شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بایدن

پشت پرده گفت‌وگوی ضدایرانی- ضدیمنی بایدن و ملک‌سلمان

بر اساس بیانیه کاخ سفید بایدن به عربستان متعهد شده است که امنیت این کشور را در برابر یمن حفظ کند و نیز مانع پیشرفت صنعت هسته‌ای شود.

پشت پرده گفت‌وگوی ضدایرانی- ضدیمنی بایدن و ملک‌سلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با ملک‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. کاخ سفید در بیانیه خود مطرح کرده که بایدن و پادشاه عربستان درباره تحولات منطقه‌ای و موضوعات مشترک، از جمله حملات حوثی‌ها(انصارالله یمن) علیه اهداف غیرنظامی در عربستان که با حمایت ایران امکان پذیر شده‌اند، گفت‌وگو کرد.

بر اساس این بیانیه، بایدن در این گفت‌وگو مدعی تعهد واشنگتن بر حمایت از عربستان سعودی در دفاع از مردم و سرزمین خود در برابر این حملات و حمایت کامل از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن شد.

عربستان از ششم فروردین۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

در  بیانیه کاخ سفید ادعا شده است رئیس جمهوری آمریکا همچنین تعهد خود بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای را خاطر نشان و پادشاه عربستان را از مذاکرات چندجانبه برای وضع دوباره محدودیت ها بر برنامه هسته ای  ایران مطلع کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، دو رهبر در مورد مسائل مربوط به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و اروپا گفتگو و توافق کردند که تیم های آنها در هفته‌ها و ماههای آینده از نزدیک با یکدیگر در ارتباط باشند. در این بیانیه آمده است هر دو رهبر همچنین بر تعهد آمریکا و عربستان سعودی به تضمین ثبات عرضه جهانی انرژی تاکید کردند.

این بیانیه و گفت‌وگوی بایدن و ملک‌سلمان در حالی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه درحالی از سر گرفته شده است که احتمال دستیابی به توافق نهایی در این دور، به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بستگی دارد.

رسانه راستگرای آمریکایی واشنگتن فری بیکن روز چهارشنبه به وقت محلی نوشت، تصمیم نماینده ویژه امریکا در امور ایران برای حضور در کنگره برای یک جلسه توجیهی نشان می دهد که آمریکا در آستانه ورود مجدد به برجام و آزاد سازی میلیاردها دلار دارایی مالی مسدود شده ایران است. مخالفان و منتقدان تند ایران در کنگره مذاکرات وین را بصورت دقیق مورد بررسی قرار داده اند زیرا شواهد حکایت از آن دارند که روسیه و چین رهبری فشارها بر آمریکا برای پذیرش درخواست های ایران برای رفع تحریم‌ها را برعهده گرفته اند.

سیاست اصولی هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که ملاک مذاکرات، باید منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد و زمان دستیابی به توافق هم به تامین شدن این اصول بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران خواهان دستیابی به توافقی خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، اما در مذاکرات تعجیل نمی‌کند و ضرب‌الأجل‌های ساختگی موجب زیرپا گذاشتن اصول و خطوط قرمز نخواهد شد.