استخراج ارز دیجیتال رخ داده باشد که مصرف آن ها بسیار چشمگیر است.