شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایتخت#کانادا#سوخت

تلاش پلیس کانادا برای پایان دادن به بی نظمی ۱۲ روزه پایتخت ادامه دارد

تلاش پلیس کانادا برای پایان دادن به بی نظمی ۱۲ روزه پایتخت ادامه دارد

پلیس و مقام های کانادا تلاش می کنند از طریق وارد کردن اتهامات کیفری، جریمه خودروها و قطع دسترسی به سوخت راه هایی برای پایان دادن به بی نظمی ۱۲ روزه پایتخت این کشور پیدا کنند.

 به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز؛ پلیس اوتاوا می گوید شمار معترضان به اقدامات بهداشت همگانی برای مبارزه با کووید – ۱۹ در پی اقدام شدید ماموران و ممنوع کردن ۱۰ روزه بوق زدن با هدف کم کردن سرو صدایی که ساکنان این شهر را آزرده است کاهش می یابد.  

 با اینکه معترضان ادعای مسالمت جویی می کنند اما برخی پرچم های مربوط به دوره برده داری یا صلیب شکسته نازی ها را برافراشته کرده اند.

به گزارش ایرنا، اعتراضات به اجباری بودن واکسن و سایر محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا دستکم از ۱۰ روز پیش در اتاوا آغاز شده و به بسیاری از استان های دیگر هم رسیده است. از روز یکشنبه نیز به دلیل شدت یافتن اعتراضات، در اتاوا وضعیت اضطراری اعلام شده است.

پلیس که زیر انتقاد شدید برای برخورد مسالمت جویانه نخست با راه بندان ها قرار گرفته است، از یکشنبه شب با توقیف هزاران لیتر سوخت، برای مهار دوباره اوضاع تلاش می کند و تاکنون ۲۳ تن را دستگیر و بیش از یک هزار و ۳۰۰ برگه جریمه خودرو صادر کرده است.  

این جنبش که ابتدا به نام کاروان آزادی با ادعای مخالفت با واکسیناسیون اجباری یا قرنطینه رانندگان کامیونی که از آمریکا باز می گردند، آغاز شد، اهداف بیشتری مانند اعتراض به مالیات بر کربن و دیگر قوانین را هم دربر دارد و به شهرهای دیگر گسترش می یابد به گونه ای که تظاهرکنندگان دوشنبه شب پل رابط میان کانادا و ایالات متحده را به مدت یک روز کامل بستند که پر رفت و آمدترین گذرگاه مرزی در قاره آمریکا به شمار می آید.  
 
بیشتر کانادائیان از اقدامات بهداشتی دولت پیروی می کنند به گونه ای که نزدیک به ۷۹ درصد ساکنان قانونی، ۲ دوز واکسن را دریافت کرده اند.

بر اساس نظرسنجی اخیر ۶۲ درصد از شهروندان این کشور مخالف کاروان آزادی هستند. همچنین برخی استان ها مانند اونتاریو و کبک که پرجمعیت ترین استان های کانادا هستند، لغو محدودیت های کووید – ۱۹ برای مبارزه با همه گیری گونه به شدت مسری اومیکرون را آغاز کرده اند که از اواخر سال گذشته (۲۰۲۱) آغاز شده است.

به نوشته پایگاه خبری اکسیوس، مقامات کانادا اعلام کرده اند که اعتراضات کامیون‌داران به دستور دولت کانادا مبنی بر اجباری بودن تزریق واکسن کووید-۱۹ سبب بسته شدن پل آمباسادور (پل معلقی که کانادا را به آمریکا متصل می کند) شده است، زیرا کامیون ها و وسایل نقلیه کوچکتر آن را مسدود کرده اند.

این پل که "دیترویت" را در ایات میشیگان آمریکا به "ویندزور" در انتاریوی کانادا وصل می کند، یکی از پررفت و آمدترین گذرگاه های میان کانادا و آمریکا بوده و یک مسیر ارتباطی بسیار کلیدی برای صنعت خودرو بشمار می رود.

پلیس کانادا سه‌شنبه شب اعلام کرد که یک گذرگاه مرزی دیگر هم در شهر "کوتس" استان آلبرتا به دلیل اعتراضات بسته شده است. همزمان پلیس اتاوا از دستگیری ۲۳ نفر در ارتباط با "تظاهرات غیرقانونی" خبر داده است.

پلیس کانادا همچنین راه اندازی خط تلفن ویژه جرایم نفرت را در مورد خشونت های اعتراضی همه گیر ایجاد کرد. به نظر می رسد این امر به ویژه در پی نگرانی از شعارهای افراط گرایانه ای باشد که از سوی گروه های راست افراطی سر داده شده است. گفته می شود علاوه بر شعارهای افراط گرایانه، نماد نازی ها نیز در این اعتراض ها به نمایش درآمده است.

منبع: ایرنا